Verlatingsangs (van huis wel te verstaan)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lijs1990

Verlatingsangs (van huis wel te verstaan)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 11:43

Hoi!
Ik rijd op een fries van 4 jaar een pracht paardje hartstikke verkeersmak.
Maar als ik met hem op een buitenritje wil, al is het maar in het dorp, moet ik hem eerst zelf naar het dorp lopen en dan de terug weg kan ik rijden. Elke bocht die je denkt te willen afslaan gaat hij niet mee akkoord. En als een Fries niet wil dan kun je lang wachten maar het gaat gewoon niet gebeuren. 1 keer heb ik hem er met de zweep en weten te slaan, maar volgens mij gaf hij toe omdat hij dacht dan kan ik zo wel naar huis, toen dat niet gebeurde is een andere bocht mij niet weer gelukt.
Alsik op eigen terrein al op zijnrug gaat zitten blijft hij voor de grens stilstaan.

heeft iemand ervaring of kan iemand mij helpen?

fjordnina

Re: Verlatingsangs (van huis wel te verstaan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:22

Hij loopt met jou in plaats van jij met hem. Zorg eerst dat jullie dominantieverhouding goed komt te staan en werk tegelijkertijd aan het vertrouwen. Dit kan door goede lessen, misschien ook wat lessen grondwerk en een aantal begeleide buitenritten. Trek hier ongeveer een half jaar voor uit en je bent al heel veel verder.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:02

Dat je een leiderschapsuitdaging hebt is al door @Fjordnina aangegeven, daar ga ik verder niet op in.

Daarnaast vind ik het voor een 4-jarige heel normaal om niet alleen van het terrein te durven. Ga eerst eens met een ander paard samen het terrein af, zodat hij het leert kennen en er vertrouwen in kan hebben.

lijs1990

Re: Verlatingsangs (van huis wel te verstaan)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 15:02

Zou goed kunnen wantik rijd er nog maar een paarweken op. De eigenaar en de vrouw die er voormij op reed had ook alvanalles geprobeert maar haar was het ook niet gelukt. wel helpt het om totaal ergens anders te zijn, dan vind ze hetgeweldig (dus als ze de weg naar huis niet kent) met een groep paarden. Echter is een echte lekkere buitenrit maken nu niet te doen en ik zou haar zo graag wat meer inbeweging hebben nu met de winter. Ik denk dat ik eerst inderdaad maar meer bezig ga met grondwerk want dat heb ik totaal overgeslagen. Ik denk inderdaad dat ik aan het vertrouwen moet werken, dat ik haar cht wel weer thuis ga brengen. Nog tips?

Marveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:41

Dit verhaal klinkt me bekend in de oren want ik heb een paar jaar geleden het paard van een familielid van me over genomen om de ze precies dit gedrag vertoonde en daarnaast bij de eerste de beste poging die je deed om het erf af te gaan (in je eentje of voorop) meteen op recht op haar achter benen ging staan (en trouwens bij alles wat ze maar enigzins niet zag zitten).
ik heb de afgelopen jaren door schade en schande en met behulp van een paar hele deskundige mensen geleerd hoe je dit op moet lossen. Althans voor mijn paard heeft het in ieder geval op de hierna volgende manier heel goed gewerkt:

begin inderdaad eerst is met "hij moet alleen het erf af" los te laten en ga eerst eens een een half jaar of een jaar in de bak rijden en lessen. Ga voorlopig alleen in een groep naar buiten. werk zoals al gezegd ook aan de grondmanieren dus gewoon netjes aan een halster achter je aan zonder je omver te stampen, met minimale druk een paar passen achterwaarts kunnen zetten enz. Er zijn boeken vol van. wen aan elkaar en leer elkaar kennen.

daarna is het niet zo (althans naar mijn idee) omdat jij nu de duidelijke leider bent je paard over een jaar doodleuk het erf af stapt. Dat zou te makkelijk zijn. er zit een trainingsfout in en die zul je er ook weer uit moeten trainen. hoe? if you want to controle the horse then you have got to controle the feet.. wil hij niet voouit? prima maar dan gaat hij iets anders doen wat jij wil: rondjes draaien en/of achteruit rijden. Als je het paard 180 graden draait en acheruit stuurt gaat het toch immers ook de kant die jij wil. in het begin wel 20 of 30 m ( ik heb in het begin zelfs wel een keer 100m achteruit moeten rijden voor ze weer vooruit wilde) dan weer draaien en vriendelijke vooruit vragen. Dan nog niet? prima dan weer achteruit enz. gaat je paard wel vooruit dan vriendelijke belonen en prijzen en ophouden met drijven. ga niet de weg op met het idee dat je een buitenrit gaat maken en dat het weer allemaal niet opschiet: hij bepaald het tempo en jij de richting en als je iedere keer 5 m verder komt dan de keer ervoor is het prima. Je bent iets aan het trainen: samen alleen op pad. Zolang je maar terugrijd als jij het wil en niet op het moment dat het paard stopt. En wat je ook doet WORDT NIET BOOS!! agressie wekt agressie op en als die 600 kg zich tegen je keert ben je het haasje. Zie het als een spelletje en na een paar maanden vraag je je ineens af waar het probleem gebleven is en rijdt je overal fluitend naar toe.
probeer wel goed het onderscheid te maken tussen mmm ik zie dit niet zo zitten en daardwerkelijk ergens van schrikken. in het eerste geval leggen ze de oren een beetje schuin naar achter zo van doei. Dan: zie boven. maar als ze echt schriken is het hele lichaam gespannen en zijn de oren naar voren. dan hoef je maar 1 ding te doen:WACHT! na een paar seconden of een paar minuten geven ze een zucht en meestal is dat het punt dat ze wel willen proberen langs dat grote (of kleine) enge iets te gaan.

Succes!