Probleem met opsteigen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cynthia87

Probleem met opsteigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 23:58

Hoi allemaal,

Ik heb een probleem met opsteigen....
Het is gekomen nadat ik een keer erg hard van m'n paard ben gevallen en hard op mijn heup terecht kwam. Al naar de fysio enzo geweest, die kunnen niets vinden...m'n bekken staat gewoon recht, maar ik krijg het niet meer voor elkaar om dus zonder krukje op te stappen!

Iemand tips?? Oefeningen ofzo??
Ik sta voor alles open!! :o

Mariposa11

Re: Probleem met opsteigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:59

Het is voor je zadel en je paard beter om met een krukje op te stijgen ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:00

wat is het probleem precies, waar ligt het probleem?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:05

Kun je de draai niet maken? Dan zou een fysio jou daarbij kunnen helpen om je soepeler te krijgen. Maar ik zou gewoon krukje gebruiken. Ik kan m'n knie zelf uit de kom draaien (niet veel voor nodig). Dus kan best gewoon opstappen maar gaat ook wel eens mis waardoor ik m'n knie verdraai. Stap nu gewoon op met krukje. Fijner voor mij maar ook fijner voor paard en zadel.

vivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:10

steeds iets lagers proberen.
maar heb ook een keer mijn elleboog gebroken kan nu nog steeds niet mijn schouder helemaal aanraken.
dus wie weet heb jij gewoon hulp van iets nodig als je moet opstappen, niet fijn natuurlijk maar beter dan niet paardrijden!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:18

Ik stIJg altijd op...
Maar wat is er mis met met een krukje opstijgen? Niks toch..
Het is natuurlijk lastig er aan de wennen dat je lijf niet meer wil wat jij wilt. Maar gun het een boel tijd en oefen gewoon met je benen op de treden van de trap. Been op hoog tree van trap en dan je lijf naar voren bewegen zodat je de spieren aan de onderkant van je been een beetje oprekt

cynthia87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 00:22

_Bitje_ schreef:

Het bestaat eigenlijk uit twee delen, ik kan m'n been niet zo hoog optillen dat ik in de beugel kan komen ---> zou je denken doe je beugel lager, dat kan idd ook, maar ik heb vrij korte benen en dan kom ik dus al snel niet meer over het paard heen.

Het tweede deel van het probleem is dat als ik zeg maar net met mijn voet wel in de beugel kan (er zijn een paar paarden waar ik dus zonder krukje op kom) dan mis ik op een of andere manier de kracht op bij het afzetten met rechts, mijn gewicht over te pakken op mijn linker been...en dan zak ik gewoon weer naar beneden.

Mede hierdoor stap ik idd dus maar met krukje op, beter voor het paard, het zadel, en eigenlijk ook wel handig....
Maar als ik er dus eens af moet bij een buitenrit, dan heb ik dus echt een probleem.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:28

Heb je door je val een tijd niet kunnen rijden? Klinkt als een probleem met je spieren (verkort + krachtverlies). Daar zou je fysio toch bij moeten kunnen helpen.

Je rijdt zo te lezen op een manege? Anders zou je evt. kunnen overwegen om rechts te leren opstijgen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:29

Mij lukt het ook niet hoor. Ik heb een kasteel als rijdier terwijl ik korte pootjes heb en een stijve hark ben. Als ik buiten rij parkeer ik hem naast een boomstronk, grote steen, in een greppeltje, naast een bankje, paaltje naast alles waar ik maar op kan klimmen. Het komt vrijwel altijd goed. Het is wel eens gebeurd dat ik eerst 500 meter moest lopen voor ik iets geschikts vond maar ik ben altijd nog op zijn rug thuis gekomen...

