Drama: stallen waar slecht tot niet gestrooid word.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Drama: stallen waar slecht tot niet gestrooid word.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 14:32

Ik ben zeer benieuwd.

Zijn er mensen die op een stal staan waar slecht tot niet gestrooid word?
Hier dus een mazzelaar, hier word dus niet gestrooid omdat het slecht zou zijn voor het beton.

Met je paard met ijzers -en misschien zelfs zonder- kan je paard dus letterlijk niet naar buiten.
Binnenbak is hier niet aanwezig, longeerkraal en buitenbak stijfbevroren en word niets aan gedaan.

Wie zit er nog meer met dit probleem?

Veulen84

Re: Drama: stallen waar slecht tot niet gestrooid word.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:57

Bij ons word ook niet gestrooid.
Ik zoek gewoon elke keer een strook verse sneeuw om op te lopen.
Maar verder is het redelijk dramatisch. Rijden zit er zeker even niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:02

bij ons word wel een beetje gestrooid (de paden) en er word sneeuw geschoven. de (buiten) bak is zelfs nog redelijk te doen, daar word ook het sneeuw gaschoven. het word ook elkedag gesleept (als het niet vriest) dus de bodem is recht en veert zelfs nog een beetje mee! :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:04

hier word ook niet gestrooid maar toch staan onze paarden nu gewoon op de wei hoor >;)
ze merken vanzelf wel wat kan en niet kan.
en het erf is best glad maar na die 10 cm verse sneeuw was het erf gelukkig niet meer glad
Laatst bijgewerkt door onley op 02-12-10 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:05

bij ons ook niet maar mijn paard staat gelukkig zonder ijzers..

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:08

Ik heb eigen stallen maar de weg naar mijn stallen toe wordt ook niet gestrooidt. VOor de stallen en het pad naar de bak en naar het land hou ik zelf sneeuw en ijsvrij. Zodra ik bij de paarden kom en het heeft gesneeuwd dan veeg ik de sneeuw weg voordat het helemaal plat is gelopen.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:09

Bij ons ook niet, maar probeer zoveel mogelijk met haar naar buiten te gaan. Nu ze ijzerloos is glijdt ze al minder uit & denkt er zelf maar wat om!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:10

Ik sta op een stal met binnenbak. Mijn paard staat in een binnenstal. Dus met paard heb ik (zolang ik het erf niet af wil) geen last. Bij de buitenstallen is er een pad gestrooit zodat de paarden veilig hun box uit kunnen. Maar het pad van het erf naar de weg wordt niet gestrooid. Moet zeggen dat ik dat ook wel begrijp hoor. Want dat is een pad van bijna 500 meter.
We kunnen dus alleen het pad af met een trailer. Maar goed deze muts rijdt dus liever niet met een beladen trailer over een ongestrooide weg. Dus mocht het niet nodig zijn dan gaan we dus niet!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:10

Tip: samen met stalgenoten een sneeuwruimactie op touw zetten.
Platgetrapte sneeuw wordt later glad, dus je kunt het beter opruimen.
Als je het samen doet, is het zo klaar.
Nuttig en kan heel gezellig worden... }>
Laatst bijgewerkt door senna21 op 02-12-10 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:11

Voor de mensen die klagen over het sneeuw schuiven/strooien op stal; is het ook een idee als je zelf je handen uit de mouwen steekt?
Ik zal hier thuis ook eerst moeten sneeuwruimen voordat mn paard er uit kan ;)

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:12

bij ons wordt niet gestrooid maar er worden wel paden geveeld van de stallen naar de bakken/molen, en als het weer te veel onder gesneeuwd is nemen we ofwel het besneeuwde gedeelte, dat loopt voorzichtig aan nog aardig ondanks dat hij rondom op ijzers staat, of ik pak zelf de bezem om het pad even schoon te vegen.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:12

Nibbit schreef:
Voor de mensen die klagen over het sneeuw schuiven/strooien op stal; is het ook een idee als je zelf je handen uit de mouwen steekt?
Ik zal hier thuis ook eerst moeten sneeuwruimen voordat mn paard er uit kan ;)

Wij schuiven hier met trekkers, maar daar wordt het alleen maar gladder van ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 15:14

onley schreef:
hier word ook niet gestrooid maar toch staan onze paarden nu gewoon op de wei hoor >;)
ze merken vanzelf wel wat kan en niet kan.
en het erf is best glad maar na die 10 cm verse sneeuw was het erf gelukkig niet meer glad

Het is ook niet de wei, het is de weg er naar toe ook.
Dat is het grootste punt, ze moeten dan ook een aflopend deel af.
Hier word zoveel gelopen dat het niet echt een optie is om telkens verse sneeuw te zoeken.

Senna21: Dat lijkt mensen niet te boeien.
Zelf doe ik het wel, op de hoop dat het aanstootgevend is.
Maar dan nog moet er niets vastgevroren zijn, sneeuwruimen alleen is niet voldoene merk ik.

