Paard verkocht, koper wil koop ontbinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Jessie

Paard verkocht, koper wil koop ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 13:24

Ik heb even jullie hulp nodig want hier komen wij zelf niet uit.
Natuurlijk heb ik een hoop gegoogled maar ik kon niet specifiek vinden wat ik zocht.

Stukje inleiding
Mijn vriendin heeft 2 jaar geleden haar paard gekocht. Ze was er helemaal weg van en had een super goede klik met het paard. Het rijden ging redelijk maar met veel ups en downs.
Ze heeft veel les gehad in NH en grondwerken maar er bleven meer downs komen dan ups.
Op een gegeven moment ging het rijden helemaal niet meer en werd het paard zeer dominant.
Wij zijn toen met zn 2e gaan kijken of we het anders moesten oplossen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het paard nooit leuk en lief heb gevonden, eigenlijk had ik een rot hekel aan het beest.
Maar mijn vriendin wilde hem graag houden dus ik probeerde haar te helpen. We zijn begonnen met longeren en hebben het rijden gelaten voor wat het was. In het begin ging het longeren, net als het rijden, heel goed dus we kregen beide weer hoop. Die hoop was echter snel over nadat hij haar begon aan te vallen.
Ze werd bang en ik nam het longeren van haar over maar ook bij mij deed hij het zelfde. Kwestie van dominantie zou je zeggen.....uit eindelijk is het niemand gelukt om hem normaal te kunnen longeren.
Paard is daarna verhuist naar een andere stal met 24 uur wei en een grote koppel met paarden. Daar zonderde hij zich helemaal af en kroop in zijn schuld. Hij was opeens heel rustig, te rustig.
Rijden ging weer niet goed, hij liet zichzelf gewoon vallen. Als of hij er geen zin meer in had.
Paard aantal weken met rust gelaten en toen ging het een stuk beter! Echter is het rijden nooit meer goed gekomen en had ze altijd mot met het paard. Dus ze heeft besloten hem te verkopen en dus ook kopers gevonden.

Nu waar het echt om gaat:
De kopers hebben het paar half augustus van haar gekocht en mee genomen naar limburg waar hij iedere dag aandacht zou krijgen van hun, in de wei zou staan in een kopel van 4 paarden. Die mensen waren helemaal lyrisch van het paard en wilde hem zo snel mogelijk mee nemen. Zo gezegd zo gedaan, hij is goed gekeurd bij de keuring en het paard ging mee naar Limburg.
Nu krijgt mijn vriendin mails van die mensen dat het een levensgevaarlijk paard is, hij alleen maar kan bokken en absoluut niet normaal te rijden is. Ze heeft gezegd dat ze eerst een dieren arts wil laten kijken of er niet wat met hem aan de hand is maar 2 dagen later kreeg ze het bericht dat ze onmiddellijk van het paard af wil en de koop wil ontbinden.

Zoals jullie begrijpen is mijn vriendin nu een beetje van het pad af en was dit voor mij ook een beetje een shock.
Ik weet dat het een vreselijk moeilijk paard is waar je 10 handen aan vol hebt.
Nu weet ik ook (ik ben bij de hele verkoop aanwezig geweest) dat mijn vriendin hun alles verteld heeft wat hij bij haar deed.
Dus ook dat hij een heel moeilijk karakter heeft, snel om kan slaan qua stemming en met rijden absoluut geen lieverdje is.

Nu is mijn vraag dus, kan de koper deze koop ontbinden?
Ze zijn beide particulieren en hebben geen koop contract op gesteld. Paard is handje contantje betaald en er zijn verder geen proeftijden of andere dingen afgesproken.
Nu heb ik wel gevonden dat een paard nog terug genomen moet worden als er verborgen gebreken gevonden worden die er al voor de koop zaten. Deze moeten dan door een erkende DA zijn vast gesteld.
Wat zijn haar rechten en wat die van de koper?

kimmie88

Re: Paard verkocht, koper wil koop ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:26

Idd zoals je zelf al zegt, kan de koop ontbonden worden, wanneer er verborgen gebreken blijken te zijn.
In andere gevallen, kan de koop binnen 6 weken ontbonden worden, had ik eens ergens gelezen.
(zekerheid dusrf ik het niet te zeggen

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 13:28

Daar was ik dus inderdaad al bang voor ja. Niet dat we denken dat hij want mankeert maar het kan natuurlijk altijd. Zit daar nog een tijdsbestek aan vast? Als in: je laat hem 6 maanden na aankoop pas keuren moet ze hem dan nog steeds terug nemen of is dat gewoon voor altijd zo?
En op het moment zit ze ook in een situatie dat ze hem niet terug kan nemen. Speelt dat ook nog mee?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:30