Weet je wat ik nou wel raar vind? Dat je ons om oefeningen vraagt terwijl je zelf in de profiel aangeeft dat je fysiotherapeut bent...? Raar toch...

cynthia87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 00:50

mrie schreef:
Mij lukt het ook niet hoor. Ik heb een kasteel als rijdier terwijl ik korte pootjes heb en een stijve hark ben. Als ik buiten rij parkeer ik hem naast een boomstronk, grote steen, in een greppeltje, naast een bankje, paaltje naast alles waar ik maar op kan klimmen. Het komt vrijwel altijd goed. Het is wel eens gebeurd dat ik eerst 500 meter moest lopen voor ik iets geschikts vond maar ik ben altijd nog op zijn rug thuis gekomen...

Weet je wat ik nou wel raar vind? Dat je ons om oefeningen vraagt terwijl je zelf in de profiel aangeeft dat je fysiotherapeut bent...? Raar toch...

Haha, daar heb je gelijk in....(dat van fysiotherapeut dan) maar ik heb (helaas) nog niet zoveel rij ervaring als ik eigenlijk zou willen!
En ik dacht misschien hebben jullie wel een trucje....die ik nog niet weet!
Ik ben zelf namelijk al heel hard bezig met oefenen....vooral de lenigheid! Al moet ik zeggen dat ik dus niet echt vooruit gang zie in het geheel, en d8 misshcien kunnen jullie nog iets voor mij betekenen..

cynthia87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 00:52

mrie schreef:
Ik stIJg altijd op...
Maar wat is er mis met met een krukje opstijgen? Niks toch..
Het is natuurlijk lastig er aan de wennen dat je lijf niet meer wil wat jij wilt. Maar gun het een boel tijd en oefen gewoon met je benen op de treden van de trap. Been op hoog tree van trap en dan je lijf naar voren bewegen zodat je de spieren aan de onderkant van je been een beetje oprekt

Je hebt helemaal gelijk!!
Ik vlieg natuurlijk niet op m'n paard.....anders had ik ook geen hulp nodig... :o

cynthia87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 00:57

Thats_Me schreef:
Heb je door je val een tijd niet kunnen rijden? Klinkt als een probleem met je spieren (verkort + krachtverlies). Daar zou je fysio toch bij moeten kunnen helpen.

Je rijdt zo te lezen op een manege? Anders zou je evt. kunnen overwegen om rechts te leren opstijgen.

Ik rijd idd op een manege, dus ook steeds op verschillende paarden, niet 1 maat... dus gewenning is er ook niet echt bij!
En ik heb één week echt niet kunnen paardrijden, daarna gewoon weer rustig begonnen, makkelijk paard dat fijn zit. Ik heb er met rijden ook geen last van, alleen het opstijgen, en misschien wil ik gewoon iets wat mijn lijf niet meer van plan was om te gaan doen....maar ik vind het zo raar dat het van het een op het andere moment is gekomen en dat ik het niet meer 'goed' krijg.

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:11

cynthia87 schreef:
_Bitje_ schreef:

Het bestaat eigenlijk uit twee delen, ik kan m'n been niet zo hoog optillen dat ik in de beugel kan komen ---> zou je denken doe je beugel lager, dat kan idd ook, maar ik heb vrij korte benen en dan kom ik dus al snel niet meer over het paard heen.

Het tweede deel van het probleem is dat als ik zeg maar net met mijn voet wel in de beugel kan (er zijn een paar paarden waar ik dus zonder krukje op kom) dan mis ik op een of andere manier de kracht op bij het afzetten met rechts, mijn gewicht over te pakken op mijn linker been...en dan zak ik gewoon weer naar beneden.

Ik neem aan dat je vergelijkt met de paarden waar je eerst wel opkwam en nu niet meer, gezien je op een manege rijd?
Is het niet zo dat je niet alleen een probleem hebt met je mobiliteit (hoog optillen van je been) maar ook een probleem met de stabiliteit (omdat je schrijft dat je de kracht niet kunt overbrengen)?