Nibbit: Als ik vanmiddag wil rijden zal ik eerst de hoefslag sneeuwvrij moeten maken, zeg dus niet dat ik lui ben. :+

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:15

Hier ook niet gestrooid, tenzij het waanzinnig glad is. Paarden gaan met dit weer helaas ook neit naar buiten dus moet hem elke dag zelf naar buiten gooien en er bij blijven zitten.

Bak is hard, maar paard let zelf wel op. :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:16

Ik zeg niet dat je lui bent TS, niks persoonlijks.
Maar krijg bij zulke vragen in het algemeen al gauw het idee dat een pensionhouder alles zou moeten doen ;) en de pensionklanten vaak iets hebben van 'ik betaal er toch voor'

MorrieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:16

ik heb een eigen weiland/paddock/stal maar het pad erheen wordt niet gestrooid en ligt aan een sloot, levensgevaarlijk en doodeng. De eerste is er gisteravond alweer te water gegaan, zag ik aan de sporen.

Op de ergste stukken heb ik zelf 1 wielspoor gestrooid. Ik heb m'n eigen erf ook gestrooid en veeg/schuif de nieuwe sneeuw eraf. Mijn pensionklant doet dit ook als ze er is, dus dan blijft het aardig begaanbaar.

De paarden staan 24/7 buiten in de paddock/wei

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 15:18

Geen geirriteerde reactie hier hoor Nibbit. :D

Als stalhouder hoef je niet alles zelf te doen imo, maar zorg dan dát we wat mogen en kunnen doen.
Stel strooizout ter beschikking, dan wil ik best gaan ruimen.
Hopelijk is de actie aanstootgevend, en gaat een ander verder waar ik begonnen ben. :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:21

Moonfish13: ik denk dat je inspirerend bedoeld i.p.v. aanstootgevend ;)
Vanmorgen heerlijk in de sneeuw gespeeld (opgeruimd). Met een 'takkenbos' is de poedersneeuw zo weg.
Succes.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:22

ik werk normaal gesproken op een stal (nu ff niet door gebr. sleutelbeen) maar we kunnen niet alles vrij houden zelf. we zijn vanaf 'sochtends bezig met voeren,paarden naar de wei,uitmesten, dan weer voeren, paarden 2 uur later weer naar binnen, dan zijn de stallen net klaar, dan alle waterbakken ontdooien of met emmers water geven, dan ff pauze, en om 17.00 weer voeren,alles vegen, en dan is het al donker.
Dus het helpt als iedereen ff wat doet.
Als het glibberig wordt (platgereden sneeuw) dan strooien we wel. Valt nu nog mee en de paarden met ijzers gaan ook redelijk goed.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:24

Heb de beesten thuis staan... Ik doe er nu nog niks aan. Maar zodra het 10 cm + is worden er banen geschoven zodat ik veilig van het huis naar de paarden kan geraken.

De buitenbak die ik heb, is helaas niet gesleept voordat het begon te vriezen dus daar kan alleen gestapt en voorzichtig gedraaft worden. Ondanks dat hij knoepelhard en een sneeuwlaagje heeft, blijft hij wel veren en wordt hij ook niet glad. Maar ik heb strooizout liggen en zodra hij gesleept is (en dat dus mogelijk was) ga ik het met zout bewerken zodat iig de helft berijdbaar is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:26

Ik snap het argument dat het slecht is voor het beton niet zo goed?
Wat krijgt dat beton ervan dan?
Misschien heeft je stalhouder gewoon geen zin om steeds strooizout te kopen?

Ik heb hier nog niet gestrooid en tot nu toe valt de gladheid wel mee, op de weg naar de wei zitten een paar kleine plekjes maar daar loop je simpel omheen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 15:27

anneliesdj, geen idee. Dat vraag ik me ook af.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:28

Geen pensionstal, maar eigenaresse van m'n paard (waar de stal dus ook staat :+ ) woont een stukkie achteruit, belt gewoon even de gemeente of ze haar oprit kunnen strooien. Dan komen ze wel over het erf (oeh beton!) en het stuk van de stal naar de binnenbak strooit ze zelf...

Rozi4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:29

Ik heb sneeuwbeslag met stiften onder de voorbenen. Dat gaat ook heel goed en het paard kan zonder problemen
naar buiten.Kan ik iedereen wel aanraden.
Kost niet zo veel meer als een gewoon beslag en helpt je wel veilig door de winter.
Vraag maar je hoefsmid.
Als niet nodig was, zou ik het beslag er af halen.
Verder denk ik wel, dat iedereen ook op een pensionsstal mee kan helpen, mits je er tijd voor hebt.
Als je een paard op een pensionsstal hebt staan, kies je er wel voor, omdat je misschien ook niet zo veel tijd hebt,
om alles zelf te doen thuis.
Maar meehelpen als het mogelijk is, dat lijkt mij zelfs leuk en maakt ook een gezellige sweer op stal, toch?

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:38

Bij ons wordt gelukkig goed geveegd en gestrooid, zodat je redelijk het erf over kan.
En mocht het bij de buitenstallen, waar mijn paard staat, door de voortdurende sneeuwval te erg worden, dan pakken we zelf even een bezem.