Afvallen door kou?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amaretto27

Afvallen door kou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 18:37

Nu het een aantal dagen zo 'koud' is, heb ik het idee dat m'n paard weer iets is afgevallen.
Ik heb hem geen deken op en hij loopt alleen overdag buiten.
Zou hij teveel energie moeten geven om zichzelf warm te houden? Hij krijgt 3x daags voldoende kuil
en 2x daags onderhoudsbrok. Z'n haren staan wel steeds overeind, maar dat is gewoon voor de isolatie.

Meer mensen met dit probleem?

Pentax

Re: Afvallen door kou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:38

Mijn paard is vorig jaar ook zoveel afgevallen, je kon de ribben tellen.
Dit jaar heeft hij een deken op en valt hij niet meer af.
Ik geloof dat je een paard onbeperkt ruw voer moet geven in de winter, omdat dat het kacheltje laat branden.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:05

Het kost de beesten energie om zichzelf warm te houden en die energie moeten ze uit hun eten halen...dus ruim voldoende voeren zodat ie niet afvalt

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:09

Zou ook zorgen voor meer ruwvoer , kost wel energie om warm te blijven en die energie moet die toch uit het voer kunnen halen

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:13

Amaretto27 schreef:
Z'n haren staan wel steeds overeind, maar dat is gewoon voor de isolatie.

Volgens mij is dat 'gewoon' omdat ie het koud heeft! Dat is bij de mijne namelijk altijd wel het geval...

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:26

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:36

Dressuurgek schreef:
Het kost de beesten energie om zichzelf warm te houden en die energie moeten ze uit hun eten halen...dus ruim voldoende voeren zodat ie niet afvalt

Precies: véél ruwvoer geven (niet meer krachtvoer!).

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:38

3x keer daags 'voldoende' ruwvoer?? Hoe veel is dat dan?
Dat is dus blijkbaar niet genoeg, als hij afvalt.

AngloArabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:26

Ruwvoer (hooi of kuil) zorgt dat het kacheltje blijft branden. Hier houd een paard zich warm op in de winter, ik zal hem proberen zo vaak mogelijk ruwvoer te geven of onbeperkt.
Mijn paard staat ook zonder deken en loopt ook overdag buiten. Ze krijgt alleen 's morgens en 's avonds een beetje muslie met want daily plus van pavo erdoor. Ik geef ze zo een 5x per dag hooi en daar doen ze het heel goed op, nog niks afgevallen en veel dikker wordt ze er ook niet op. Ze hebben de energie uit het ruwvoer nodig om warm te blijven. Daarbij krijgen ze om de dag nog 1/4 slobber als extraatje in de winter

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 08:07

Het probleem is dat ik m'n paard niet aan huis heb staan, dus niet zelf het voerschema kan bepalen.
Heb met de staleigenaar overlegd en m'n paard krijg nu elke voerbeurt extra kuil erbij. Dus hopelijk is dit voldoende.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 08:11

ElsB schreef:
Dressuurgek schreef:

Precies: véél ruwvoer geven (niet meer krachtvoer!).

Wil niet alles zeggen, hier krijgen onze paarden 24/7 ruwvoer en toch valt hij in de winter altijd weer af.
Daarom krijgt hij altijd wel wat meer krachtvoer dan normaal! En ja het is goed kwalitatief ruwvoer :)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 08:13

Ik ga mee in het voeren van onbeperkt ruwvoer. Voor paarden die 24/7 buiten staan is dat een absolute must.
Overigens heeft Ziggy 24/7 goed ruwvoer tot zijn beschikking, en is hij iets aan de dikke kant, maar ik weet zeker dat wanneer hij dat niet zou hebben, dat hij direct af zou vallen :j

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 09:18

Ja die van mij word ook altijd zo dun in de winter! Heb dikke deken op maar hij word gewoon dun!
Wij geven al genoeg ruwvoer en krachtvoer maar zijn krachtvoer eet hij bijna niet eens! Terwijl in de winter wil hij dat wel eten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 09:31

Sommige paarden hebben het niet heel erg met kou. Mijn draver heeft ook een dikke deken op en krijgt onbeperkt hooi, alleen dan blijft hij op gewicht... hoewel hij nog steeds niet helemaal super is.

Mijn shet werkt helaas niet zo. :') Die blijft gewoon de hele dag zonder deken buiten en krijgt niet helemaal onbeperkt hooi. Helaas valt hij dan weer niet af. :+