steigeren op poets plaats!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kirishu

steigeren op poets plaats!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 07:10

ten eerste, ik heb geen idee waar ik dit moest neer zetten, dus ik doe 'm maar hier.

mijn pony gaat steigeren als ik haar probeer te poetsen en ze heeft mijn nu al twee keer getrapt. ze is net een week geleden naar mijn huis gekomen, en sinds dien doet ze dat (dat weet ik heel zeker want ik heb al twee jaar hiervoor op haar gereden). ik weet niet meer wat ik moet doen. ze is gewoon een grote energie klomp die iets wil doen, maar als ik haar nu naar buiten doe dan gaat ze heel hard krossen. bormaal is dat geen probleem, maar nu zou ze haar benen breken.

ik heb geen idee wat ik moet doen, help!!!

Almeetje

Re: steigeren op poets plaats!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 08:08

Waarom zou ze haar benen breken als je haar laat crossen?

Een paard mag NOOIT naar een mens steigeren, en al helemaal niet trappen! Het is voor mij nu al duidelijk dat ze je absoluut niet respecteerd, jij bent de baas, zij niet. Een paard dat zich zo gedraagt is levensgevaarlijk... Hoe reageer je als zij naar je steigert en trapt? Ben je bang en loop je weg? Of geef je haar naar haar voeten? En hoe reageert zij daar dan weer op?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 08:16

Tjaaaa , dit is heel duidelijk een dominant paard, die dus zijn ondergeschikte heeft gevonden.
Dit is dus een dominantieprobleem, je moet in de ogen van het paard steeds de leider zijn, en op dit moment is dat zeker niet zo, daar kan zeker aan gewerkt worden zeker weten, maar ik zou dit zeker niet alleen doen, roep er een goeie instructeur/trainer bij, en pak dit probleem samen aan, dan kan jij ook zien hoe de instructie dit aanpakt, en kan als voorbeeld dienen hoe jij je moet opstellen.
Let heel erg op, want dit gedrag is echt levensgevaarlijk, en je kan er echt van uitgaan dat je dit zo snel mogelijk moet omkeren, hoe langer dit blijft duren, hoe moeilijker het wordt.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 08:20

En ze heeft misschien teveel energie met dit weer en weinig beweging? Daardoor kan dominantie erger worden. Minder krachtvoer geven als ze niet werkt, misschien wel helemaal niets op een handje na (wel veel hooi). Komt ze genoeg buiten, kan ze los bewegen een paar uur? Heeft ze contact met andere paarden/ pony's? Allemaal dingen die het humeur en de felheid van reacties kunnen beinvloeden.

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:33

Nu vraag ik mij toch wel af of ze dit alleen bij jou doet ?
Dan werkt de energie van haar al helemaal niet mee, geen paard word er tenslotte beter van om niet even lekker de benen te mogen strekken, zal hier dan toch ook een oplossing voor moeten zijn en anders gevonden moeten worden ;)

Wil hier ook even bij vermelden dat wij niet kunnen zien wat je paard doet en vooral niet hoe je reageert enz. zou hulp vragen aan mensen die dichterbij je staan en genoeg ervaring hebben om je hierbij te helpen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:21

RT-P >>OPG

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 15:44

Hoe is je stal ingedeeld? Hoe vaak rij je? Komt je paard nu helemaal niet buiten? Ik vind dat er erg weinig info is op dit moment.
Je paard is net verhuisd? Misschien mist ze de oude stal en stalgenoten, of is er iets engs op je poetsplaats...
Er kunnen zoveel redenen zijn waarom je paard dit ineens doet, zeker als het voorheen niet voorkwam...

Ik zou je paard iedergeval lekker loslaten, zodat ie lekker kan dollen: Er zijn maar weinig paarden die zomaar hun been breken bij het gek doen!

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 08:04

ja, maar er zijn wel veel paarden die hun benen breken als je ze na 1,5 week los laat in een steenharde, hobbelige bak!!!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:17

zijn er al paarden bij jullie die hun benen hebben gebroken dan? zonde!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:59

aeolusnr1 schreef:
Tjaaaa , dit is heel duidelijk een dominant paard, die dus zijn ondergeschikte heeft gevonden.
Dit is dus een dominantieprobleem, je moet in de ogen van het paard steeds de leider zijn, en op dit moment is dat zeker niet zo, daar kan zeker aan gewerkt worden zeker weten, maar ik zou dit zeker niet alleen doen, roep er een goeie instructeur/trainer bij, en pak dit probleem samen aan, dan kan jij ook zien hoe de instructie dit aanpakt, en kan als voorbeeld dienen hoe jij je moet opstellen.
Let heel erg op, want dit gedrag is echt levensgevaarlijk, en je kan er echt van uitgaan dat je dit zo snel mogelijk moet omkeren, hoe langer dit blijft duren, hoe moeilijker het wordt.

