wild?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moralian

wild?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 14:01

ik heb net 2 shetlanders gekocht 1 van 18 en 1 van 14 die van 18 is al wel gewent en kan zelfs voor de kar.
die van 14 is nooit in de hand geweest en kan ook echt geen moment alleen zonder de oudere pony. nou vroeg ik mij af of ik met veel geduld haar wel zover krijg om my te vertrouwen en eventueel een tuigje zou willen of dat ze altijd een weide pony blijft.
ik heb ze nu in de paddock staan anders krijg ik de jongere niet te pakken ze komt namelijk ook niet op eten af.

Pluttersput

Re: wild?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:03

Tuurlijk :) Als jij veel geduld hebt, komt dat wel goed. Niet op eten afkomen is gewoon een bevestiging dat ze ook jou nog niet leuk en interessant genoeg vind om te komen. Ze vertrouwt je waarschijnlijk gewoon niet. Daar gaat veel tijd in zitten, maar mogelijk is het zeker :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:36

Ik heb ooit twee ponies gekocht van 16 die van veulen af aan bij elkaar waren geweest en alleen in de wei hadden gelopen en verder nauwelijks in handen waren geweest. Een liep ook achter de ander aan die was haast helemaal niet te pakken. Ik heb ze beiden gewoon ingereden. De pony die achter de ander aanliep, veranderde zelfs helemaal, die werd zelfverzekerder omdat ze nu ook wat kon/durfde en mijn aandacht kreeg.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:23

Ja hoor, ook een oudere pony kan met geduld nog wat nieuws leren. Wel rustig aan want oudere pony's hebben wat meer moeite met veranderingen, net als mensen. ;)
Zorg dat je vaak in de buurt bent zonder veel van haar te willen. Dan went ze aan je aanwezigheid en zal na een tijdje ook iets lekkers van je aannemen. Het kan zijn dat ze altijd iets banger blijft maar ik denk dat je een heel eind kunt komen. Wel fijn dat die andere mak is, zo kan ze zien dat jij niet gevaarlijk bent als je met de ander bezig bent en zal ze ook eerder vertrouwen krijgen.
Leuk trouwens dat je iets oudere pony's gekocht hebt!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:31

Dat kan met veel geduld en liefde. Maar het wordt waarschijnlijk wel een heel project.
Wees duidelijk en neem kleine stapjes.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:21

Ik zou wachten tot ze een keer naar jou toekomt. Dus lekker in de wei gaan zitten met een boekje, af en toe naar het andere paard en doen alsof je totaaal niet geïnteresseerd bent in het schuwe shetlandertje. Shetlanders zijn van nature toch wel nieuwschierig, dus dat neemt opgegeven moment de overhand als ze geen reden heeft om bang te zijn (wat ze niet heeft, want jij bent toch niet geïnteresseerd in haar)

moralian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 16:02

ik kan haar nu al bij het halster pakken:) na lang zitten en praten komt ze naar me toe.
ze is blijkbaar ook dol op worteltjes