Ik heb een 5jarige ruin, koel in zijn hoofd en is een echte knuffel!
Althans, af en toe dan. Hij gaat soms te ver. Als ik zijn dekentje omdoe dan komt ie 'bedelen' denk ik. Ik duw hem weg maar hij komt weer terug. Ook kauwt hij vaak op zijn teugels, riempjes van hoofdstel e.d. wat voor straf is het beste? Ohja en het is een echt circuspaard. Doe al zijn beschermers om. Loop 5 minuutjes naar de wc en de beschermers liggen eraf. allemaal incl. achter. Ook zijn deken e.d. is een erg leuk speeltje
listiglistje
Geplaatst: 08-12-10 18:29
Gewoon opvoeden hij moet van je spullen afblijven en niet bedelen punt!
Zachte tik tegen zijn neus en ehhh en als hij het niet snapt wat harder, totdat de boodschap duidelijk is
ikenindi
Geplaatst: 08-12-10 18:30
bedelen moet je negeren. niet wegduwen. dat is ook aandacht. wat betreft kauwen op dingen: proberen te voorkomen?
Mentaal meer bezig houden. Dier is kennelijk behoorlijk intelligent en heeft daar een uitlaatklep voor nodig. Kunstjes leren is een goede optie. Kan je hem ook de beheersing leren om ergens van af te blijven.
Als mijn paard op de teugels kauwt of gaat schuren met hoofdstel om krijgt hij een tik. Hij weet heus dat dat niet mag. Bedelen zou ik gewoon negeren, gaat wel over.
Motje11
Geplaatst: 10-12-10 00:14
Teugels en riempjes waar hij op kauwt zou ik uit zijn mond halen (zo snel mogelijk) en streng "NEE" zeggen. Als je dit een paar keer hebt gedaan dan snapt hij dat het niet mag. Als hij dan weer iets wil pakken zeg je voor hij het vast heeft al streng "NEE". Eventueel met een opgeheven vinger bij zijn mond, als het geen indruk maakt geef je een tik tegen zijn mond met je vinger of vlakke hand en haal het riempje weer uit zijn mond. Vergeet niet zodra hij het weer heeft losgelaten ben jij weer het zonnetje in huis, boos zijn mag alleen zolang hij ongewenst gedrag vertoont. Niet belonen voor het loslaten maar gewoon vrolijk verder gaan waar je mee bezig bent. Als je snel en consequent bent kun je het net voor zijn en bedenkt hij zich voor hij het vastpakt. Na een tijdje zal hij het opgeven.
Wat bedoel je precies met bedelen? Zit hij dan ook aan je, of draait hij alleen zijn hoofd naar je toe? Als hij netjes stilstaat maar alleen zijn hoofd naar je toe draait denk ik: wat is het probleem? Als hij aan je zit dan kun je hetzelfde doen als bij het kauwen op riempjes.
Vreten aan dingen waar je niet bij bent daar kun je niet zoveel aan doen behalve zorgen dat hij er niet aan kan zitten door ze later pas om te doen of hem even vast te zetten. Toen mijn paard voor het eerst een deken om kreeg was ik ook bang dat hij eraan ging vreten dus heb ik bij voorbaat alle plekken waar hij bij kon flink ingesprayd met anti-bijt spul zodat hij die gewoonte niet aan zou leren. Ik weet niet of het daardoor komt maar hij vreet in elk geval niet aan zijn deken. Misschien kun je dat ook een tijdje met je beenbeschermers doen.
Ik vind het eigenlijk best grappig dat hij zo snel al zijn beschermers af doet. Misschien kun je er iets positiefs van maken. Hem leren aporteren of iets aangeven of zo.
Mijn pony heeft dat ook gedaan (kauwen op sperriempjes, halstertouw etc). Hij mocht het niet. Dwz dat ik alles wat ie in zijn mond had er weer uithaalde. Maar ik heb hem nooit een tik gegeven of gestraft. Het gaat nl vanzelf over. Tiesto is nu zeven en hij doet het echt niet meer.