Wijken voor druk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Solitudine

Wijken voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 17:44

De pony die ik verzorg, heeft soms nogal de neiging om niet op druk te reageren. Een elleboog of een prik in haar buik/borst haalt ook niks uit. Ze gooit dan al haar gewicht in de strijd en gaat lekker terug duwen tegen de druk die je uitoefent.

Ze is nog maar 5 jaar en heeft een beetje opvoeding gemist, maar hoe kan ik haar het beste leren dat ze toch echt een stapje opzij moet doen als er tegen haar aangeduwd wordt? Ze duwt niet altijd terug en vaak luistert ze wel gewoon, maar hoe kan ik haar afleren überhaupt nog terug te duwen?

Puchje

Re: Wijken voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:46

Vier fases gebruiken, consequent hierin zijn.Zelfde druk vol blijven houden in fase 4 (die best gemeen mag zijn!). Het duurt nooit langer dan twee dagen. :+

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:49

Ff je nagel er in zetten.. Klinkt gemeen, maar ze moet leren dat ze aan de kant moet als jij druk geeft.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:02

Jep, de 'kraaienklauw' noem ik die altijd. Helpt meestal :P
Mijn hengst wilt dan nog wel eens poging doen om 'terug te bijten' .
Dat blokken en stug doorgaan in fase 4, doe ik dan.

Solitudine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 18:10

Wat bedoel je precies met de 4 fases?

Ik verzorg haar ook nog met een ander meisje, dus ik ga ook even met haar praten over hoe ze haar moet aanpakken dan. Want eigenlijk is ze een beetje bang voor haar, en als ik met haar aan de slag ga wil ik niet dat zij het 'verpest' om het zo maar te zeggen..

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:03

4 fases:

Stel, je wilt dat de achterkant opzij gaat.
Dan duw je eerst met je handen + je energie vanuit je lichaam ('jij gaat NU aan de kant' uitstralen) op de haren -> fase 1
Vervolgens ga je na 2 seconden door op de huid -> fase 2
Dan is fase 3 de spierlaag en fase 4 de botlaag (en ik zet dan altijd mijn kraaienklauw in de kont).
Het is heel erg belangrijk om METEEN los te laten op het moment dat het paard weg gaat voor jouw druk, al is het maar een beetje. Dan doe je net alsof er niets aan de hand is, lach je en aai je om het vervolgens opnieuw te proberen.
Het streven is om wijken voor druk op elk lichaamsdeel te oefenen op een zo licht mogelijke fase.

Succes!

Marjolein_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:15

Inderdaad met fases werken. Maar let op dat je niet direct heel hard duwt. Wanneer je namelijk hard duwt tegen een paard, treedt er een oppositiereflex in werking, oftewel, je paard duwt in een reflex heel hard terug. Hij kan daar niks aan doen, het gaat echt in een reflex.

Wanneer je echter eerst heel zacht duwt (haar aanraken), even vasthouden (ca 4 seconden), dan iets harder druk geven (huid aanraken), ca 4 sec vasthouden, dan als er nog geen reactie komt iets harder duwen (spier raken) en na geen reactie fase 4: bot raken (bij wijze van spreke). Dat laatste volhouden tot je paard beweegt, al is het maar iets verplaatsen van z'n gewicht. Je moet zelf dus echt goed alert blijven op de reactie van je paardje.
Zodra je een reactie merkt (tijdens fase 1, 2, 3 of 4), direct de druk loslaten en 'braaf' zeggen plus even wrijven over de plek waar je duwde. Dan opnieuw en enkele malen herhalen tot je merkt dat je paardje doorkrijgt wat de bedoeling is.
Nogmaals, het is iets wat je paard moet leren, neem er dus je tijd voor (en geduld en begrip). Als je gehaast bent of geïrriteerd raakt, dan werkt het niet.

(De 4 fases komt btw van Parelli, als je er meer van wilt weten)

Succes!

Solitudine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 22:39

Bedankt voor de uitgebreide uitleg, hier kan ik zeker wat mee! Ik ga direct aan de slag als ik haar weer zie :)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:56

ik las even mee, nuttige uitleg :j Ik ben m'n wannabe hengst namelijk ook aan het leren om te wijken voor druk :)

Solitudine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 22:59

Ik ben benieuwd hoe het bij jou zal gaan :D

Femke___

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:01

leuke informatie :) ik kan er ook iets mee aanvangen ;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:04

als ik het eten kom brengen, wijkt m'n paard al als ik wijs en zeg 'terug!'. In het begin vloog ie je gewoon aan en kon je maar beter het kuil snel neergooien en de boxdeur dichtschuiven :P Da's al een verbetering dus.

Nu moet ie aan de hand nog beter leren luisteren naar druk :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:10

Femke___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:18

ik ben paard aan leren wijken en het gaat niet zo goed , :s pony blijft gwn rechtdoor gaan :s

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:20

Femke___ schreef:
ik ben paard aan leren wijken en het gaat niet zo goed , :s pony blijft gwn rechtdoor gaan :s

welke hulpen geef je? mijn paardje kan namelijk heel goed wijken, maar doet dit vaak niet omdat ik dan verkeerde (of onduidelijke) hulpen geef.

Solitudine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 21:14

Nou, vandaag bij poown geweest! Bij het poetsen luisterde ze perfect bij het wijken, terwijl ik alleen haar vacht/huid aanraakte.

Ik denk dat het de vorige keer al verpest was door de andere verzorgster. Die ging met haar volle gewicht tegen Diev hangen om haar weg te duwen, maar dan gaat ze vrolijk terugduwen. Dan wordt ze erg dwars, en dat is deels wel te begrijpen. :P