Trailer en de donkere dagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Trailer en de donkere dagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 09:52

Hieronder een situatieschets van waar ik tegenaan loop. Hopelijk heeft er iemand tips?

Gisteren ben in voor de instructeurscursus met paard op pad gegaan. De cursusavonden beginnen om 19.30 uur en eindigen om 22.30 uur. Na een uur theorie volgen twee keer een uur rijlessen, waarbij de meegebrachte paarden gereden worden. Gisteren moest ik in de tweede groep rijden, en kon gaan zadelen om 21.30 uur. Paard had dus twee uur op de trailer gestaan, wat op zich wel goed ging. Ik laat altijd het licht in de trailer aan, als het donker is, omdat ze nog wel eens kan gaan stuiteren, zeker als het lang duurt.

Maar ja, wat gebeurt er als je lang de lichten aan laat: de accu raakt leeg. Dat gebeurde gisteren dus ook, en das niet leuk om 23 uur in het donker, terwijl het al mistig werd en ook nog eens flink glad op het parkeerterrein. Gelukkig was er nog een andere auto die met heel veel pijn en moeite dichtbij genoeg kon komen om de auto te starten, anders had ik mooi daar kunnen overnachten... Manmanman, wat had ik de balen ervan in zeg, stonden we daar in het donker te hannesen...

Hoe doen jullie dat bij bijvoorbeeld avondwedstrijden, waarbij je paard langer op de trailer moet staan? Ik heb geen zin om dit elke keer mee te maken... De andere paarden die mee waren, stonden rustig in het donker op de trailer, ik ben daar een beetje huiverig voor, omdat mijn paard nog wel eens flink kan stuiteren op de trailer, en ik heb het vermoeden dat ze gaat flippen als ze in het donker staat. Heb al wel aan een zaklamp gedacht die ik in de trailer ophang. Geeft niet heel veel licht, maar staat ze toch ook niet in het donker. Iemand nog andere ideeën? Het zou dan niet alleen voor de cursusavonden zijn, maar ook voor avondwedstrijden, het moet dus wel langdurig werken!

x_Jeanine_x

Re: Trailer en de donkere dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 09:54

Hebben wij ooit is gehad met het vrachtwagentje :+
Vervolgens, gebeurd ons nooit meer :+ haha, laten wij de auto lopen af en toe, tussen door.
En als ze van de auto af zijn, licht uit :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 09:56

De lichten gingen uit zodra ze van de trailer was, zo blond was ik ook nog wel. Tussendoor laten draaien was geen optie, omdat we bij de eerste les moesten blijven kijken. Dat is het probleem, ik kan niet even snel ernaartoe om de auto aan te zetten...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 09:56

heb je nachts ook het licht aan in de stal?
Ik zie het nut niet zo van licht aan op de trailer als je paard moet wachten, heb je het wel eens geprobeerd om het licht uit te laten en te kijken of je paard er moeite mee heeft?
Je zou anders nog een extra accu in de trailer kunnen zetten en daar het lampje aan doorverbinden, of iets met oplaadbare batterijen nemen en dat ophangen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 09:56

Je hebt van die lichtjes waar je een batterijtje in kunt doen en die je gewoon ergens aan kunt klikken/plakken.
Te koop bij de praxis.
Maar paarden kunnen best in het donker staan hoor,ze zien meer dan wij.Neem aan dat er ook wel enige verlichting is op het parkeerterrein?Zet hem dan daar dicht bij.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 09:58

cissy, een stal is minstens 3 keer zo groot als een trailer, dat vind ik persoonlijk geen vergelijking. Zeker voor een paard dat onrustig is op de trailer, ook al tijdens het rijden, kan ik me voorstellen dat het erg benauwend is om er dan ook nog in het donker op te moeten staan.
ambre, op die parkeerplaats is dus nul verlichting...

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 09:59

Als je motor loopt, hoef je er toch niet bij te zijn?
Reservesleutel mee, en daarmee de deuren op slot draaien.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 10:00

Nee, klopt, maar ga jij even twee uur lang de motor laten draaien? Denk dat ik ruzie krijg met de locatie-eigenaar. Denk niet dat dat een optie is. Die van de accu in de trailer bouwen vind ik wel wat, alleen die accu gaat natuurlijk ook leeg raken, hoe krijg je die dan weer opgeladen?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:01

verlichting op baterijen halen, die zijn niet eens zo heel duur
en is denk ik de beste oplossing voor je probleem.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:01

Dat is zeker BLOND kleinvosje :D :(:)

Mijn moeder heeft van die ronde ledlampjes op batterijen voor onder een kastplank te plakken, deze kosten erg weinig en geven genoeg licht.

