Boos op stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jdkruijff

Boos op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 08:43

Hi allemaal,
Ik heb een 5 jarige ruin die steeds bozer wordt op stal. Het lijkt op dominant gedrag, boos kijken en zicht groot maken.
Ik probeer me dus ook groot te maken en zijn boosheid te negeren. Zodra hij iets doet wat niet mag, happen bijv corrigeer ik hem verbaal alleen als hij me raakt krijgt hij een stomp op zijn nek. Het is verder echt een lief paard, knuffelig enzo. Maar zijn box is echt zijn plek lijkt wel. Als ik aankom staat hij heel blij met zijn hoofd naar buiten, hinikt maar als ik voor zijn box sta gaan zijn oren plat... Hij heeft een afwisselend leven en komt vaak uit en lang uit zijn stal.
Heeft iemand een paardvriendelijke oplossing ?
Bedankt voor het meedenken :+
Groetjes Jolanda

Ojajoh

Re: Boos op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:34

misschien wat meer duidelijkheid

allereerst, hoeveel ruwvoer krijgt hij, en hoevaak en hoelang komt hij buiten?

jdkruijff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 10:44

hij komt s'morgens 2 uur in de paddock en s;middags nog 3 uur eruit als ik op stal ben. Dit is nu, zomers natuurlijk meer. Hij krijgt ruwvoer naar behoefte, hij heeft altijd hooi liggen.
Ik denk niet dat het hier iets mee te maken heeft maar meer met dominatie...Hij is nl wel blij als ik er ben en als hij uit zijn stal is. Ook als zomers buiten heeft gestaan. Het draait om zijn plek, niet om aandacht....

BlueStar

Re: Boos op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:49

Heb je de mogelijkheid om buiten de box te poetsen enzo?
Dan kan je de box een rustplek laten zijn voor je paard, alleen daar halster om en af en de rest van alle handelingen buiten de box doen deken op en af, poetsen, zadelen (dus ook enten en ontwormen).

Ik weet niet of het iets is van de laatste tijd, maar het kan goed zijn dat er iets "naars" gebeurt is in de box, en voor een paard kan enten of ontwormen al als "naar" ervaren worden.

En zuur kijken ach laat maar, bijten mag idd niet en zo te lezen keur je het ook niet goed.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:18

Een box is echt hun eigen plekje. Een plekje voor rust, en dat verdedigen ze vaak.
ik merk het met mijn merrie ook, die kan ook wat narrig zijn als ik in dr box kom terwijl ze verder een schat van een paard is.
daarom probeer ik dr als ze in dr box staat ook zoveel mogelijk met rust te laten, als ik wat met dr wil doen, al is het maar even een borstel erover heen, dan haal ik dr uit dr stal vandaan.
dat is haar domein en daar is zij de baas.
Zolang het bij zuur kijken blijft en ze neit naar me happen/bijten vind ik het goed.
Als ze gaan bijten dan zou ik ze toch even terecht wijzen, want dat mag gewoon niet.