paard trapt tegen stalmuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liannee001

paard trapt tegen stalmuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 12:33

Oke, dit is vast al vaker voor gekomen deze vraag.
En ik denk dat het gedeeltelijk puber gedrag is, gedeeltelijk irritatie.
Of misschien toch een stalondeugd.

Mijn paard trapt zo ongeveer van sochtend vroeg tot savond laat tegen de muur.
Ze heeft 2 haflingers tegen over haar staan en een jonge fries.
Zelf is ze 3.5 jaar.

Ze moet nog worden ingereden.
Toen ze hier ongeveer 2 dagen was begon het.
Mevrouw is sowieso al erg boos als je haar eten geeft.
En zodra ze begint te eten (dus haar hoofd omlaag doet) krijg je als tegen reactie dat ze haar been omhoog doet en naar achter trapt.
Nu heb ik haar in een grotere stal gezet. (4 meter lang.)
en dacht geef ik haar in een hoek eten. dan kan ze nergens tegen aan slaan.
Mevrouw schoof het eten vrolijk naar het midden toe. ging zo staan.. en BWAM.
trapt weer eens tegen de muur.
En ze kijkt niet alsof het leuk is. Maar meer van; GGRRRR!! ogen wit.
maar het lijkt ook zo; alsof het perse moet ofzo.
dat het gewoon echt niet anders kan.

heel apart.
Ze word tegelijk met de anderen gevoerd. Ook buiten voertijd doet ze het, onder voertijd.
in de bak niks aan de hand.
Ze is rustig als je een keertje roept; EUHH IDIOOT! dan staat ze gelijk met 4 poten op de grond maar daarna begint ze weer.
wat kan dit zijn?
Is het een stalondeugd.. Of gewoon een vorm van aandacht trekkerij.
Misschien pijn?
Dat ze haar rug wervel uit elkaar trekt en dat ze om de pijn te verzachten haar been omhoog trekt en trapt?
ze doet het ook alleen met links achter trouwens =) tenminste. als ik haar zie eten xD

troi

Re: paard trapt tegen stalmuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:42

Als een paard van 'sochtends vroeg tot 'savonds laat tegen een stal kan trappen staat dat dier dus constant op stal.. De meeste paarden zouden hier gek van worden, helemaal als ze nog niet beleerd zijn en dus 0.0 beweging krijgen.. Naar buiten met dat dier, minimaal een uur of 8-10. Dan wordt het vast een heel stuk beter.

liannee001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 12:51

moi, nooit aan gedacht eigenlijk=) k werk al mijn hele leven met koudbloeden.
die vinden het natuurlijk niet zo erg om eens een dagje op stal te moeten blijven staan =)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:54

Klinkt als voedernijd, waarschijnlijk als ze de andere paarden niet meer kan zien dat het voorbij is.
Mijn pony heeft ook last van de 'nijd' als ze niet aan het eten is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:54

Dan begrijp ik dat volledig ja. Ben heel benieuwd of het helpt om je paard naar buiten te gooien zodat ze haar/zijn energie kwijt kan. Doe je verder al dingen met haar? Grondwerk/wandelen? Dan zou ook kunnen helpen natuurlijk. Lekker bezig houden die hap.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:08

Dat doet de mijne ook als ze te lang/veel op stal staat, geef ze eens ongelijk ze moeten hun energie goed kwijt kunnen, neem aan dat je ook brok voert? Als ze alleen maar op stal staat en verders geen werk verricht is brok vaak niet nodig en zorgt alleen maar voor meer energie, die ze dus niet goed genoeg kwijt kan ook mijn tip is gooi ze overdag buiten en zet ze pas 's avonds weer in stal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:26

kan soms ook helpen om meer ruwvoer te geven.
als het paard volgegeten is heeft het minder de neiging om boos te worden tegen buurpaarden

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:13

Mijn paard deed het vroeger op de manege ook altijd, toen ik hem heb verplaatst naar een rustigere stal waar hij inderdaad ook vaker buiten kwam en meer contact had, deed hij het niet meer (aan de plekken op de muren te zien).
Ik denk dat het puur verveling is en uiteindelijk ook een gewoonte wordt, bji de mijne was het niet altijd aan eten gerelateerd.

Daarnaast vraag ik me af of een koubloed 'het niet erg vindt' om een dagje op stal te blijven of er gewoon minder heftig op reageert. Een paard hoort gewoon niet 23/7 op stal naar mijn idee.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:14

Mijn merrie is een dominante merrie in de kudde. Zij trapt in haar hengstige periodes ook tegen haar stalmuur, vooral met voeren, en is dan ook ' agressiever' tegen haar buurman op stal. Als ze niet hengstig is vertoont ze dit gedrag veel minder. Ze staan overdag nu buiten tot 17.00 en in het weideseizoen dag en nacht.