Deze zou je 2 of 3 vooraan bovenin in de trailer kunnen plakken/monteren?
oh ja en dan wel zorgen dat je genoeg batterijen bij hebt :P

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 10:02

Daar zat ik ook aan te denken listig, dat soort lampjes. Of een nachtlampje voor kinderen die op batterijen werkt.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:03

listiglistje schreef:
Dat is zeker BLOND kleinvosje :D :(:)

Mijn moeder heeft van die ronde ledlampjes op batterijen voor onder een kastplank te plakken, deze kosten erg weinig en geven genoeg licht.

Deze zou je 2 of 3 vooraan bovenin in de trailer kunnen plakken/monteren?
oh ja en dan wel zorgen dat je genoeg batterijen bij hebt :P

Die bedoel ik!Heb ik ook gekregen voor in de auto.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:04

Nou ja, mijn paard voelt zich op de trailer net zo op dr gemak als in dr stal, dus bij mij gaat die vergelijking wél op :)

Als jij al zegt dat jouw paard het niet leuk vind in de trailer vind ik niet dat je dan kunt maken om m zo lang te moeten laten wachten.... Is er op die opleiding dan helemaal geen stand of box waar je je paard in kunt neerzetten??

Een losse accu kun je met een acculader weer opladen via je stopcontact thuis.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 10:05

Maar waar haal je die? Praxis of zo?

cissy, nee, die mogelijkheid is er niet. Ik heb mijn paard langzaam laten wennen aan langer op de trailer staan, met een hooinet erbij gaat dat goed. Maar ja, dat wennen heb ik overdag gedaan, nu is de cursus in de avond uren. Donker dus. Een accu opladen met een acculader, dat trucje kende ik niet. Dankje voor de tip.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:07

Gewoon het licht uitlaten.
Paarden kunnen prima zien in het donker.
Als er zich buiten iets zou afspelen waar ze van streek van raken maakt het echt niet uit of de lamp aan is of niet....
Als ze lang moeten wachten hooinetje geven en af en toe even een kijkje nemen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:08

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 10:09

dank cissy, ik ga eens kijken!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 10:12

Haha, mijn paard in een servieskast ;-)! Maar dat soort dingen had ik wel in gedachten, ik ga de bouwmarkt met een bezoek vereren denk ik!

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:13

kleinvosje schreef:
kan ik me voorstellen dat het erg benauwend is...

Mischien toch maar gewoon proberen en kijken wat je paard er van vindt??

zinates

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:20

Soms is het goed om niet teveel voor je paard te denken en het eerst even aan het paard over te laten om te reageren..
De reactie kan je verbazen!

Ik dacht ehtzelfde van mijn paard, maar ik kreeg toen bovenstaande opmerking en heb de lampen uitgedaan, bleek prima te gaan, geen enkel verschil met verlichting aan of uit!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 10:28

Natuurlijk ga ik proberen of ze zonder verlichting in de trailer kan staan, maar voor het geval dat dat dus niet goed gaat, wil ik toch een alternatief achter de hand hebben. Over twee weken moet ze weer mee, en voor die tijd heb ik geen mogelijkheden om te proberen of ze rustig blijft staan...

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:49

Ik heb hetzelfde tijdens de ORUN! Ik rij ruim een uur en een kwartier heen, dan gedurende avond twee uur op de trailer, een uur rijden en weer een uur en een kwartier terug.
Ik heb zo'n led kinderlampje aan de voorkant van de trailer geplakt. En met een goedgevuld hooinet (krijgt hij normaal niet op de trailer), lijkt hij zich toch wel te vermaken. Wij hebben ook de mogelijkheid het paard van de trailer te halen en langs de bak vast te zetten, maar ik verwacht dat hij dan nog onrustiger wordt.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:02

Die plaklampjes op batterijen zijn echt super hoor :j Wij hebben een hele rits aan t zonnescherm hangen, hangen er al jaaaaaren en doen t nog steeds, terwijl we ze in de zomer toch echt wel regelmatig aan hebben :)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:15

mijn paard flipt juist als het licht aan is hij wordt verblind door het licht in de trailer en kan daardoor niet zien wat er buiten gebeurd

zou het gewoon is proberenmet licht uit