wat een sloper

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wendyenbram

wat een sloper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 15:16

Even wat kwijt, En misschien hebben jullie wel tips.

Mijn nieuwste paardje een hafje van 6 jaar is een ongelovelijke sloper.

voorbeelden.
haar schuilstal hebben we de afgelopen 3 weken wel 4 keer moeten repareren.
nieuwe balken ervoor en plaat ertegen ze trapt het met vol geweld kapot.

sinds 6 weken heeft (had) ze een deken om nou eigenlijk 2 al, 2 stuks van 300 grams zware kwaliteit niet kapot te krijgen volgens ruitershop.
nou beide zijn nu kapot nummer 2 lag vanmorgen in de wei op de grond met de banden kapot evengoed zaten hier net als in nummer 1 al binnen 2 dagen de gaten erin.

voeremmers/bakken ze gooit ze op de grond en trapt ze kapot.

er staat een shetje bij haar, Maar als ze de kans krijgt trapt ze die ook finaal overmidden.

Geen hek is veilig ze bijt ze kapot of slaat er tegen.

Zodra je bij haar in de buurt bent is ze heel lief, ook onder het zadel erg fris, Maar geen stap moedwillig verkeerd.
is niet erg geduldig dus poetsen en aan het halstertouw vast staan is een beproeving voor haar.
even goed is "wachten" al heel moeilijk

Ik heb geen enkele achtergrond info over haar, alleen dat ze op stal stond in een pensionstal, en ook wel een paar uurtjes buiten in de wei.

weten jullie wat hier kan spelen?

horselover7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:33

misschien verveeld ze zich?dus je zou kunnen proberen een bal i.o.d in de wei te leggen.
(ik zou niet direct echt paardenspeelgoed halen angezien de prijzen hiervan en misschien maakt ze dat ook kapot.)

als ik nog iets weet zal ik het je zeker zeggen!

Kempkes

Re: wat een sloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:36

Misschien moet je meer bewegen, weet niet hoeveel je nu met haar doet en misschien is een muilkorf iets voor haar. Dan blijven alleen nog maar de benen over, die hopelijk wel heel houdt......

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 15:47

Ik wandel elke dag met haar.
ik rijdt haar 2 tot 3 keer per week (nu wat minder door kou en gladheid)
Ze staat aan huis, dus 3 keer per dag ben ik bij haar om te voeren en te knuffelen.

Ook is er een bult zand in het weiland gestort. waar ze lekker mee aan het spelen is.(weiland moet opgehoogd worden om van een recht saai landje wat moois te maken.)

Ik zal eens een oude bal van de kinderen de wei in doen.
Misschien kijken of er een kleinere gaatjes hooinet is? zodat ze langer kan eten?
Ze heeft het nl nu binnen een half uur leeg een hooinet vol.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:52

Dat is erg vervelend klinkt wel een beetje als mijn paard als ze de kans krijgt sloopt ze ook alles, belangrijkste is om geen dingen in de wei of schuilstal te zetten die kapot kunnen of ze om kunnen gooien. Maar 100% verkomen doe je het niet, de mijne had laast het touw door geknauwd van de schuilstal en viel het rek naar beneden maar een geluk dat ze de enige was die er op dat moment instond anders waren er serieus ongelukken gebeurd. Zij moet ook echt alles aanraken en vastpakken waar andere paarden totaal geen erg in hebben ik denk dat het een vorm van nieuwsgierigheid is ofzo anders zou ik het ook niet weten. Vervelen lijkt me sterk als ze voldoende eten en gezeldschap hebben en de ruimte.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:54

Weet niet hoe het bij jouw paard zit, maar de mijne trekt de deken aan gort als ie het warm heeft.
Is het een geschoren Haf? Want mogelijk heeft ze het gewoon erg warm hè? 300 gr. is imo best heel dik voor een haf!

