leidermerrrie jaagt andere op en weg.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

the_titan

leidermerrrie jaagt andere op en weg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 15:01

hi,

ik heb een vraagje over wat de leidermerrie wil zeggen.

Ik verzorg 2 therapiepaarden 1 keer in de week. (vrijwilligerswerk).
Als ik aankom hinnikt de leidstermerrie een keertje. Direct daarop begint ze de andere merrie eigenlijk naar de verre uithoek van de piste te drijven, waarbij ze niet bepaald zachtzinnig te werk gaat. Ze durft al eens te happen en vandaag zelfs chargeerde ze even op de andere.

Ze blokt de andere af als die probeert rond te lopen langs de andere kant.

Zelf komt de leidster niet echt in mijn buurt om te komen gedag zeggen. Zo op een afstandje eens staan kijken. Komt de onderdanige merrie er dan toch langs dan begint het weer van voren af aan.

Ikzelf ben nog niet zo ervaren met paardengedrag, dus had ik graag een oppinie van ervaren ruiters over wat dit paard nu eigenlijk wil zeggen. Beschermt ze mij? is ze jaloers? is ze bang?

De andere merrie zelf komt eigenlijk zonder angst eens snuffelen, en als je haar toelaat zelfs met der hoofd tegen je aan schuren/duwen.

1 opmerking: gewoonlijk krijgen ze wanneer ik goed en wel aangekomen ben, direct hun eten. korrel en hooi. kan dit een soort stressreactie zijn dan misschien?

De leidster is nogal kribbig te noemen. Ze durft nogal eens uitvallen naar de andere als ze in elkaars buurt staan. lees: naast elkaar aan de zelfde hoop hooi te eten.

een klein bijkomend vraagje. Ze maken van hun schuilstal nogal een zootje. ER ligt zand met mest overal. in hoeverre kan dit kwaad als er daarop hun hooi moet gelegd worden? Ik keer dit wel aan om dat zo goed mogelijk schoon te maken vooraleer ik het hooi verdeel, maar echt alles weg krijgen is nog niet zo eenvoudig.

bedankt, met groeten.
T.

Tigra_

Re: leidermerrrie jaagt andere op en weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 16:10

Denk eerder dat ze het andere paard wil beschermen door die niet in jouw buurt te laten komen, en voor de rest dat schuren moet je niet altijd toe laten je hebt je persoonlijke ruimte en daar hoort zijn niet in te komen zonder jouw toestemming. Doe ze dat wel is dat dominant omdat zij bepaalt wat ze met jouw doet en dat s niet de bedoeling.

Wat betreft de schuilstal zou ik eens goed schoonmaken en dan voor de rest bijhouden zodat het geen zooitje wordt, daar het hooi opleggen is er kans dat ze een deel laten liggen want hun eigen mest gaan ze niet zomaar eten en het hooi dus ook niet altijd als dat er op ligt en je krijgt dan weer een grotere bende als het hooi er allemaal tussen zit.

the_titan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 01:10

enig punt waardoor ik dat gedrag kan laten veranderen? de andere merrie moet nu niet door mijn aanwezigheid het slachtoffer zijn. Der staan een paar littekens al op de flanken en rug. daar kwamen van de zomer de korsten af. ze moet er nu niet meer krijgen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 01:16

De merrie heeft voernijd ;) Jij komt aan = etenstijd. Merrie reageert daardoor opgefokt omdat ze simpelweg ongedurig is. Het hooi kun je beter in verschillende hoopjes neerleggen (1 hoop meer dan dat er aan paarden staan) dat zal iig dat probleem oplossen. Qua korrels tja dat is wat lastiger waar worden ze gevoerd? En hoe voer je?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 01:29

Is het niet handiger om het hooi niet in die schuilstal te leggen? Sowieso kun je de hoopjes hooi dan over een wat grotere ruimte verdelen en je kunt ze ook nog eens neermikken waar er geen mest ligt. Wel is het natuurlijk handig om de schuilstal regelmatig uit te mesten. Met een gewone grashark kun je kleine stukjes mest heel makkelijk verzamelen op een zandige ondergrond.

the_titan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 17:33

De merrie reageert al vooraleer ik ook maar in de weide ben.

Er is geen bladerhark/grashark voorhanden. De schuilstal is met klinkers onderlegd. Ik keer ze wel elke keer aan, vooraleer ik ze hun hooi geef. maar echt proper krijg ik ze momenteel niet.

Voer: korrel krijgen ze elk in een voederbak. Wat betreft het hooi, is het niet mogelijk om het buiten te leggen. De piste is momenteel zeiknat en er word normalerwijs in gereden. Dus voeder daar is niet de bedoeling. De schuilstal is niet groot genoeg voor 3 hopen hooi. De doorgang naar de voorraad komt daar ook uit, dus ik kan in die hoek geen hoop leggen. Maar 2 'hoeken' voorhanden, en anders staan ze weer mogelijk te dicht tegen elkaar waar ze eventueel naar elkaar ouden gaan trappen. De leidstermerrie heeft bovendien onlangs een zandkoliek gehad en het hooi in het zand leggen zou teveel aanleiding kunnen geven tot herhaling. leidster krijgt ook vlozaad er tegen.

Wat betreft het schoonmaken, ja, zou ik willen, maar ik ben maar van dienst 1 keer in de week. En ik mest ze elke keer uit. 'T is gewoon elke keer weer zo'n bende.Ik kan dan ook niet zeggen of het van 1 dag is of van een week. Dus mijn voorgangers zouden ook van dezelfde strategie moeten gebruik maken. Anders is het onbegonnen werk.

Momenteel is de waterleiding bevroren, anders spoot ik ze eens uit (gaat de leidster wel van lopen). zal dat dan wel bijna elke keer moeten doen. Ik moet dus elke keer water gaan halen bij een van de gebouwen (zijn therapiepaarden van een mindervaliden dagcentrum), waarmee ik dan met een deeltje een slurrie maak van de mest en ze dan buiten keer en opschep. Ik voorzie zo'n 90 liter water.

Het opjagen is vooral vooraf, nauwelijks tijdens het eten en als ik aanstalten maak om het eten klaar te zetten is het ook niet. ze wisselen al wel eens van plaats, ze hebben elk een hoop. Als ze aan de zelfde hoop staan durft ze wel eens wat te gaan happen, dus daar zie ik ook wel voernijd. maar vooraf, daar zi ik niet echt de gedachtegang achter.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:43

Zou het mogelijk zijn om het hooi in netten/ruiven te voeren? Zodat het in ieder geval niet in de mest ligt?

the_titan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 17:00

Ik zal het eens voorstellen. Zal ook interessant zijn tegen de verveling, want ze knagen aan het hout van de stal.

Ikzelf kan dat niet beslissen.