Kom op zeg, moet het maar weer meteen dominant zijn? Ik denk eerder dat er veel te veel voer ingaat en veel te weinig beweging tegenover staat.
TS zoek ergens een bak waar je het paard wel veilig kunt laten lopen en zorg dat het ook dagelijks flink wat tijd buitenkomt. Hoeveel krachtvoer geef je? Halveer het (of nog minder), de meeste paarden die weinig doen hebben geen krachtvoer nodig.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:00

Je schrijft dat ze net is verhuisd? Geef haar de tijd om te wennen.

Steigeren en trappen is hoe dan ook not done. Meteen afstraffen.
Houd het in de gaten, wellicht is het over een week weg, als ze wat meer gewend is aan haar nieuwe huisje

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:17

Zet je haar vast tijdens het poetsen?

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:25

ik ben het er niet mee eens dat dit meteen een dominantie probleem is. Hoe was ze op haar oude stal?
Wij vinden dat paarden na een verhuizing meteen maar normaal moeten doen, maar vergeten dat we hun uit hun oude vertrouwde omgeving weghalen en nog erger bij hun vrienden weghalen. Sommige paarden kunnen daar (net als sommige mensen) goed tegen en maken snel nieuwe vrienden en voelen zich snel veilig in hun nieuwe omgeving.
Sommige paarden niet. Het klinkt alsof jouw paardje bij de laatste groep hoort. Buiten rennen en bv steigeren op de poetsplaats hoeft niet perse teveel energie te betekenen. Dat denken we al gauw, maar hoe vaak zie je paarden die altijd buiten staan nou echt rennen? Ik denk dat het meer angst is die ze omzet in rennen, daar is het een prooidier voor.

Belangrijk is om haar tijd te geven om te wennen maar het tegelijk veilig te houden voor jou en je paard!!
Kijk of je haar een vriendje kan laten maken met een ander paard, dat helpt altijd goed. Verder kan je veel met haar wandelen als dat lukt en haar dingen laten onderzoeken. Het kan best dat ze zich op de poetsplaats opgesloten voelt, dus poets haar anders de eerste tijd in stal als ze zich daar veliliger voelt.

Verder is het belangrijk dat ze wel kan bewegen. Hoe minder je haar naar buiten laat, hoe erger ze waarschijnlijk gaat rennen als ze er eindelijk wel uit mag...Als ze een vriendje heeft zet ze dan samen los, hoeft ze ook niet te gaan rennen omdat ze het eng vind in haar eentje.

waar sta je ergens met je paard?

succes!

Kim

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:51

Ik ben het er ook absoluut niet mee eens dat dit maar meteen een dominantieprobleem is. Ook ik denk dat het paard onder de indruk is van al het nieuws na de verhuizing. Alles is ineens anders voor haar. Stond ze voor de verhuizing ook op stal TS? Hoe veel uur kwam ze daar per dag buiten? Buiten laten in een hobbelige bak hoeft geen probleem te zijn hoor, paarden zijn niet achterlijk en passen zich aan aan de ondergrond. Bij ons op de wei staan ze het hele jaar dag en nacht buiten, ook nu met de sneeuw. Heb er nog nooit eentje onderuit zien gaan.

Overigens vind ik ook niet dat steigeren onder geen enkele voorwaarde mag. Begin dit jaar kwam mijn paard tijdens een behandeling van de fysio wel degelijk omhoog. Hij verging van de pijn en was bang. Wie ben ik dan om te mutsen dat hij niet mag steigeren?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:00

Ik heb ook een keer gehad dat een paard naar me steigerde, alleen was dit toen ik d'r uit de stal wilde halen. Ik heb haar een mep tegen d'r neus aan verkocht en ze loopt nu nog als een mak lammetje mee naar buiten.
Dus gewoon gelijk aangeven dat ze de grens is gepasseerd.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:03

Klinkt als een paard dat moet wennen.
Staat ze nu minder buiten dan eerst? Krijgt ze veel te veel voer?
Voor de meeste paarden is voldoende goed hooi, zoutblok en supplement voldoende. Als je paard door het slechte weer weinig buiten komt/los komt; kan je hem beter geen krachtvoer geven.

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:05

Doet die van mij ook als er een bepaald paard naast staat, en die gaat weg, dan flipt ze 'm egt steigeren niet normaal.