In inderdaad.. verveelt ze zich? Staat ze helemaal alleen?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 15:59

Hoi,

tja ze kan het (te) warm hebben? is niet geschoren. wel is haar nekhaar wat niet onder de deken zat een heel stuk dikker dan de rest. (nu lijkt ze het niet koud te hebben) ze staat nu dus sinds vanmorgen vroeg zonder deken (geen tijd om nu een nieuwe te gan kopen) haar oren voelen netjes warm aan. staat niet te rillen, en gedraagt zich als gewoon.

Ze staan samen met een shetje. die ze als het haar lukt ook kapot zal trappen. oftewel echt vriendjes zijn het niet.

Vervelen lijkt me stug, Maar goed het kan wel natuurlijk. waar ze vandaan komt stond ze niet hele dagen buiten, Maar alleen op stal. met af en toe een paar uurtjes buiten.
Meer weet ik niet over haar, en zal ik ook nooit meer na kunnen vragen(helaas)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:02

Veel buiten laten staan. Kan ze haar energie lekker kwijt. Sommige paarden voelen zich 'domweg' buiten veel prettiger dan binnen.
En misschien is een maatje van haar eigen formaat beter. Niet voor ieder paard is een shet een goed kameraatje.
Als ze het zonder dek goed doet, zou ik het gewoon laten.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:05

Tja.. mogelijk vind ze dit gedrag gewoon leuk.. Dt vaststaan al een beproeving is kan ook best iets over haar opvoeding zeggen!
Maar goed, hoe het ook komt-> belangrijker: Hoe los je het op?

Denk dat ze in principe helemaal geen deken nodig heeft (Oostenrijks bergpaard van oorsprong, denk dat ze een behoorlijke vacht aan kan maken) Maar ze is er nu wel 1 gewend! Misschien zou je er een wat dunnere op kunnen doen? Evt. marktplaats oid afspeuren naar een nog bruikbare oudere?
Die ouderwetse jute dingen zijn geloof ik ook heel sterk (en behoorlijk waterdicht).

Tegen het slopen van hekken: stroomdraad?
Tegen slopen van emmers: Skippybal (of andere bal) in het land?

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:06

Het is goed dat ze iig gezelschap heeft, maar het klinkt niet alsof ze veel aan de shet heeft als speelmaatje. Ik denk dat een groter paard/pony beter zou gaan met haar, liefst ook met een beetje speels karakter. Dan kunnen ze elkaar bezig houden ipv dingen slopen. Punt is alleen dat ik me kan voorstellen dat je niet zomaar een groter vriendje voor haar erbij koopt.
Anders kan je nieuwe dingen in de wei brengen. ik heb wel eens over wilgentakken gehoord dat die de paarden een beetje afleiden, en andere dingen die wel veilig zijn om mee te spelen.

wat voor een deken had je trouwens, hier staan ook aardig wat slopers, maar de new zealand dekken laten ze heel.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 16:39

ik weet zo even niet wat voor merk hij was heel zwaar.

Tja een groter vriendje erbij kopen? nee liever (nog) niet.
pas als mijn dochter ook paardrijden kan willen we erover nadenken. en als ze het dan ook maar leuk vind om te helpen verzorgen...
Maar buiten dat, als je zeker weet dat het zou helpen, dan is er er zo een bij natuurlijk.
Maar als ze deze dan ook weg trapt dan is het voor niks, en dat zou ik heel jammer vinden. voorals omdat ik NU geen tijd heb om 2 keer per dag te rijden/wandelen.

Ik zal MP afstruinen naar een wat dunnere deken die ze dan hopelijk wel omhoud.
en dan na de winter NOOIT meer aan een deken te beginnen.

wilgentakken waar haal ik die?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:47

Welkom in de wereld van de Haflinger (maflinger). :D

Kom maar eens op het Haflingerforum; je zult zien dat de meesten bergen verhalen kunnen vertellen over slimmer worden/zijn dan je Haflinger; ze stellen je op de proef.
Ik heb altijd New Forest en KWPN-ers gehad, maar sinds ik een Haflinger heb, leer ik humor en geduld hebben.
Als je dit probleem opgelost heb, komt er een nieuwe test. :(:)

