tong naar buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Selinaa1

tong naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 16:22

Ik weet niet of ik het hier goed heb heb het geprobeerd op te zoeken maar kon het niet vinden.

Ik wil een paard kopen alles is gewoon helemaal goed het enigste is
als ik aan het rijden ben doet hij soms zijn tong naar buiten.
ik had gehoord dat je dan gediskwalificeerd kan worden??
wat zou de reden kunnen zijn?
en wat kan je eraan doen?
(heb niet gezien wat voor bit hij in had)
de man zelf zegt dat ik teveel druk rechts heb hij doet t namelijk alleen naar rechts en is niet constant.

nogmaals sorry als het hier niet goed staat.

RenWaBl

Re: tong naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:59

Het kan zijn dat het paard protesteert. :) De jury kan je daar idd op aanspreken, of je er ook voor gediskwalificeerd voor kan worden weet ik zo gauw niet. :o
Maar een pony die ik ken, doet dit ook altijd met rijden, omdat zijn onderkaak langer is dan zijn bovenkaak. :) Het meisje wat hem nu rijd, heeft dus een ondertekend briefje van de dierenarts wat ze aan de jury kan laten zien. :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:19

dressuurreglement bijlage 5
Mond- en/of tongproblemen
Het paard mag zich nooit tegen de aanleuning verzetten. Het moet steeds vol vertrouwen een lichte aanleuning naar voren zoeken. Daarbij moet de mond gesloten zijn; het paard moet het bit afkauwen.
Het knarsen met de tanden of het zo nu en dan uitsteken of omhoog trekken van de tong wordt als een kleine fout beschouwd. Het over het bit gooien of het langdurig uitsteken van de tong wordt als een grotere fout beschouwd.
Als het paard zijn tong uitsteekt, de tong over het bit gooit of hem helemaal optrekt, met de tanden knarst of druk met een iets opgetrokken staart zwaait, zijn dit dikwijls tekenen van nervositeit, spanning of verzet van het paard. De juryleden moeten hier dus rekening mee houden in hun cijfers, zowel in het desbetreffende onderdeel als in het eindcijfer voor de gehoorzaamheid.

Van diskwalificatie kan dus geen sprake zijn. Kost je dus wel punten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:22

Hoe erg is het? Je schrijft dat hij het maar af en toe doet, heb je de indruk dat het meer wordt als je meer dingen vraagt? Dan zou ik er nog een keer goed over nadenken voordat ik em zou kopen. Dit soort aanleuningsproblemen zijn heel moeilijk op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:23

Heb je het paard ook voor laten rijden door de huidige eigenaar? Deed 'ie het toen ook?

Betrek anders je eigen instructeur gewoon bij de aankoop. Laat hem/haar ook even rijden om te voelen wat er gebeurt, en om te kijken of hij het dan ook doet.

Als 'ie het echt alleen bij jou doet omdat je nog niet helemaal handig en constant bent in je aanleuning, dan is er aan te werken.
Is het echter al een ingesleten gewoonte bij het paard, dan is het een vervelend probleem.
Ik zou er een paard om laten staan, als ik wedstrijdambities had.

pipbuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:34

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:36

Nee dat is niet wat. Da's extremistische promotie voor bitloos rijden ;) Daar wordt hier niet om gevraagd.

Ik weet overigens niet wie jij bent, maar jouw posts zijn niet die van een tienjarige, zoals je profiel wil laten geloven.

Selinaa1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 23:07

Bedankt voor jullie reactie!
Hy doet t niet vaak stel ik rij een uur heeft hy 3 x 2sec zyn tong uit zijn mond
Niet ver maar echt het puntje.
Hij doet dit sinds 2 weken is my verteld nooit eerder last van gehad want hy ment ermee op hoog niveau
En nu dus aan de dressuur (vroeger ook gedaan en af en toe nog)
Misschien haakjes???

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:13

Kunnen absoluut haakjes zijn. Mijn paard doet het af en toe ook de tong buiten boord. Gewoon omdat hij dat prettig vindt. Het is zijn manier om te laten merken dat hij zich prettig voelt. Het is dan even buiten boord en weer binnenboord, dus niet constant met de tong naar buiten. Ik ben er nooit op afgestraft in de wedstrijden. Als hij op hoog niveau voor de koets heeft gelopen, kan het dan zijn dat hij het hoofd hoog had? Dan kan het irritatie van de spieren bij de atlas zijn in zijn nek. Dan kan een fysio ook al heel veel doen. Kan ook nog een teken zijn dat het paard je zadel niet helemaal prettig vindt. Past dat wel goed?

En.. bij mennen is dat meestal met stang? Wij hebben hier een paardje met een vrij kleine mond. Een gebroken trens irriteert hem in zijn gehemelte. Hij loopt nu op een ongebroken trens en dat bevalt ook prima! Het kan dus heel veel redenen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:16

Yep, kan inderdaad door haken op de kiezen komen, even protest tegen de irritatie. Maar kan ook andere oorzaken hebben, zoals Idefix4 hierboven ook al omschrijft.
Niet te licht over denken en even goed doorvragen en verder kijken.

Mercedes1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 01:06

Hoi
Naar mijn weten kunnen ze je er niet voor de ring uitsturen.
We kun je punt aftrek ervoor krijgen.

ing0204

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 01:12

Mijn paard steekt ook zijn tong uit. Dit komt doordat ze zich verveelt. Als we heel rustig stappen of draven komt ie eruit, zodra ik dingen ga vragen gaat de tong naar binnen en is ze geconcentreerd bezig. Dus eigenlijk is dat heel tegenstrijdig met wat de meeste zeggen dat het kan komen door protest. Of ja is vervelen ook protesteren? Dan zou het wel protest kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 01:35

Verveelt hij zich bij langzame gangen of is je impuls/aanleuning dan verstoort? ;)

ing0204

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 08:58

Ze loopt verzamelder en ronder bij langzame gangen maar dan komt de tong naar buiten. Als het moeilijker wordt en dezelfde gang stap/draf gaan iets vlotter gaat de rong naar binnen maar loopt ze niet meer rond.

Selinaa1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 10:03

hij heeft bij het mennen ook altijd zijn hoofd naar benen moeten doen.
en over het zadel en hoofdstel kan kloppen dat die niet helemaal lekker liggen want dat zjin niet zijn eigen spullen (stel ik koop hem laat ik het wel allemaal aanmeten)
toen ik eergister weer was geweest reden ze met een dubbelgebroken bit en toen was het ook een stuk minder.