Problemen door sneeuw.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dilan1993

Problemen door sneeuw.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 15:39

Hoi bokkers! :wave:

Ik zit met een probleem en een vraag. Ik hoop dat jullie mij kunnen en willen helpen. Ik heb sinds augustus een 4-jarige arabier. Hij was licht ingereden. Ben in oktober begonnen los van de longe te rijden. Het ging best goed, hij reageerde goed op de hulpen en is er maar in 1 les echt heel hard vandoor gegaan. Vorige week dinsdag had ik les, en ook die ging weer goed. M'n instructrice vroeg zelfs of ik buiten wou uitstappen. Ik wou dat wel, dus maakte m'n instructrice een halstertouw aan het bit vast en nam ons mee naar buiten. Daar zat ik dus, voor het eerst op m'n paardje op een iniminibuitenrit. Maar toen kwam de sneeuw opzeteen := De longeerring en de bak (we hebben geen binnenbak) zijn bevroren en veels te gevaarlijk dus om in te rijden. Ik kan nu niks met m'n paard doen. Ja, als het weer meezit en de fietspaden ijsvrij zijn, kan ik aan de hand wat wandelen. Erop durf ik nog niet zonder dat ik hem eerst wat beweging heb gegeven aan de longe. Ook is hij nog niet 100% mak buiten.

Dat was dus mijn probleem. Nu de vraag: "Wat gebeurd er als ik mijn paard zolang er sneeuw ligt, niet kan longeren of berijden?" Ik ben namelijk bang dat hij 'vergeet' wat hij onder het zadel heeft gedaan tot nu toen := Hij zal ongetwijfeld flink gaan rennen als ie weer in de bak of longeerring aan het werk mag. Dit is niet mijn grootste angst, maar ik ben een beetje bang dat ik dalijk helemaal opnieuw moet beginnen met mijn paardje...

Xhiske

Re: Problemen door sneeuw.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:41

als ze dat 1x geleerd hebben vergeten ze het niet meer hoor, mijn paard heeft ook 2 jaar stil gestaan en toen kon ik ook zo opstappen en wegrijden. alle knopjes zaten er nog op.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 15:42

ilovetessa schreef:
als ze dat 1x geleerd hebben vergeten ze het niet meer hoor, mijn paard heeft ook 2 jaar stil gestaan en toen kon ik ook zo opstappen en wegrijden. alle knopjes zaten er nog op.

is dat dan ook zo bij een paard dat nog maar net beleerd is?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:43

Hij vergeet niet wat je hem hebt geleerd. Je kan beter het zekere voor het onzeker nemen. Als je nu denkt dat je een te groot risico op een uitglijder loopt, kan je hem toch beter laten staan.
Ik heb zelfs vaker een paard op zijn 3e ingereden en daarna weer een seizoen in de wei gezet. Daarna pikten we de draad gewoon weer op.

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:44

ook met een paard at net beleerd is. heelveel mensen doen dat. in de zomer beleren en de winter gwoon nog op het land staan zodat ze kunnen bijkomen van de indrukken.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:44

paarden vergeten niet zo snel wat ze geleerd hebben dus daar zou ik me geen zorgen om maken ;)
Had vorig jaar een nieuw paard gekocht,had er 5 keer op gereden,toen een hele lang tijd niet,en kon daarna er weer gewoon opstappen!
Als je straks weer kan rijden zal hij wat frisser zijn maar dan begin je gewoon eerst met longeren dat hij al zijn energie lekker kwijt kan.

Nu kun je behalve wandelen ook grondwerk,leuke spelletjes of schriktraing met hem doen,zo word jullie band alleen maar beter,heb je wat afwisseling in wat je kunt doen zolang er sneeuw ligt,en de meeste paarden vinden het hartstikke leuk!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:47

Ik heb mijn paarden na het inrijden altijd minimaal 1 winter maar meestal 2 winters gewoon stilgezet.
Inrijden eind zomer/najaar, 3-4 maanden gewoon de wei in, volgende voorjaar weer oppakken, zomertje doorrijden en dan nog een winter 'vakantie' geven wordt een paard niet slechter van, integendeel.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 15:50

dankje voor de reacties :) Dit is namelijk het eerst paard dat ik rijd, waar nog niet alle knopjes opzitten. Heb wel vaker lange tijd niet kunnen rijden door sneeuw, maar dan was dat met paarden die al jaren geleden ingereden waren :')

Maar deze reacties zijn al een hele geruststelling :)