Opstappen en Zadel opdoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pips

Opstappen en Zadel opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 20:56

Hallo,

Ik heb een klein probleempje,
ik heb een verzorgpony, maar tijdens het zadel opdoen en dan vooral tijdens het aan singelen blijft ze gewoonweg niet staan. Ik kan haar ook niet vastzetten omdat ze dan echt heel erg gaat hangen. Iemand tips daarvoor?
En bijna hetzelfde probleem eigenlijk tijdens het opstijgen. Dan blijft ze gewoon niet staan. Het is ook echt een hyper paardje. Dus als iemand tips heeft, graag!

Xx Manon

nijn223

Re: Opstappen en Zadel opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:37

en als iemand anders haar vast houd als je aan singelt en opstijgt?

winnieloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:42

Ja zoals nijn223 zegt dat iemand haar vasthoud? Of haar aandacht ergens anders brengen, dat als jij opzadelt iemand haar snoepjes geeft ofzo? Met opstappen zou je haar eventueel in een kleine ruimte kunnen zetten, dat je op de poetsplek/spuitplaats opstapt of in een hoek.

Zou ook zadeldrang kunnen zijn, heeft mijn pony ook! Gewoon met heeel veel rust het zadel erop leggen en voor het rijden even longeren!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:04

Heeft hij dit altijd al gehad? Het kan gewoon zo zijn dat hij het zadel gewoon echt niet leuk vind, daar kan je volgensmij niet erg veel aan doen. Laat iemand haar eens vasthouden en zeggen dat alles goed is en snoepjes geeft terwijl jij haar opzadeld. Zodat ze leert dat het zadel echt niet zo een straf is dat ze het niet wilt. En gewoon met opstappen ook vast laten houden en gewoon steeds stil zetten voordat je opstapt en vol blivjen houden.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:21

Misschien kan je haar los in de stal opzadelen?
Almé kon ook nooit stilstaan bij het opzadelen, zij begon cirkeltjes rond mij te draaien. Nu neem ik altijd mijn binnenteugel op maat en mijn buitenteugel erg kort. Ik steek mijn voet pas in de beugel als ze stilstaat en spring er pas op als ze stilstaat (desnoods even kwaad maken... Als ik nu 'eheh!!' roep tegen haar weet ze het goed genoeg en staat ze terug stil.) Dan heel snel proberen gaan zitten, het is moeilijk en lukt mij ook niet altijd maar als je aan het zadel blijft hangen doe je haar pijn en zal ze zeker niet meer willen stilstaan. Desnoods pak je even de manen vast om je evenwicht te houden. Dan vanaf dat je zit terug stilzetten, ze mag pas vertrekken als jij dat vraagt. Als ze braaf is blijven staan belonen.
Het heeft bij mij lang geduurt, veel geduld, 'snauwen' en belonen gevraagd, maar ondertussen staat ze wel stil.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:27

Kan ze uberhaupt wel stilstaan? Zorg dat je dat eerst goed onder controle hebt.
Daarna pas verder gaaan met stilstaan met zadelen en opstijgen, want als ze gewoon al niet stilstaat, hoe wil je haar dat dan laten doen in "stressvollere" omstandigheden.
Het is wel van belang dat je heel consequent bent, want anders kun je er net zo goed geen tijd aan besteden.

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 19:10

Als ie niet stil blijft staan, pak ik meestal de teugels kort en laat ik hem naar een kant kijken waar ie niet om kan draaien of iets. Anders kan je der in een hoek neerzetten dan kan ze ook geen kant op. Je kan ook proberen met krukje op te stappen, misschien vind ze dat fijner omdat er dan minder op haar rug gehangen word met op stappen. Ik zou ook even kijken, of het zadel wel helemaal lekker op haar rug ligt, misschien zit het zadel gewoon niet lekker of niet goed waardoor ze een hekel aan het zadel krijgt.
En zoals hierboven al genoemt, moet ze het stilstaan wel odner controle hebben. Zo niet kan je heel snel, goed en eenvoudig met de klikker 'halt' oefenen

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:54

Heb je wel eens onder haar buik gekeken of naar de singel? Wat doet ze wanneer je de singel losjes vast maakt ( de singel rustig per gaatje vast maken) Je moet er in elk geval eerst van overtuigd zijn dat ze dit doet omdat ze hyper is en niet dat het een pijn reactie is.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:12

er kunnen heel veel redenen zijn dat ze niet willen blijven staan met opzadelen aansingelen:

negatieve associatie met het zadel dit kan door meerdere dingen komen:
pijn tijdens het rijden (zadel past niet goed, of lichamelijke klacht)
pijn tijdens aansingelen (bv door maagzweer)
angst bij het rijden

paarden doen niets voor niks. Er is ALTIJD een reden! Onze taak is om die reden uit te vinden en er wat aan te doen. Als al het medische is uitgesloten kan het ook nog een gewoonte zijn geworden (maar die is eerst ook onstaan door een reden). Om die gewoonte af te leren moet je het positieve gedrag belonen. Wat kan helpen: als je aansingelt singel dan eerst een klein stukje, begint ze te lopen laat haar dan om je heen draaien terwijl je de singel strak aangetrokken houdt (niet vastdoen, maar zorgen dat je hem vasthoud en meteen weer los kan laten) zodra ze stop met draaien laat je de singel losvallen zodat hij niet meer onder de buik vastzit. Hierdoor beloon je voor je paard het stilstaan. Als je dit consequent herhaalt zal je zien dat ze steeds minder gaat lopen. Ook als ze niet meer loopt niet meteen strak aansingelen, maar losjes en dan je paard een beetje laten lopen en vervolgens weer wat strakker.
Je beloont zo dus het gedrag wat je wilt zien. Belonen met snoepjes kan, maar dat heeft niet direct een link voor haar met het zadel of met het stilstaan.

met opstappen hetzelfde. Buig haar een beetje in naar je toe als je wilt opstappen. Als ze gaat lopen dan draait ze om je heen doordat je haar hebt ingebogen en laat je haar net zo lang draaien tot ze stilstaat. Als ze stilstaat beloon je haar en probeer je weer op te stappen. Ook als je bent opgestapt net zolang ingebogen houden tot ze rustig kan staan. Weglopen tijdens het opstappen is vaak ook aangeleerd gedrag of tevens door bovenstaande redenen.

Laat haar dus eerst even onderzoeken zou ik voorstellen. Ook als ze een hittepetit is onder het rijden kan dit een medische oorzaak hebben. Als dit niet zo is kan grondwerk ook wonderen doen :)

bekijk anders ook een mijn site: www.equi-unity.nl

succes!