springparcours pony, zelf volwassen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hakkie

springparcours pony, zelf volwassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 15:41

geen idee of het hier goed staat, maar ik heb een vraag.

ik heb een d pony en ben 23jaar, nu wil ik wel eens een springparcours rijden maar zijn die er wel?
ik heb wel onderling gesprongen enzo maar mijn pony kan geen parcour lopen voor de paarden.

iemand een idee? of spring jij ook met je pony en ben je 18plus?

Anoniem

Re: springparcours pony, zelf volwassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:43

Dan ga je toch lekker onderlinge wedstrijdjes starten bij een rijvereniging of een manege? De onderlinge wedstrijdjes bij ons op de manege zijn ook opengesteld voor mensen met eigen paarden van buitenaf, is altijd hartstikke gezellig en je kunt gewoon lekker op een hoogte starten die jij leuk en goed te doen vindt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:47

Al zou je officieel gaan starten zou je in de B beginnen dat is zoiezo een meter waarschijnlijk geen probleem
maar ik denk ook niet dat het fijn voor je pony is omdat de afstanden niet goed staan ..

hakkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 15:59

@Sonja, ja heb op de vereniging hier al meerdere keren onderling gesprongen maar dat is alleen in de zomer.

@dowie een meter is geen probleem alleen kom je met de afstanden dan niet uit..heb ook geen zin om strax tussen of in een hindernis te liggen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:01

Je hebt ook oefen parcoursen, dan mag je de hoogte zelf weten (je kunt je dan inschrijven voor bijvb 60 of 70 cm ofzo)

co1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:51

zou inderdaad voor de oefenparcoursen gaan want officieel moet je bij de paarden starten met je pony

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 10:13

Je moet dan idd bij paarden starten.
Maar er zijn ook heel veel oefenparcoursen. Daar mag je vaak zelf weten hoe hoog je gaat of gewoon een onderlinge wedstrijd? Bij ons is 1 keer in de twee maand een onderlinge en elke maand een oefenparcour !

anoukadema

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 01:04

Opzig moet het lukken een pony bij de paarden , ik zag laatst een haflinger L bij de paarden springen en kwam ook nog goed uit bij de dubbels als je weet hoe hard je in moet komen kan het misschien lukken. :)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 01:10

Mijn zusje heeft met haar arabiertje (ca 148) M gesprongen tussen de paarden. Dat ging wel goed alleen de driesprong gaf problemen dus vandaar gestopt ermee.
Pony was al wel ZZ springen en Z SGW en Z2 dressuur bij de pony's.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 01:14

Ik denk dat het in de B paarden best te doen is met een D pony....
Qua afstanden; er zitten nog veelal lange lijnen in zo'n parcours, enkel bij de 1 of 2 dubbelsprongen zul je echt afstanden anders moeten beoordelen. Oefen anders de paarden-afstanden (er zijn tabellen zat te vinden) thuis, en kijk of je het bijv. redt door ipv (voor paarden) 2, er met je d-pony 3 galopssprongen tussen moet maken. Als ie een beetje makkelijk schakelt in galop is een B-parcours denk ik best te rijden.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 09:03

Je kan ook BB starten.

hakkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 23:44

@Linnietje en wat is dat?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:50

BB is 10cm lager dan B

hakkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 14:52

oke dankje

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:59

IM, De maximale hoogte voor de BB is reglementair 80cm. Het verschil met de B is dus minimaal 20cm. Hier in de regio staat de BB vaak op 60 of 70cm met dezelfde afstanden als in de B.
TS, Aangezien het in de BB lager staat met dezelfde afstanden, zou het kunnen dat je juist meer problemen hebt met de afstanden!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:10

Thx Mootje voor de aanvulling aangaande de hoogte van BB! Ik dacht; 1 klasse lager dan B, maar zo werkt het dus niet. Ben het met je eens dat een lagere sprong op dezelfde (grote) afstanden je wellicht meer problemen op zal leveren dan een regulier parcours.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:16

Graag gedaan ;)
De BB is meestal even snel voordat de B begint en wordt er niet met de onderlinge afstanden geschoven, omdat dit meer tijd kost dan ophogen alleen. In een dubbel zou dit betekenen, dat wanneer je paard zijn hoogte aanpast aan de sprong, je ineens een cm of 40 (bij 80cm hoogte) extra hebt van landing tot inzet. Als je paard sowieso al moeite heeft met strekken, is 40cm erg veel!
Ik kan het weten, want mijn kasteel van 1.74 maakt dan het liefst een extra galopsprong :o Na veel trainen is dit er nu bijna uit, maar een haflinger is een heel ander verhaal natuurlijk :D
Bij oefenspringen wordt meestal wel de onderlinge afstand aangepast, zeker in de dubbels!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 13:47

BB is echt veel lager dan de B..

Maargoed, je kunt dus geen KNHS wedstrijden springen als je niet bij de paarden wilt. Ik weet niet wat voor ras je pony is, maar misschien dat het stamboek nog wedstrijden oid organiseerd?