Problemen bij longeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beautylin

Problemen bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 13:45

Ik weet niet precies of het hier hoort, maar ik loop nu stage op een paarden stal, en daar moet ik een paard longeren en dat lukt me niet echt.
Ze hebben een longeercirkel, maar dat paard gaat steeds rennen en komt dan naar binnen richting mij gelopen en begint dan richting mij te bokken. Ik moet hem aan het halster longeren, en hij probeert vaak om te draaien wat hem al een paar keer gelukt is.
De longeerlijn loopt dan dus naast zijn hals over zijn manen en ik kan hem dan dus niet meer naar binnen trekken!
Ik was zo in paniek ik kon gewoon niks meer!
De mensen op stal hoorde me niet toen ik roepte en het paard heeft een half uur gegallopeerd voor hij eindelijk stopte.
Ik heb hier niks meer van gezegt, omdat ik dat niet echt durfde.

Heeft iemand tips om dit paard fatsoenlijk te longeren?
dat hij niet meer richting mij komt om te bokken, en niet meer omdraaid?

alvast bedankt! :)

(Als hier natuurlijk niets uit komt zat ik het wel aan ze vragen hoor, maar ik probeer het liever eerst zonder hun hulp. :))

Anoniem

Re: Problemen bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:29

Heb je er een zweep bij? Met de zweep kun je hem goed op de volte houden en als ie naar je toe komt tik je hem een keer zachtjes aan zodat op de volte terug komt. Natuurlijk wel rustig zodat ie niet als een gek in de ronde gaat vliegen. Ook als ie opdraait kun hem blokkeren maar dat is moeilijk uit te leggen zo. *doet een poging: Je gaat zo staan met je zweep vlakbij de hoefslag dat je hij wel moet omdraaien.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 16:15

moet je 'm per se met lijn longeren? Ik heb dat probleem met het omdraaien ook gehad. Heb m'n paard zonder halster en lijn gezet en ben zo gaan longeren. Kon ik me helemaal richten op het paard en zorgen dat ie normaal liep, zonder dat ik hoefde te letten op zo'n vervelende lijn ;)

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 18:42

@ Joolien ja ik heb er een zweep bij, maar zachtjes aantikke durf ik niet eens zo wild is dat beest :P En ik durf niet meer zo dicht bij hem te gaan staan.

@ Dilan1993 dit zou ik inderdaad kunnen vragen! Dat is misschien wel een goed plan maar wat dan als hij een keer naar me toe komt kan ik helemaal niks meer...

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:48

Het is ook een beetje moeilijk te zeggen omdat we het paard niet in actie hebben gezien. Maar hoe dan als een paard druk is proberen zelf zo rustig en ontspannen mogelijk te blijven. Schouders goed af laten hangen, een zodanige houding aannemen dat je iig zelf alle rust uitstraalt. En op een beetje wat zachtere en vooral erg lome stem proberen te kalmeren "hoooo, lllllaaaaaannngggzzaaammmm, ssssss".

Gaat het paard heel erg plotseling omdraaien of zijn er signalen waarbij je merkt van 'oh nu gaat ie' dan kan je meteen met de zweep naar zijn schouder wijzen om hem weer naar buiten te 'duwen'. En daarbij je eigen 'buitenschouder' (de schouder aan de kant van de kont) een beetje meer naar de kont toe draaien.. Dan heb je een opdrijvende houding. Goed opletten dus dat je niet met je 'binnenschouder' (de schouder aan de kant van het hoofd van het paard) naar het hoofd van het paard draait want dat kan voor sommige paarden al genoeg zijn om om te draaien. Normaal zou het een beetje remmende werking hebben. Hangt ook per paard af hoe gevoelig ze voor die houdingen zijn.

En wat hierboven gezegd is blokkeren als ie het al heeft gedaan, maar kan soms ook lastig zijn.
Laatst bijgewerkt door winnietje3 op 02-12-10 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

winnieloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:50

Waarom mag je niet met het hoofstel longeren Ik zal dat toch eens vragen omdat je dan toch een stukje meer controle over hem hebt.
Als ik jou was zou ik de longerlijn wat korter houden dat hij minder kans heeft om om te draaien en zo ben jij dr ook sneller bij, verder de longeerlijn goed achter zn achterhand houden. Hij moet leren dat hij in de 'driehoek' moet blijven. Dus tussen de longerlijn en de zweep en dan ben jij zegmaar het puntje :p

Verder moet je gewoon hulp vragen aan die mensen als het niet lukt, om ongelukken te voorkomen. Een stage is tenslotte om te leren, zij verwachten echt niet van je dat je alles al vlekkeloos kan, anders zou je helemaal geen stage nodig hebben! Succes!

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:52

Je loopt stage om te leren, waarom stap je gewoon niet naar de mensen die je begeleiden?
Je kunt het beter vragen dan wat aan gaan modderen.

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:55

Zonder longeerlijn longeren kan zeker helpen :j Als hij naar je toe komt jezelf groot maken, laat je niet doen! Een paard voelt je angst en kan daar echt van gaan profiteren :)
En hulp vragen aan de mensen rondom je, misschien dat zij het paard ook beter kennen?