Ik zou haar meer aan het werk zetten; longeren, cavelletti lopen, aan de lange lijnen, grondwerk, schriktraining, etc. etc. zodat ze uitgedaagd wordt om na te denken. Over het hek kan je met een stroomdraadje je hout beschermen.
Emmers zal je moeten verwijderen zodra ze leeg zijn, want dat vinden ze geweldig speelmateriaal. Je kan een bal of pion in de bak leggen om mee te spelen. Ik heb grote zwarte speciebakken in de paddock staan voor hooi. Die krijgen ze minder snel kapot.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 17:05

Van die ouderwetse metalen badkuipen werken ook! Marktplaats?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 17:15

idd Maflingers ja;-) maar goed het is dus een beetje t soort?

Zal dus eens op zoek gaan naar speciekuipen.

eenmetalen bad heb ik idd in de wei staan. was voor het water bedoeld, Maar door het er tegen aanschoppen is de stop krom getrokken ennu dus niet meer water dicht.
heb daar nu maar het likblok ingelegd, en gooi er af en toe een hand muesli, gedroogd brood of winterpeen in.

Ook hangt het hooinet daar gedeeltelijk in, het gemorste hooi kan zo weer opgegeten worden zonder teveel zand mee te nemen.

Ook verstop ik soms hooi in de stal, of leg wat achter in de weide, of oven op de zandbult.
Longeren gaat nu niet lukken, Ik heb geen bak, het maisveld wat ik ervoor gebruik was lange tijd veel te nat, en nu te hard.

Ik hoop het landje wat ik heb om te gaan bouwen tot 2 landjes gras en 1 zandbak. en dan zo dta ik om en om 1 landje kan afsluiten. en altijd toegan tot zandbak.

hoe groot moet ik de zandbak uiterlijk maken als ik er ook af en toe in wil longeren?
en in geval van natte nood deze twee er in kunnen verblijven (met altijd toegang tot verhard gedeelte en schuilstal?

Ik hoop dit in maart af te hebben, tot die tijd is het roeien met de riemen die ik heb.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 17:19

Nou, die van mij is geen sloper. Maar wel een clown, die telkens iets verzint om zich mee te vermaken. Ze laat het alleen wel heel. Gelukkig.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 17:22

weet iemand waar ik wilgentakken vandaan kan halen?
(mag ze natuurlijk niet uit het bos plukken ;-)

Floortje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:00

Mijn Haf is ook een enorme sloper!!
Ik word helemaal gek van hem, zo erg dat ik wel eens denk "je gaat eruit!"
Hij sloopt wat hij kan slopen, hout, hooitassen, waterbakken, bomen, kuilen graven ect.
Als er geen stroom op het draad staan gaat hij daar ook doorheen of trapt het naar beneden zodat hij er overheen kan.
Ik heb een hooikar, de gek staat net zo lang te kloten tot dat hij er met een of twee benen in staat en uiteindelijk om ver kan trekken.
Hij staat aan huis met een kwpn'er die er lekker in mee gaat.
Hij heeft alle ruimte, kan stal in en uit, hij krijgt 6 a 7 keer per dag eten, hij wordt gereden, vaak in het bos en hij gaat maar door.
Het enige dat hij heel laat zijn de dekens.
Ik heb alle allerlei speelgoed geprobeert, maar dat laat meneer koud.

HELP!!!!

Wie weet trouwens waar ik wilgentakken kan halen?

caspertjeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:06

Misschien een stomme vraag maar heeft hij misschien jeuk?
Jeuk is erger dan pijn.
Misschien mok?

Floortje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:45

Die van mij heeft geen jeuk en geen pijn, schuren doet hij niet, z'n vacht alles ziet er perfect uit.
Het is gewoon echt een sloper.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 11:37

Mijn haf schuurt niet.
dus ik denk geen jeuk?
als hij niet bij de schuilstal of voerplaats staat doet hij best rustig.