la_faye schreef:Ik heb wel ervaring met paarden beleren maar dan waren ze altijd al mak.
Heeft iemand ervaring in het mak maken van 'wilde' paarden?, hoe dit aan te pakken?
Het werkt net als met 'tamme' paarden. Het grote voordeel is dat ze absoluut geen ervaring hebben met mensen, dus ook geen slechte. Behalve dan misschien met het scheiden van hun kudde en het vervoer.
IK heb zelf een 11 maanden oud veulen uit het semi-wild en het viel me alles mee hoe snel ze tam is geworden. En ze was een grote stressbal in het begin. Ze had ook slechte ervaringen met het vervoer, maar toch is trailerladen geen probleem geworden.
Het grootste struikelblok was het aanleren van voedsel aannemen uit de hand. Voedsel sowieso, want ze lusten in het begin niets dat ze niet kennen: geen brood, geen biks, geen appels, wortels enz. Dat moet je dus in het begin dagelijks opnieuw aanbieden, net zo lang tot ze er van proeven en het na een tijdje toch lekker beginnen te vinden.
Daarna kun je met clicker training aan de slag en als je daar ervaren in bent, of goede hulp hebt is het tam maken niet echt moeilijk meer. Ik ben begonnen met de seven games van Parelli, dat is imo nog altijd de beste basis die een paard kan krijgen. Ik heb dit wel in combinatie met clicker training gedaan, met voer versterk je het gedrag nog sneller dan enkel met het laten wegvallen van druk. Bovendien wilde ik niet meer druk dan fase 2 in het begin gebruiken. Dit begint met de friendly game: daarmee maak je kennis met het paard en laat je merken dat je niets slechts in de zin hebt. Dat is een heel belangrijke game, zo niet de belangrijkste!
Mijn blog over de africhting van mijn veulen vindt je hier:
http://hippologic.wordpress.com/2010/01 ... -het-wild/
Ik zou de dieren scheiden tijdens de training, dus dan even apart in een box zetten.