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 19:15

Oke bedankt voor alle hulp!
Ik ga het morgen weer proberen want ik denk dat ik hem dan weer moet doen...

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:04

Je kan ook proberen iets meer achter haar te blijven, daardoor krijgt ze minder snel de kans om zich om te draaien.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:06

orion_ schreef:
Je loopt stage om te leren, waarom stap je gewoon niet naar de mensen die je begeleiden?
Je kunt het beter vragen dan wat aan gaan modderen.

Mee eens! En heeft het paard wel geleerd wat longeren is?

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:42

Hmm.. ik vind het niet zozeer verkeerd dat TS het zelf wil proberen. Iedereen leert nu eenmaal ook op een andere manier. De 1 gaat zn mobiele telefoon uitvinden door de handleiding te lezen, de ander wil voorbeelden zien en weer iemand vind het zelf uit door te proberen. En daar is toch niet altijd iets mis mee?
Ik krijg het idee dat je met ALLES wat je met paarden doet waarbij je nog weinig praktijkervaring hebt, mensen vinden dat je ALTIJD maar iemand erbij moet hebben die je er in 'lest'. Voor veel dingen is het zeker niet verkeerd er hulp bij te krijgen van iemand dat ben ik wel eens. Maar sommigen doen net of je binnen een oogwenk een paard hebt verpest. In mijn ogen kan het heus niet altijd kwaad als je soms gewoon na wat leeswerk het zelf gaat proberen.
Als je je zelf in boeken hebt ingelezen en het dan zo gaat proberen hoeft het toch heus niet altijd fout te gaan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 11:57

Tjaaaa , we zien je van achter de pc ook niet bezig he, dus echt gaan uitleggen hoe het anders moet is op deze manier moeilijk.
Maar tis wel zo dat ik er van uitga dat ook het longeren moet aangellerd worden, zowel aan diegene die het doet maar dus ook aan het paard.
Longeren is echt heel wat meer dan een paard aan een lang touw wat rondjes laten lopen hoor, dat heeft echt niets met het echte longeren te maken.
Longeren is ook echt een paard trainen, en ook de dominantieverhoudingen duidelijk zichtbaar maken, en corrigeren daar waar nodig is.
Persoonlijk zou ik vooral omdat je daar blijkbaar ook een ronde longeercirkel ter beschikking hebt, de eerste keren dit gewoon los doen, dus zonder longeerlijn, die wel vastnemen en gebruiken als aandrijfmiddel, afschrikmiddel, om jouw ook te beschermen en het paard op afstand te kunnen houden, wees duidelijk en wees een leider, als je die ronde piste binnenstapt waar het paard net voorheen in geplaats werd, dan moet dat paard dadelijk opkijken naar jou, doet hij dat niet dan is er iets niet in orde met de verhoudingen, benader hem als het ware of heel die cirkel van jouw is, jij bent de baas, en hij moet zich dus verplaatsen als jij hem benaderd, als die dingen na een tijdje lukken kan je ook richting gaan bepalen, dan tempo bepalen, dan ook de stop er mee in gaan verwerken, .........
das echt niet gewoon wat laten lopen, je moet het echt zien als een training, en een training moet je ook plannen, en steeds makkelijk beginnen en zo steeds verder gaan opbouwen.
Je mag me ook contacteren , ik kan je zeker helpen hierbij.

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:07

beautylin schreef:
Ik weet niet precies of het hier hoort, maar ik loop nu stage op een paarden stal, en daar moet ik een paard longeren en dat lukt me niet echt.
Ze hebben een longeercirkel, maar dat paard gaat steeds rennen en komt dan naar binnen richting mij gelopen en begint dan richting mij te bokken. Ik moet hem aan het halster longeren, en hij probeert vaak om te draaien wat hem al een paar keer gelukt is.
De longeerlijn loopt dan dus naast zijn hals over zijn manen en ik kan hem dan dus niet meer naar binnen trekken!
Ik was zo in paniek ik kon gewoon niks meer!
De mensen op stal hoorde me niet toen ik roepte en het paard heeft een half uur gegallopeerd voor hij eindelijk stopte.
Ik heb hier niks meer van gezegt, omdat ik dat niet echt durfde.

Heeft iemand tips om dit paard fatsoenlijk te longeren?
dat hij niet meer richting mij komt om te bokken, en niet meer omdraaid?

alvast bedankt! :)

(Als hier natuurlijk niets uit komt zat ik het wel aan ze vragen hoor, maar ik probeer het liever eerst zonder hun hulp. :))

Jij hebt daar in het midden in die bak waarschijnlijk (nouja, hoogstwaarschijnlijk) zo staan te stressen en zoveel spanning uit staan te stralen dat het paard niets anders kon dan uit pure stress rondjes gaan rennen. Had je hem aan de lijn niet naar je toe kunnen halen? Hoe kleiner het rondje hoe minder hard ze kunnen.