Als je vriendin alles eerlijk heeft verteld, ik hoop dat daar nog meer getuigen van zijn en hij is goedgekeurd zie ik geen reden waarom ze het paard terug moet nemen. Het is ook al even geleden dat hij verkocht is en vaak heb je mensen die denken dat ze het paard wel even heropvoeden en als dat niet lukt proberen ze hun geld terug te krijgen, misschien is het verstandig dat je vriendin informeert bij een rechtswinkel of iemand anders die er veel verstand van heeft.

git

Als verkoopster eerlijk geweest is over de negatieve kanten van haar paard, kan haar volgens mij niets verweten worden.
Het dier is bij verkoop goed gekeurd, en dus geen verborgen gebreken.
Ik denk dat je vriendin eens contact moet zoeken met een rechtswinkel of rechtsbijstand, maar volgens mij heeft de kopende partij geen poot om op te staan.
Daarbij komt nog, dat een gebrek binnen een bepaalde tijd moet worden aangetoond, en volgens mij is die tijds limiet korter als 4 maanden ?
Ik ben geen expert op dit gebied, dus misschien denkt iemand anders, er anders over.

Ibbel

Paard is half augustus verkocht, en nu willen ze hem teruggeven en hun geld terug, terwijl hun verteld is dat het een moeilijk paard was?
Kopers hebben geen poot om op te staan... Verkoper hoeft dit helemaal niet te doen. En zelfs een handelaar neemt na zo'n tijd zo'n paard niet terug, en hóeft dat ook niet te doen.

geerke

even buiten wetten en regels om...hoe eerlijk is het voor het paard om hem niet terug te nemen?
Waar komt hij terecht?
Daar moet je vriendin eens over nadenken....dit is geen beginners paard als ik het zo hoor.
Heeft ze dat bij de verkoop vermeld?
En ik heb het weer te doen met het paard,die niet uit zichzelf zo is geworden.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:31

Koop kan inderdaad ontbonden worden bij verborgen gebreken, maar kan er nog wel even verder induiken als je wil ;). Heb er uiteindelijk voor gestudeerd :P.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:31

Volgens mij, met de nadruk op, volgens mij...
Moet het paard bij aankoop gekeurd zijn, zoals in dit geval.

Wel moet de DA vaststellen dat het 'gebrek' bij de verkoper al bestond en niet opgelopen is bij de huidige eigenaar

Of ze er rekening mee houden dat de verkoper niet in staat in om het paard terug te nemen, durf ik niet te zeggen. Ben bang van niet, wanneer de kopende partij in hun gelijk staan

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:35

verkocht is verkocht.

jullie hebben keurig alles erbij verteld. Het is niet meer jullie zaak. Mochten ze hem kwijt willen dan moeten ze dat zelf maar regelen.

Niet laten leiden door emoties want dan staat die zo weer bij je op stal.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 13:36

Ik heb inderdaad geopperd dat ze ook even contact op moet nemen met de rechtsbijstand alleen heeft ze deze dus niet.

Nu heeft ze zwart op wit staan wat ze die mensen heeft verteld dus in zoverre staat ze wel goed in haar recht.
Maar het gaan meer om die verborgen gebreken, want als je met een röntgen onderzoek aan kan tonen dat hij al wat mankeerde voor de koop moet ze hem toch terug nemen? Dat dacht ik altijd maar weet het dus niet zeker.

@ Geerke: Wat jij zegt is ook helemaal waar, dit hebben we ook voor de verkoop besproken en ik heb haar ook gevraagd hem gewoon in te laten slapen. Veel mensen vonden mijn crue en onredelijk om dat te zeggen maar een paard wat al 1,5 jaar mensen aanvalt is echt niet meer te redden. Hij is zelfs over mensen heel gerent maar zij wilde hem niet laten gaan helaas.

@ esther als je zou willen heel graag :D

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:37

Je kan ook even bellen naar een juridisch loket.
Ik geloof ik wel 40ct per minuut,maar misschien wordt ze er wijzer van.
naar mijn weten, hoeft zij dit paard absoluut niet terug te nemen

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:37

Ik zit al met de wetboeken op schoot :P. Heb ik toch nog iets aan mijn verdieping privaatrecht :=.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 13:38

haha je bent geweldig esther!

Tnx kim, die zal ik haar ook even door geven.

