haflingers uit een (wilde) kudde tam maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

la_faye

haflingers uit een (wilde) kudde tam maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 11:40

Hallo, ik wil 2 haflingers kopen. Hier in de buurt (midden frankrijk) is er iemand die een paar kuddus heeft rondlopen. De 2 haflingers die ik op het oog heb zijn dus in zo een kudde opgegroeid. Ze zijn nu zo een 3 jaar.
Als ik bij ze ga kijken lukt het me wel om met ze te snuffellen maar niet om ze aan te raken. Alleen de alva merrie kan je aaien (en ook zo op haar rug zitten).
Als ik ze ga kopen halen ze de hele kudde naar de boerderij om de 2 die ik dan wil er uit te halen.

Ik heb wel ervaring met paarden beleren maar dan waren ze altijd al mak.

Heeft iemand ervaring in het mak maken van 'wilde' paarden?, hoe dit aan te pakken?

(Wat ik er tot nu toe zelf over gedacht heb is om ze in de buurt van ons huis te zetten en heel veel bij ze in de wei te zijn. Denk dat het kontakt , als de alva merrie er niet bij is makkelijker gaat.
en om en 'join up'met ze te doen. Heb me verdiept in freestyle.)
Laatst bijgewerkt door la_faye op 01-12-10 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

guccio

Re: haflingers uit een (wilde) kudde tam maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:42

Ik denk dat als ze bij jou thuis staat je eerst hun vertrouwen zal moeten winnen. Ik zou daar een lange tijd voor uittrekken zodat de basis die je met de paarden krijgt een hele goede stevige basis is die gebasseerd is op vertrouwen van beide kanten.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:43

Je zou Hippologic op bokt eens kunnen PB'en, die kan je er een hoop over vertellen.

In haar profiel staat een een linkje naar haar blog betreffende de training van haar merrie die ook uit het (semi-)wild komt. Erg interessant, en leuk om te lezen om te zien hoe een jonge, nerveuze, bange merrie nu uitgegroeit is tot een zelfverzekerde stoere jonge twenter:j .

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:23

het belangrijkste is dat je hun vertrouwen moet gaat winnen, en dat neemt tijd in beslag.
Ik zou ze inderdaad lekker bij je thuis zetten, en dan gewoon veel tijd doorbrengen in het weiland. gewoon alleen al bij ze zitten, eventueel het hooi bv naast jou leggen zodat ze echt bij je in de buurt moeten komen.
Dan wennen ze het makkelijkst aan jou aanwezigheid, en als ze jou aanwezigheid accepteren, dat is de rest meestal niet zo moeilijk meer.

la_faye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 20:35

Bedankt voor jullie reakties!

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 10:06

Wel gaaf zeg! :D
Wilde paarden tam maken.
Ik hoop dat het je lukt!
veel succes.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 11:17

la_faye schreef:
Ik heb wel ervaring met paarden beleren maar dan waren ze altijd al mak.

Heeft iemand ervaring in het mak maken van 'wilde' paarden?, hoe dit aan te pakken?

Het werkt net als met 'tamme' paarden. Het grote voordeel is dat ze absoluut geen ervaring hebben met mensen, dus ook geen slechte. Behalve dan misschien met het scheiden van hun kudde en het vervoer.

IK heb zelf een 11 maanden oud veulen uit het semi-wild en het viel me alles mee hoe snel ze tam is geworden. En ze was een grote stressbal in het begin. Ze had ook slechte ervaringen met het vervoer, maar toch is trailerladen geen probleem geworden.

Het grootste struikelblok was het aanleren van voedsel aannemen uit de hand. Voedsel sowieso, want ze lusten in het begin niets dat ze niet kennen: geen brood, geen biks, geen appels, wortels enz. Dat moet je dus in het begin dagelijks opnieuw aanbieden, net zo lang tot ze er van proeven en het na een tijdje toch lekker beginnen te vinden.

Daarna kun je met clicker training aan de slag en als je daar ervaren in bent, of goede hulp hebt is het tam maken niet echt moeilijk meer. Ik ben begonnen met de seven games van Parelli, dat is imo nog altijd de beste basis die een paard kan krijgen. Ik heb dit wel in combinatie met clicker training gedaan, met voer versterk je het gedrag nog sneller dan enkel met het laten wegvallen van druk. Bovendien wilde ik niet meer druk dan fase 2 in het begin gebruiken. Dit begint met de friendly game: daarmee maak je kennis met het paard en laat je merken dat je niets slechts in de zin hebt. Dat is een heel belangrijke game, zo niet de belangrijkste!

Mijn blog over de africhting van mijn veulen vindt je hier:
http://hippologic.wordpress.com/2010/01 ... -het-wild/

Ik zou de dieren scheiden tijdens de training, dus dan even apart in een box zetten.

la_faye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 22:05

hee, bedankt voor je inf. heb je blog ook gezien, interessant!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:12

Dank je. Als je iets specifieks wilt weten dan mag je me ook pb-en. Ik weet niet waar je woont, maar je mag ook wel eens een training van Kyra bijwonen als je denkt dat je daar wat aan hebt.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:53

Grappig dat ik je hier tegenkom!
Zowiezo adviseer ik je om ze apart mak te maken; dus liefst de ene laten komen en mak maken en dan de andere pas! Als je ze allebei tegelijk hebt, dan zijn ze gefocussed op elkaar en is het veel moeilijker om echt kontakt te krijgen!
Of je koopt een makke Haflinger en zet daar een niet makke bij; het relaxte gedrag van de makke Haflinger werkt door op de niet makke, waardoor er veel stress al weggenomen wordt ;) .

Therocker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 00:03

Ik heb pas "The wild horse redemption" (trailer is wel op youtube te vinden) gezien, een docu-film over mustangs die mak gemaakt worden.
Zal wel niet op "de manier" gaan waar iedereen voor zou kiezen, maar wel erg intressant om te zien hoe er aan een band word gewerkt tussen mens en paard!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 00:05

Heel veel technieken in die docu zijn goed te begrijpen als je wat Parelli kent. Niet alles gaat volgens dat boekje, maar veel basistechnieken zijn er in terug te vinden. Heel leuk als je wat van grondwerk weet. :)

la_faye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 22:06

Ik had ook al gedacht om eerst de ene op te halen en daar mee aan de slag te gaan maar toen zei iemand tegen mij dat dat wel heel zielig is ,zo uit de kudde en dan helemaal alleen. Toen dacht ik, o ja dat is wel zo....