Als je zonder lijn had gelongeerd had je het best de bak uit kunnen gaan. Jij als stressbron bent dan uit de buurt, en paard zou snel gestopt zijn met rennen.

Ik zou het gewoon bespreken met je stagebedrijf, je bent er tenslotte om te leren. Geef aan dat het longeren niet zo goed ging, en dat je graag wilt dat de volgende keer iemand met je mee kijkt. Waarschijnlijk ben je alleen al door de aanwezigheid van iemand anders veel rustiger.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:08

Wat is je positie tov dat paard? Om te voorkomen dat ie om kan draaien moet je als het ware een denkbeeldige V vormen richting het paard met in de ene hand de longeerlijn en in de andere de zweep. In dat vak moet ie blijven. Wordt ie toch vlug en probeert ie om te draaien, doe dan je hand met longeerlijn meer naar beneden zodat hij tegengehouden wordt door het touw om om te draaien. Het touw kan dan niet over de rug heen schieten.

Om te voorkomen dat hij naar je toe komt, longeer je altijd door juist zelf steeds een paar passen in zijn richting te doen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:46

beautylin schreef:
@ Joolien ja ik heb er een zweep bij, maar zachtjes aantikke durf ik niet eens zo wild is dat beest :P En ik durf niet meer zo dicht bij hem te gaan staan.

@ Dilan1993 dit zou ik inderdaad kunnen vragen! Dat is misschien wel een goed plan maar wat dan als hij een keer naar me toe komt kan ik helemaal niks meer...

als ie naar je toe komt, moet je je breed maken, schouders recht, borst vooruit en desnoods even met de zweep in z'n richting wijzen of zwaaien. Dan denkt het paard vaak al: oh, die is niet bang, dan probeer ik maar niks ook

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:49

Paarden zijn niet gek, en zó bedreven in lichaamstaal dat net doen of je niet bang bent helaas niet genoeg is. Je moet echt een soort van arrogantie/zelfvertrouwen uitstralen. Dat moet je vóelen, spelen is niet genoeg.

Dat zelfvertrouwen komt vanzelf, maar voor nu lijkt me een longeerlesje met dat betreffende paard geen slecht plan.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:54

voelen moet ook idd, dankje voor het even te melden Circel :) Helaas hebben paarden het al heel snel door als je doet alsof :')

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 09:55

Ik heb het toch maar gevraagd.
Ik stond blijkbaar helemaal verkeerd te longeren.
Op mijn vorige stage zeiden gewoon, lijn in je ene hand, zweep in je andere hand en ze lopen wel.
En idd dat deden ze. De paarden waren het allemaal gewend.

Nu op deze stage zijn allemaal jonge paarden en ik stond dus blijkbaar niet goed in het midden ik stond richting zijn hoofd ofzoiets.
Maar wist ik veel? Daardoor dacht het paard steeds dat hij de andere kant op moest of naar mij moest komen en schrok ik en liep ik achteruit en werd hij helemaal gek door mij. Gerum dat paardje...
Ze hebben me geholpen en geleerd hoe het echt moet en gisteren ging het eigenlijk wel goed. :D

Dus maandag weer proberen. Toch bedankt voor alle hulp!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:43

haha, zie je, een klein dingetje voor ons, zoals verkeerd staan, wordt door een paard als groot teken opgevat ;) Wel fijn dat het gisteren goed ging, ga zo door! +:)+

melaniejha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:53

Heb je het al met zijn 2e geprobeerd? de een de zweep en de ander longeertouw/
Oh ik zie al dat ze je hebben geholpen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:57

winnietje3 schreef:
Hmm.. ik vind het niet zozeer verkeerd dat TS het zelf wil proberen. Iedereen leert nu eenmaal ook op een andere manier. De 1 gaat zn mobiele telefoon uitvinden door de handleiding te lezen, de ander wil voorbeelden zien en weer iemand vind het zelf uit door te proberen. En daar is toch niet altijd iets mis mee?
Ik krijg het idee dat je met ALLES wat je met paarden doet waarbij je nog weinig praktijkervaring hebt, mensen vinden dat je ALTIJD maar iemand erbij moet hebben die je er in 'lest'. Voor veel dingen is het zeker niet verkeerd er hulp bij te krijgen van iemand dat ben ik wel eens. Maar sommigen doen net of je binnen een oogwenk een paard hebt verpest. In mijn ogen kan het heus niet altijd kwaad als je soms gewoon na wat leeswerk het zelf gaat proberen.
Als je je zelf in boeken hebt ingelezen en het dan zo gaat proberen hoeft het toch heus niet altijd fout te gaan.

Helaas is het resultaat wanneer het niet lukt vaak ten nadele van het paard is.
Door oinduidelijke en tegenstrijdige signalen kan een paard onzeker of gefrustreerd raken. Beide gevallen kost tijd om weer te corrigeren en als het paard uit paniek of frustratie een verkeerde beweging maakt, kan deze zichzelf of de begeleider verwonden. Geen slim plan dus!

TS,goed dat je hulp heb gevraagd!