Weer (tijdelijk) op gras met vorst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Weer (tijdelijk) op gras met vorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 17:05

Eerste week van november zijn de paarden van het gras afgegaan en op stal gekomen. Daarna zijn ze niet meer op het land geweest (alleen de pony als ze weer eens is ontsnapt :+). Nu vriest het flink, trappen ze de boel niet meer kapot en mogen ze weer op het gras. Maar kan dat zomaar en hoelang? Is het niet teveel kou dat ze binnen krijgen? Ik heb er hooi bij, maar daar hebben ze amper omkijken naar, want gras is lekkerder, sneeuw of geen sneeuw.

Hoe doen jullie dit en hoelang?

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:11

Onze paarden zijn van zondag tot woensdag overdags buiten geweest op de wei en s'avonds binnen alleen vandaag niet omdat het wat harder sneeuwt. Krijgen gewoon extra hooi te eten veel gras hebben we niet meer.

Safiera

Re: Weer (tijdelijk) op gras met vorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:26

Ik zou het zeker niet te lang doen, en niet omdat het teveel koud gras is wat ze binnenkrijgen, maar omdat de darmflora nu is ingesteld op hooi en stro (en evt brok). Die van ons staan gewoon nog steeds op gras, en hebben nergens last van.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:29

Als ik mn paarden buiten doe met dit weer zorg ik er voor dat ze met een volle buik naar buiten gaan.
Geen hooi in het land want hier staat nog wel gras.
Als ze weer naar binnen gaan ook direct hooi (waar ze goed van eten)
Ze staan van ong 10 uur tot 5 uur buiten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 19:37

Wat is niet te lang? 2 uurtjes, 4 uurtjes, 0.5 uurtje? Mijn shetje is vorige week verschillende keren ontsnapt waar we pas veel later achter kwamen, dus die is opzich nu wel gras gewend. Mn grote niet. Ze hebben de heel dag toegang tot graszaad hooi & stro, dus inprinciepe steeds een volle buik (als ze netjes door blijven eten ;))
Bedankt voor de antwoorden! Ik had ze vandaag 1,5 uur op het gras staan. Voor de kou ben ik verder niet bang, ze zijn gewend meerder uren buiten te lopen in de bak en voelt prima onder haar deken aan. Ze krijgen overigens wilgentakken ook in het land (en hooi heb ik er dan ook bij staan mochten ze het willen)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:43

Eh... beginnen met 2 uurtjes en dan uitbreiden tot eventueel een hele dag. Is wel zo fijn voor ze, lekker beweging :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:46

Misschien heb je hier iets aan, dit las ik van de week in een topic:

Citaat:
Gevaarlijk weer voor hoefbevangenheid:

Weertype Stofwisseling plant Risico
Koud vriesweer, geen zon Geen groei, geen fotosynthese, gemiddelde fructaanaccumulatie Gemiddeld
Koud vriesweer, stralende zon Geen groei, veel fotosynthese, veel fructaanaccumulatie Extreem hoog
Nachtvorst, overdag <15°C, stralende zon Lage groei, veel fotosynthese, veel fructaanaccumulatie 's Ochtends extreem hoog, overdag afnemend naar hoog
's Nachts en overdag >5°C <15°C, stralende zon Lage groei, veel fotosynthese, veel fructaanaccumulatie 's Ochtens laag, overdag toenemend naar hoog
's Nachts en overdag >15°C, stralende zon Hoge groei, veel fotosynthese, weinig fructaanaccumulatie 's Ochtends laag, 's middags ietwat toenemend
's Nachts en overdag >15°C, bewolkt Veel groei, weinig fotosynthese, geen fructaanaccumulatie Laag