Daarnaast zijn er gewoon eenmaal paarden waar je niet makkelijk opkomt :+ Wat wel eens wil helpen wanneer je je been echt nét in de beugel kunt krijgen is je optrekken aan het zadel, wel goed aansingelen! En verder is het voor je paard gewoon fijner om met een krukje op te stappen omdat je anders erg staat te trekken aan het zadel.

juutjeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:43

ik zou ook voor een krukje gaan denk ik

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:45

Voor wat betreft de kracht, als je met je linkerbeen in de beugel staat en je jezelf niet af kan zetten: Misschien is oefenen op een trap een goed idee? Linkervoet eerst op de tweede tree, en je rechtervoet bij zetten, daarna linkervoet op de derde tree en je rechtervoet bijzetten. Volgens mij kan je ook op een trap die draai wel oefenen.

Il00n__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 04:21

Elke week weer een wonder...
Beugelriem langer maken...
Nagel gebroken, vooral niet in de lach schieten...
En alle moed verzamelen;) haha.. zo stijf als een hark

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 06:42

Ik kan ook niet in mn eentje op stijgen ik heb altijd een krukje bij me of ik sta gewoon op het hek of zoiets
Omdat mn rug slecht is en mn enkel niet sterk genoeg is.
Tis alleen wel lastig als je er een keer afvalt en je kunt er niet meer opkomen of er is niks in de buurt om je te helpen erop te komen :+ Maar meestal vind ik wel gewoon iets om mee op te stijgen. Bovendien is het beter voor de rug van je paard en voor je eigen rug dus. :)

Ismay1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:06

Krukje is sowieso altijd beter.. voor de rug van je paard.

Ik ben enorm lenig.. ik kom zelfs op mijn (/een) paard van 165 zonder zadel erop (zonder hulpmiddelen.. én als het paard loopt).. maar toch stap ik op met een krukje.
Dit komt omdat mijn paard rugprobleem had.. een heel gedoe geweest.. singeldrang.. raar doen op de poetsplaats, niet mogen aanraken.. kraker geweest, osteopaat geweest, bedenk het allemaal maar!

Het is nu gelukkig over en om het zo min mogelijk te belasten stap ik op met kruk!

Maybritt90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:44

ik gebruik ook vaak krukje..
Kan een hoop problemen natuurlijk verkomen met je paard. En als je tijdens een buitenrit af moet stappen,
is denk ik het enige een stukje zoeken waar je op een paaltje ofzo kan staan, of als er iemand bij is een voetje vragen..

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:52

als fysio weet je dit vast wel ;) maar wat bij mij in het begin na een zware knieblessure en 3maand niet meer kunnen rijden hielp was het volgende:

met je linkse been volledig rekken zowel de spieren aan de achterkant dijspieren, en de binnenkant van het dijbeen niet vergeten,
verder in de zelfde tijd als het lukt door je rechterbeen zakken en weer recht, eerst kleine stukjes daarna dieper, en je arm spieren oefenen zodat je je meer met je armspieren kunt optrekken als het afzetten wat minder is,

wat ook helpt is net voor je je voet in de beugel zet even een "zwaai"maken met beide beden als in van voor naar achter dan is de spier optimaal los.

succes en oefen ze!

Il00n__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 01:53

@Ismay199... Singeldrang... wat doe die dan??

pegster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:47

door een gescheurde spier in mijn kuit ( zweepslag haha toepasselijk he ) kan ik ook niet meer opstijgen zonder krukje...dus dan maar met ! nog beter voor je zadel en paard ook !
ik vind het niet zn probleem, doen er meer bij ons op de manege en er staat ook een speciaal opstap krukje bij ons.
alleen niet makkelijk als je alleen bent...en als je buiten gaat rijden en tussentijds ergens wat gaat drinken.
nu is er bij ons in de duinen een cafe waar je paard kan stallen en gelukkig hebben die een opstap boomstronk...
maar tips kan ik je verder niet geven...maar je bent niet de enige !

brittje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 18:00

het is wel handig dat je kan gaan rijden dus krukje is wel handig :D

Elzemiekevk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:55

Het is beter om met krukje op te stijgen, maarja als je dan aan het buitenrijden bent en je moet er weer op wordt dat een hele opgave.

Zelf denk ik dat je misschien oefeningen moet doen om die spieren soepeler te krijgen?