tips gevraagd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

machteld11

tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:02

hallo,

ik heb mijn pony al een jaar en het gaat heel goed, alleen als ik springles heb is ze echt heel sterk en hou ik er bijna niet, eerst weigerde ze nooit en nu komt het steeds vaker voor.
ook als ik 1 kleine sprong maak hou ik er niet
hebben jullie tips voor me ?

alvast bedant.

julius_juut

Re: tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:38

Kun je haar niet houden omdat ze er te hard overheen wil of omdat ze weigert over de sprong heen te gaan?

Als ze te hard wil lijkt het mij een gebrek aan respect voor jou als ruiter, wees maar eens wat strenger bij dergelijk gedrag, bijvoorbeeld expres bij de sprong langs sturen of een volte rijden in plaats van over de sprong te gaan wanneer ze als een gek op die balk af rent.

Als het weigeren is kan het natuurlijk ook zijn dat ze gewoon pijn heeft. Loopt ze lekker voor en na het springen? Landt ze wel goed? Is het niet te hoog waardoor ze niet het vertrouwen heeft dat ze er overheen kan komen?
Doet ze een laag sprongetje wel? En springen zonder ruiter op haar rug?

xkalanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:07

had ik met mijn pony ook. vaak omdat het ging vervelen, maak het misschien wat moeilijker voor dr dat ze beter oplet!

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:42

mischien helpt het om ingewikkelde lage pacourtjes te rijden met bochten en draf balkjes ofzo dan moet ze inderdaat beter opletten en heeft ze minder tijd om hard te gaan

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:46

drijf je de pony genoeg aan voor de sprong? en geef je 'r genoeg vrijheid om de sprong te kunnen maken? als je dit allemaal goed doet, en ze weigert nog, kan het zijn dat ze pijn heeft. Een paard belast z'n rug en benen behoorlijk tijdens het springen (vooral bij het neerkomen). Of misschien is je pony een keer tegen de balk aan gekomen met 'r been en is ze wat onzeker?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:16

Als ze weigert, stopt ze of gaat ze langs de hindernis?

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 07:55

Let er eens op of je niet onbewust je zit iets ben gaan veranderen vlak voor de sprong , omdat je een( mogelijke ) weigering verwacht.
Ik deed dit nl , en mijn paardje indertijd ging steeds vaker weigeren voor een sprong.
Waar ik eerst voor 99% zeker verwachte dat ze er overheen ging, werd het na een val eraf opeens nog maar ca 50% van mijn kant , ik was de zekerheid kwijt.
Mijn paardje voelde dat feilloos aan , en ging steeds vaker in de remmen.

GR M

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:46

machteld11 schreef:
hallo,

ik heb mijn pony al een jaar en het gaat heel goed, alleen als ik springles heb is ze echt heel sterk en hou ik er bijna niet, eerst weigerde ze nooit en nu komt het steeds vaker voor.
ook als ik 1 kleine sprong maak hou ik er niet
hebben jullie tips voor me ?

Zoek een andere instructeur is de beste tip die ik je hier kan geven. Als je in de les problemen hebt met je pony en de instructeur geeft je hiervoor geen goede instructies, dan deugt die instructeur niet in z'n vak. Zoek een andere instructeur die je wel helpt met het rijden van je pony.

machteld11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 14:09

bedankt allemaal, ik heb er wel meer aangehad.
we hadden een spelletjesdag op de manege en toen was er ook een heel ingewikkeld drafbalkjes & dat ging wel
ze heeft geen pijn dat hebben laten onderzoeken maar ze gaat er gewoon heel snel op af daarvoor rijd en daarna rijd ze super ik heb wel super veel gehad aan jullie tips bedankt