On-Sociaal paard!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FFKJC

On-Sociaal paard!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 11:55

eigenlijk had ik geen idee waar ik dit topic zou moeten plaatsen
hoop dat het hier goed staat..

het probleem met mijn paard is dat ze als ze gewoon los staat maar ook onder het rijden
vaak naar andere paarden schopt.
mijn paard is 7 jaar en een merrie(ja ik weet het merries hebben die vaker maar het lijkt mij
niet dat dit normaal gedrag is voor een paard)
bij de vorige eigenaar waar ze 6 jaar heeft gestaan en dus ook geboren is, heeft ze al die tijd
met haar moeder gestaan, begrijp me niet verkeerd ze is wel gewoon gespeend,
maar ze stond altijd in de paddock naast haar moeder en ook in de stal naast haar moeder.
ze is dus eigenlijk gewoon On-Sociaal dit is ook wel terug te zien want ze heeft geen idee hoe
ze met andere paarden om moet gaan...
maar wat nou het vervelende is, als ze bijvoorbeeld op stal vast staat aan een touw en een ander paard draait vanuit de box
het hoofd naar haar toe dan piept en schopt ze..
persoonlijk lijkt me dit niet normaal gedrag..
en ook met rijden als een paard te dichtbij komt kijkt ze boos(oren in de nek) en komen ze nog dichterbij dan schopt ze
ik heb geen idee wat ik hieraan moet doen
is dit gedrag af te leren? zo ja, Hoe???
als ze losstaat gaat het al wel een stuk beter als eerst maar nog steeds doet ze het wel..
en ik vind het erg vervelend..

different1

Re: On-Sociaal paard!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:14

het klinkt mij als een paard met weinig zelfvertrouwen en weinig verstand van d'r eigen taal.
zeker als ze altijd met haar moeder heeft gestaan, en niet in een groep dan is het een lastig verhaal.
ik denk dat je haar het beste rustig aan kan laten wennen, eerst 1 paard in de bak die op afstand blijft en zo opbouwen.
vooral niet boos worden, tenzij ze raakt schopt, want eigenlijk weet ze niet wat ze doet.
merrie's zijn over het algemeen zowieso wel wat venijniger dan ruinen, dus er helemaal uit krijg je het niet denk ik.

FFKJC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 12:19

svdijk schreef:
het klinkt mij als een paard met weinig zelfvertrouwen en weinig verstand van d'r eigen taal.
zeker als ze altijd met haar moeder heeft gestaan, en niet in een groep dan is het een lastig verhaal.
ik denk dat je haar het beste rustig aan kan laten wennen, eerst 1 paard in de bak die op afstand blijft en zo opbouwen.
vooral niet boos worden, tenzij ze raakt schopt, want eigenlijk weet ze niet wat ze doet.
merrie's zijn over het algemeen zowieso wel wat venijniger dan ruinen, dus er helemaal uit krijg je het niet denk ik.

ja dat heb ik ook gedaan eerst met 1 paard(ruin) dit ging steeds beter toen 2 paarden(beide ruinen)
ging ook goed en nu kan ze ook al met ruinen en merries staan meestal negeert ze de merries en soms speelt ze
al een beetje met de ruinen! vind dat zo leuk om te zien als ze dat doet! <3
boos word daar eigenlijk niet om omdat ze indd haar eigen taal niet begrijpt. ooit heb ik me eens laten vertellen
dat er speciale oliën zijn die je rond haar neusvleugels en op de onderkant van haar hals kunt in maseren
waardoor ze meer zelfvertrouwen krijgt.. zelf ben ik helemaal niet met dat soort dingen bezig
iemand ervaring met zoiets?

nijn223

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:29

Ik zou gewoon rustig aan opbouwen en niet gelijk met heel veel paarden in de bak. Maar wel raar dat ze altijd naast haar moeder heeft gestaan na het spenen. Nu blijkt maar weer dat dat toch niet helemaal goed is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:25

Lijkt me ook onzeker gedrag,
Het hoeft niks met dat ze zo lang bij haar moeder heeft gestaan, ik heb er ook een die al 6 jaar bij haar moeder staat en geen probleem.
onder het zadel dit gedag vertonen ligt aan jezelf, jij zou wat meer aan het leiderschap kunnen werken en zo het dier te leiden langs andere een keer oren naar achter zou ik me niet druk ober maken , maar wel het trappen naar ander, ga eens aan het werk met los en grondwerk, zorg dat het paard jou gaat vertrouwen en respecteren, als ze jou niet als leider ziet en jou niet onder het zadel vertrouwd zal dit gedrag niet snel veranderen.
Dus eigenlijk ligt het probleem onder het zadel bij jou.
Dat met het vaststaan is ook niet erg abnormaal voor sommige paarden , vaak doen lagere in rang zo een leider hoeft namelijk niet te vechten die heeft aan een blik genoeg.
Ik weet niet hoelang je het paard al hebt, maar nog niet zo lang begrijp ik, dus neem de tijd om aan mekaar te wennen en leer wat meer over lichaams taal bij paarden.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:31

kan het niet zijn dat ze bang is?
omdat ze nooit iemand anders naast zich heeft gehad als haar moeder?