Ik ga dr altijd naast staan en geef een paar rukken aan dr halstertouw (niet hard), tot het over is!
ik wordt niet boos, neem het dr niet kwalijk, ze is jong en het is koud ze is net geschoren en is zo fris als wat!

jhuntjens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:56

Meteen roepen dat het dominantie is vind ik ook wat voorbarig. Staat ze nu ineens alleen en stond ze vroeger in een groep? Krijgt ze voldoende afleiding? Om te zien of het echt te veel energie is, kun je haar natuurlijk longeren. Hiervoor hoef je haar niet per se te poetsen en kun je haar snelheid enigszins controleren, mits er een longeercirkel is natuurlijk. In een buiten/binnenbak kan dit weer gevaarlijk worden.

Zet haar eens in de bak met een pony of paard waarvan je zeker weet dat deze rustig en kalm is. Zo heeft zij wat gezelschap en zal ze niet zo hard gaan rennen in de hoop een van haar vriendjes tegen te komen. Meer informatie zou inderdaad welkom zijn.

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 10:54

nou, meer info dan maar!

ze is een heel on sociaal paard, en als ze in de wei komt gaat ze wel echt heeeeel hard rennen. ze is een arabier x nrps en een ex rees pony, dus rennen zit in haar bloed. ze staat op een stal met 2 andere paarden. een daarvan mag ze wel en de andere vind ze doooood eng. en daar staat ze naast!! in de wei is er niets aan de hand, want dan kan ze lekker aan de andere kant van de wei gaan staan maar op de poets plaats staat ze met haar hoofd naar de andere enge merrie toe. ik moet eerlijk zijn, ik ben het wel met haar eens. die andere merrie is een uit de kluiten gewassen merens die als ze als tweede voer krijgt op haar achterbenen in de stal staat te hinniken. ik heb er best veel moeite mee om boven mijn angsten te staan, dus ik denk dat dat er ook nog wel iets mee te maken kan hebben.

ook nog even dit:
ik ben als de dood dat ook dit paard haar been gaat breken omdat mijn moeders vorige haflinger afgelopen winter is uitgegleden en tegen de water bak is aan gekomen met hoor rechter voorbeen. hierdoor had ze een verbrijzelde knieschijf en moeten we hem laten inslapen. en dat paard haten rennen! dus het an altijd dat je paard met dit weer een been breekt!!!

groetjes!!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:15

Ja door die merens wordt 't natuurlijk wel meteen een ander verhaal! Kun je je merrie niet ergens anders poetsen zodat ze niet bij de enge merrie staat?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:16

Is er niet iets te regelen dat die merrie in een andere stal komt te staan? Dus misschien van stal ruilen? Want je hebt inderdaad gelijk dat je nu een gevaarlijke situatie hebt.

Je geeft nog niets aan wat je voert en in welke mate je paard uit haar stal komt. Een hobbelige paddock kan bij een rennerig paard inderdaad een risico zijn, zeker als het al die tijd niet echt heeft kunnen lopen. Kun je haar niet nu in de bevroren wei laten lopen? Die is meestal een stuk vlakker en ze zal hem nu niet echt kapot lopen met die vorst.

Ik snap dat je door de ervaring met de haflinger bang bent voor gebroken benen, maar zeg nou zelf, je loopt zelf toch ook gewoon buiten? Je wilt niet weten hoeveel mensen nu buiten uitglijden en wat breken......

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 14:49

Staat je paard een week lang al binnen? Dan heeft ze gewoon te veel energie, wat ze niet kwijt heeft.

Voor de rest ben ik het met de rest eens.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 19:37

Als je je paard gewoon elkde dag een paar uurtjes buiten had gezet dan gaan ze ook niet rennen omdat ze zo lang niet buiten hebben gestaan en helemaal vol van energie zitten. Dus dat had je zèlf kunenn voorkomen;)
Over t trappen etc. gewoon een keer goed aanpakken? Als Suus naar mij zou trappen zou ik flink boos worden en wel een tikje geven hoor.Ik weet niet hoe jij reageert? Als je bang wordt en je paard maar weg zet dan gaat je paard er zeker mee door.
Succes!;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 16:42

Paard is net een week verhuist, staat tegenover een doodenge merrie in een poetsplaats waar ze niet uit kan (?). Daarbij staat ze ook nog de hele dag op stal, heeft dus veel te veel energie en is daardoor alerter en heeft dus ook meer energie om in het 'bang zijn' tegenover de merens te stoppen.

Heb je de hoeveelheid voer wel aangepast aan haar huidige beweging?

Geef haar veel beweging aan de hand, en voor de rest niet meer in dit soort enge situaties stoppen. Als ze weer gewoon de wei op kan en haar ei kwijt kan, dan pas weer beginnen met de normale stand van zaken.