wangedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paarshehinik

wangedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 18:54

Hallo,

mijn pony heeft een irritant wangedrag ontwikkeld,
telkens als ik haar wil borstelen begint ze me te irriteren door met haar lip mijn handen, borstels, ... te proberen aan te raken, erin te knabbelen of te likken
dus heb ik haar aan 2 halstertouwen gezet,
maar dit hielp ook niet want wanneer ze doorheeft dat het niet lukt wordt ze onrustig en draait en keert ze de hele tijd,
dus als ik de hoeven dan doe ofzo word ik omvergeduwd

ik vermoed (ik ben er zeker van) dat dit allemaal mijn schuld is
want voordat ik wist dat je je paard/pony niet uit de hand mag voeren, omdat deze anders dominant ofzo wordt, deed ik dit altijd, en ze likte mijn hand ook enzo
maar toen ben ik er mee gestopt en als ze het probeerde trok ik mijn hand weg
nu begint ze ook mijn broek en schoenen te likken en soms zelfs erin te bijten, dus ...

als iemand een oplossing weet zou dit echt welkom zijn en zou ik heel dankbaar zijn,

PS: mijn pony is zowizo van karakter al dominant, ze is dan ook de baas over mijn andere pony

aeolusnr1

Re: wangedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:10

tjaaa ik zou zeggen volg eens een paar lesjes grondwerk.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:57

Wat is er mis met het feit dat ze je terug poetst? Dat doet ze namelijk. Jij poetst haar met een borstel zij jou met haar lippen. Natuurlijk mag ze niet je gezicht of nek poetsen (dat mogen paarden onder elkaar ook niet). Maar gewoon met d'r lippen langs je kleding kriebelen vind ik niet kwalijk.

Als ze je bv pijn doet door te bijten dan kan het wel kwalijk zijn. Reageer dan heel verontwaardigd. Roep Auw en maak je groot. Voor de meeste paarden is dat al genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:58

Niet je hand terug trekken.

paarshehinik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 20:06

allereerst dank jullie voor de reacties

en het zal waarschijnlijk ook wel zijn da ze me wil terug poetsen als ik haar peots,
maar ze doet dit altijd en dat duwen dan?

paarshehinik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 20:06

waarom men hand niet terug trekken?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:20

Dat duwen doet ze als je haar vast zet met 2 touwen... Probeer maar eens stil te staan als iemand tegen je zegt dat je absoluut niet mag bewegen, en vervolgens gaat iemand je haar kammen. Vanzelf dat je gaat wiebelen, wankelen en draaien.

Natuurlijk mag ze het niet, maar ze probeert zuiver uit te leggen dat het onaangenaam is wat je nu doet.

Hoe meer ze het doet hoe beter je band. Natuurlijk mag je heus een keer stop zeggen, maar poetsen is voor ene paard een heel gezellige bezigheid. De helft van de gesprekken van paarden vinden plaatst door aanraking.

Bv:
Hoi: http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... oEBG-rqp2g

Vriendschap en jeuk poetsen: http://i6.photobucket.com/albums/y244/l ... den14a.jpg

Op het moment dat jij haar gaat poetsen zet je voor haar de deur open om terug te poetsen. Ze ziet het als uitnodiging om jou ook even aan te raken en je wat te vertellen.

paarshehinik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 22:26

ik danku allen voor de tips en zal het zeker proberen