Het is best wel een lastig situatie vind ik omdat wij gewoon niet weten waar we aan toe zijn nu.
Nu sta ik wat sterker in mn schoenen dan mn vriendin helaas maar hoop toch dat ze niet opeens gaan zeggen dat ze hem terug neemt met alle gevolgen van dien....

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:40

geerke schreef:
even buiten wetten en regels om...hoe eerlijk is het voor het paard om hem niet terug te nemen?
Waar komt hij terecht?
Daar moet je vriendin eens over nadenken....dit is geen beginners paard als ik het zo hoor.

Dan staat hij dus straks weer bij de fokker!

kimmie88

Hoe moeilijk het ook is, maar wat als je vriendin het paard wel terug neemt?
wat heeft de kopende partij aangericht waardoor ze er nu vanaf willen?
Wat neem j op je hals?

Eirikur

Bij verkoop van particulier naar particulier is de termijn waarbinnen een verkoop ongedaan gemaakt kan worden inderdaad 6 weken, maar daarvoor moet dan wel een gegronde reden zijn, bijvoorbeeld een verborgen gebrek of non-conformiteit (paard niet geschikt voor doel waarvoor koper het gekocht heeft). Van beiden is hier geen sprake, paard is bij de verkoop klinisch goedgekeurd door DA en verkoopster heeft kopers eerlijk verteld over het moeilijke karakter van het paard, dus ze wisten waar ze aan begonnen. Kopers hebben naar mijn mening juridisch dus geen poot om op te staan, maar je kunt ze natuurlijk niet kwalijk nemen dat ze het toch even proberen, het zou voor hen tenslotte de gemakkelijkste manier zijn om weer van het paard af te komen.
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 05-12-10 13:43, in het totaal 2 keer bewerkt

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:42

EricPrast schreef:
Bij verkoop van particulier naar particulier is de termijn waarbinnen een verkoop ongedaan gemaakt kan worden inderdaad 6 weken, maar daarvoor moet dan wel een gegronde reden zijn, bijvoorbeeld een verborgen gebrek of non-conformiteit (paard niet geschikt voor doel waarvoor koper het gekocht heeft). Van beiden is hier geen sprake, paard is bij de verkoop klinisch goedgekeurd door DA en verkoopster heeft kopers eerlijk verteld over het moeilijke karakter van het paard, dus ze wisten waar ze aan begonnen. Kopers hebben naar mijn mening juridisch dus geen poot om op te staan, maar je kunt ze natuurlijk niet kwalijk nemen dat ze het toch even proberen, het zou voor hen tenslotte de gemakkelijkste manier zijn om weer van het paard af te komen.

Dank je.
Had ik het dus wel goed.
Ging al aan mijzelf twijfelen

*edit spelfout

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:43

Er is geen koopovkmst! Er is dus geen verbintenis tussen beiden partijen dus NEE ze hoeft het paard niet terug te nemen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:43

geerke schreef:
Waar komt hij terecht?

Eventjes heel eerlijk. Ik kan best begrijpen dat je als verkoper ook een keer klaar bent met daarom te denken. Mensen mogen ook hun eigen problemen oplossen. In die paar maanden kunnen ze zoveel verpest hebben aan het paard, ik zou het ook niet meer terug willen nemen.

Yvette10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:45

Volgens mij staat in de wet geregeld dat als het paard bij de koper niet voldoet aan haar verwachting (non -conform) dus die zij dus stelt en er van verwacht , ook al heeft de koper b.v weinig (rij)ervaring ,je toch ook als particuliere verkoper zijnde verplicht bent om het paard terug te nemen.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 13:45

EricPrast schreef:

Bedankt voor je heldere antwoord Eric!

@ Vjestagirl: Dat zei ik ook tegen mijn vriendin maar zij kan niet zo denken helaas.

@ Yvette, dat dacht ik ook maar volgens mij was het, zoals hier eerder genoemd, binnen een bepaalde tijd

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:47

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:48

ben ik helemaal met je eens...dat mensen hun eigen problemen moeten oplossen...mijn handicap is dat ik vreselijk veel van dieren houd en van de hele OP niet vrolijk word.
Een dier is geen gebruiksartikel maar een levend wezen van vlees en bloed.
Dit paard gaat geen leuk leven tegemoet....
Als je ballen hebt laat je z'on paard inslapen of slachten...niet door verkopen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:49

robert45 schreef:
verkocht is verkocht.

jullie hebben keurig alles erbij verteld. Het is niet meer jullie zaak. Mochten ze hem kwijt willen dan moeten ze dat zelf maar regelen.

Niet laten leiden door emoties want dan staat die zo weer bij je op stal.

precies, nooit doen!!