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:49

En ze heeft geen opvoeding gehad tussen andere paarden van haar leeftijd? Daar worden ze namelijk heel sociaal van. Mijn merrie doet het ook heel erg maar die wil laten zien dat ze de baas is

FFKJC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 08:42

@ Carien13 klopt ze heeft nooit in een opfok of iets wat daarop lijkt gestaan vandaar ook dat ik vertel dat ze on-sociaal is en ik dus een oplossing zoek!

@meisje_ zou kunnen maar ze doet het de ene keer niet en de andere keer wel maakt niet uit of er andere paarden bijstaan.

@midgie dat van jou klinkt wel wat raar.. onder het zadel vertrouwd ze me namelijk blindelings toen ze net bij ons op stal kwam was ze echt gewoon wild. zo bang enzo en omdat ik degene was die elke dag bij haar kwam is ze me gaan vertrouwen dit zag je ook met de dag.. zeker onder het zadel als ze ergens van schrikt en ze is dan gewoon écht bang(heb dit nu al 4x gehad) als ik dan 1x zeg rustig maar meisje het is goed zo dan ist klaar en vertrouwd ze daarop en loopt ze zo door.. dus daar lijkt het me niet aan te liggen

ik dacht zelf dat ze mij onder het zadel wil verdedigen tegen de andere paarden dat die niet bij mij mogen komen
als ze los staat en ik geef haar aandacht en er komen andere paarden bij en die kijken alleen maar naar me of doen 1 stapje in mijn richting valt ze die gelijk aan en komt ze met haar oortjes naar voren weer naar mij toe...

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 08:49

Lijkt wel een beetje op mijn merrie.Die weet ook niet wat ze met andere paarden moet.En het vrouwtje verdedigen,ja dat doet ie van mij ook }> .
Ze is ontzettend mensgericht <3 Vind het "gezellig" om tijdens een gesprek er tussen te gaan staan :D
Laatste tijd staat die van mij ook met 2 ruinen en dat lijkt wel aardig goed te gaan.Ze zal altijd een beetje contact gestoord blijven :o En andere merries vind ze helemaal niks!
Ook die van mij heeft niet in de opfok gestaan.Wel bij moeders weg.

FFKJC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 09:21

@ Victory2000 lijkt indd wel wat op die van mij die komt er ook altijd bijstaan als k met iemand sta te praten
en indd heel erg mens gericht.
met ruinen gaat het wel goed en indd merries soms negeert ze ze en soms vreet ze ze echt letterlijk op en trappen !!:O
t is net alsof ze der eigen taal niet begrijpt..

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:05

RT-P >> OPG

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:20

Mijn merrie is 2,5 heeft niet in de opfok gestaan maar wel altijd in een groep van 6 tot 8 paarden op het land. In de winter gaat ze 's nachts naar binnen, net als de rest.

Sinds kort hebben we een binnenbak waar ik ook wel eens met haar "werk" tot vorige week ging het prima. Nu reageert ze helemaal hyper als ze haar maatje aan hoort komen (ze kent hem al 2 jaar, hebben altijd samen in de kudde gestaan, zijn ook samen verhuisd) Zelfs naar het baasje van haar vriendje reageert ze in de binnenbak dominant. Andere paarden hoeven maar naar hem te kijken of ze kunnen een snauw krijgen.

In de paddock is er niets aan de hand en ze wandelt ook gewoon met mij mee bij de groep vandaan. In de binnenbak vertoont ze dus eigenlijk het extreme dominante gedrag. Sinds een week ook naar mij, niet bij haar vriendje weg halen want anders mept ze gericht. Nogmaals in de paddock is het geen probleem.

Ik wil ook heel graag dat ze "leuk" met andere paarden in de bak kan lopen zonder ze in een hoek te zetten. Moet ik er misschien een andere dominante bijzetten? Ik wil ook niet dat ze in een hoek geslagen wordt?!

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:24

Ik ken het erhaal, heb ook zo'n paard. Ze is nu 7 en een half. Ze schopt heel snel met rijden, je moet echt wel 7 meter bij haar weg blijven, en in de wei is ze altijd de baas. Nu weet ik van haar dat ze haar eerste twee jaren alleen op een landje heeft gestaan en en weinig contact heeft gehad met mensen en paarden.

Ze is vrij onzeker en leunt heel erg op mij. Afstraffen heeft bij mij geen zin, wordt ze alleen maar onzekerder van. Ik negeer het, tenzij ze echt gericht trapt.

Ik moet zeggen dat het beter is dan eerst, door een vertrouwensband met mij op te bouwen (ik rijd haar in het land zonder iets) dmv grondwerk en natuurlijk rijden :) MIsshcien een tip? Je zal er niet dood aan gaan :D (Nu niet meteen met alleen een neckrope door het land gaan crossen, daar krijg je niet mere vertrouwen door :D)

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:03

mijn pony kan ik ook niet naast andere paarden zetten. laatst geprobeerd haar in de trailer te zetten naast een ander paard.. hele trailer in elkaar geschopt. het is wel minder geworden met mate ze ouder word maar ze komt er nooit vanaf denk ik

FFKJC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 18:04

Oke naja in de trailer gaat het bij ons dat nog wel redelijk
het is echt onder het rijden en in de bak(als ik sta toe te kijken)
daarom denk ik dat ze mij wil beschermen
maar weet niet hoe ik dat moet oplossen!?