Wat is nu warmer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carolina1278

Wat is nu warmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 15:40

Ik weet dat er vast tig onderwerpen van zijn, maar kan er niet goed wijs uit worden...

Ik wilde graag weten wat warmer is:
01. Dikke winterdeken van 500 gram
02. 200 grams deken regendeken met 200 grams onderdeken

lianne74

Re: Wat is nu warmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:58

Ik denk dat het weinig uitmaakt. twee dekens op elkaar geeft een tussenlaag van lucht die mee isoleert; maar twee x 200 grams is natuurlijk minder dan een keer 500 grams; als je nu een 2x 200 grams vergelijkt met één maal 400 grams zou ik zeggen; twee dekens is warmer.......In gebruik is één deken handiger; geen kans op over elkaar heen schuiven en minder bilkoorden en singels om je paard.........

tijgerr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 16:00

en je hebt met 1 deken dat het minder snel gaat knellen en dat je paard wat meer bewegingsvrijheid nog heeft.. ik zou voor de 500 gr gaan.. Succes met je keuze!!

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 16:45

Schuiven doet het niet, want ik heb een officiele onderdeken van HH waarbij de kruissingels en bilkoorden door de onderdeken heen gaan dus hij kan geen kant op. Echt ideaal ;)

Maar ik heb beide combi's op gehad en dacht dat de 2x 200 warmer aan voelde dan de 500 grams, vandaar mijn vraag....

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 16:50

carolina1278 schreef:
Ik weet dat er vast tig onderwerpen van zijn, maar kan er niet goed wijs uit worden...

Ik wilde graag weten wat warmer is:
01. Dikke winterdeken van 500 gram

dit is materiaal afhankelijk. Het ene materiaal zal meer warmtedoorlaten/tegenhouden dan het andere. Ik neem aan dat iedereen snapt dat 20 cm wollen deken warmer is dan 20cm dik plastic (zeg maar wat om even te overdrijven). Om zo dicht mogelijk de waarheid te komen moet men de dikte (in meters) delen door de labda waarde is een isolatiewaarde (zo hoog mogelijk is het warmste)... tja laten we nu niet van elk materiaal exact de dikte en labda waarde weten (qua dekens dan). Daarnaast telt het daadwerkelijk passen ook nog. De ene keuze sluit beter en zal beter isoleren. De ander heeft bijvoorbeeld tussen de dekens een laagje lucht (lucht is gratis isolatie mits deze 'stil' staat.).

(dekens gaan per gram/m2 weet ik.. maar ook hier gaat de theorie op)

Wanneer de 3 dekens EXACT hetzelfde zijn qua materiaal zou ik gaan voor optie 2 mits het dan nog goed aansluit en het NIET te warm is. (afhankelijk waar jij je paard houd etc)

Tja bouwfysica is mijn vak, al is het met dit verhaal wat moeilijk te combineren. (hoop dat het duidelijk mag zijn).

romyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:05

dat onderdeken houd dan nog een beetje de warmte vast voor het andere deken.. dan heb je dubbelop.. en het lijkt me beter dan 1 deken.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:29

Ik zou toch voor een deken gaan, vind ik persoonlijk makkelijker. Denk dat het ongeveer even warm is, door het laagje lucht tussen de dekens. Net als Lianne zegt, 1x400 of 2x200 is de laatste warmer.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:57

Safiera schreef:
Ik zou toch voor een deken gaan, vind ik persoonlijk makkelijker. Denk dat het ongeveer even warm is, door het laagje lucht tussen de dekens. Net als Lianne zegt, 1x400 of 2x200 is de laatste warmer.

dat hoeft zeker niet perse.. Dit is materiaal afhankelijk namelijk.
De isolatiewaarde van de enkele deken van merk Z 300 gram/m2 kan wel gelijk zijn aan een deken merk X 200 gram/m2.... Bedenk het maar zo,...jij vindt ook niet elke vest even warm ondanks ze hetzelfde lijken! Of sterker nog.. Ik heb bijvoorbeeld een handig dun sportjack voor het skien die veel warmer is dan mijn dagelijkse jas die heel dik is. (vergeleken tijdens ruste)

Als je zeker weet dat je te maken hebt met exact dezelfde eigenschappen van de vulling gaat je theorie op (ik weet dat hier nogal wat verschil zit tussen de leveranciers en de dekentypes)... Maar niet als je appels met peren gaat vergelijken.

@ ts, denk dat je toch je gevoel moet volgen en goed moet kijken of ie het te warm of te koud heeft.