Pony trapt bij aansingelen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IkhartjeAppy

Pony trapt bij aansingelen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 16:58

Ik heb op de manege een lievelingspony, maar hij trapt altijd heel erg veel met het zadel opleggen en aansingelen. Als je in de stal het zadel oplegt begint hij alle kanten op te trappen, maar hij probeert je nooit te raken, want zodra hij je raakt doet hij ook niks meer. Ik had hem in de zomervakantie een week gehuurd en heb hem toen op de poetsplaats opgezadeld ik heb eerst het dekje er op gelegd en toen voorzichtig het zadel erop gelegd en gaatje voor gaatje aangesingeld, na 3 dagen deed hij helemaal niks meer. Ik heb toen de hele week op hem gereden maar toen hij na die week weer in de manege lessen ging lopen deed hij weer gewoon trappen. Het klinkt misschien een beetje arrogant, maar als ik hem opzadel of aansingel doet hij (bijna) niks meer, omdat ik het wat rustiger aan doe. Hij is al ongeveer 16 jaar oud en voor de rest heel erg braaf. Ik heb wel ontdekt dat er een kleine kale plek zit onder zijn buik, precies daar waar de singel is...... Weten jullie misschien waardoor dit gedrag zo is???

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:00

Hij wil gewoon geen pijn. Helaas vinden veel manegekinderen dit eng en singelen nog sneller en strakker aan, dus hij geeft nog meer aan dat het pijn doet wat ze doen, enz, enz.
Hoe jij het gedaan hebt tijdens de zomervakantie is helemaal top! Leer dit ook aan anderen die op je manege rijden, dan gaat hij het nog minder doen.

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:51

Rustig en zachtjes opzadelen. Inderdaad doen zoals je het tijdens de zomervakantie deed!

Mijn shet heeft een keer iemand getrapt en gebeten omdat ze heel hard aansingelde.

Solmyrkvi

Re: Pony trapt bij aansingelen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:36

veel manege paarden worden vaak ruw en snel aansingelen waardoor het pijn gaat doen als je het gaat doen of ze zijn er gewoon bang voor.
je kunt terwijl je met je linkerhand de singel gaatje voor gaatje omhoog trekt met je rechterhand o de buik kloppen ongeveer 20 centimeter achter de singel. het paard ontspant dan meer en hij voelt de zingel minder geod.
ik hoop dat het werkt. bij mijn verzorgpaard werkt het iniedergeval.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:02

je klinkt helemaal niet arrogant. wat je gedaan hebt is juist super goed! :)) Een paard dat trapt tijdens het aansingelen, is gevoelig voor de singel. Hij zal dit ongetwijfeld al op een andere manier duidelijk gemaakt hebben. Maar manegekinders zien dit vaak niet en trekken gewoon door. En ja, als fluisteren niet helpt, moet het paard maar schreeuwen. En dat doet ie dus dmv trappen.

Die kale plek is waarschijnlijk een schuurplek. Die kan ontstaan als je bijvoorbeeld zand en ander vuil niet goed wegpoetst voor het opzadelen. Misschien is dat de veroorzaker van de singeldwang van het paard.

Nog een tip, je kunt bijvoorbeeld de singel tegen z'n buik leggen, en zodra je paard er ontspannen bij staat, de singel meteen weer loshalen van z'n buik. Dit dan een aantal keer herhalen tot je de singel strak kunt trekken zonder protest. Doordat je de singel loslaat als het paard ontspant, beloon je het paard in feite voor de onstpanning en je laat 'm meteen zien dat een singel heus niet altijd pijn doet ;)

MayDayParade, goeie tip, ga 'm eens gebruiken bij m'n eigen paard :)

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:46

probeer eens een T-touch. ik rijd ook op de manege en paarden die druk en boos worden. ik doe dan een t-touch en het helpt echt. kijk op youtube, je vind veel intructie filmpjes

Diditje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:54

Heej

De pony van mijn tante trapt ook tijdens het aansingelen... als ik het zadel op haar rug leg dan kijkt ze al boos en als ik dan de singel vast wil maken dan trapt ze met haar achterbeen naar voren... ik weet ook niet of het de bedoeling is dat ze de singel raakt of mij...
Heb al regelmatig een geschaafde vinger gehad omdat je me dan raakt...
Ze heeft geen wondjes ofzo of slechte ervaring...

melaniejha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:47

Singelnijd.. doen de meeste manegeponys volgens mij hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:51

Tegen de schuurplekken kan je ook de voorbenen even naar voren trekken. Als de huid dan dubbel zit onder de singel dan trek je dit gelijk al recht nog voordat het paard gaat lopen. Werkt echt! Ik leer het mijn ruiters ook allemaal aan!

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:33

het voelt niet fijn om een singel om te krijgen (doe zelf maar is een riem heel strak)
en in maneges word het vaak erg hard gedaan wat dus pijn doet ( en pijn doet minder pijn als je knijpt of schopt (denk aan de tandarts)
mijn pony bijt altijd in het touw omdat het geen fijn gevoel is okal doen we het gaatje voor gaatje