2 pony's in 1 stal: welk geslacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

2 pony's in 1 stal: welk geslacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 23:07

Wanneer ik bij mijn merrie van 1:35 een shet in de box wil zetten 's nachts (overdag samen op het land en/of paddock, en 's zomers 24/7 buiten), en dit betreft een grote paardenbox, kan ik dan het beste kiezen voor een ruin of merrie?
En hoe hebben jullie de introductie aangepakt?

Ik krijg nogal wat tegenstrijdige adviezen....
Merrie is handig op momenten van hengstigheid (wanneer ruin toch nog wat hormoontjes heeft) en ruin is fijner wanneer merries blijken te gaan knokken... dominantie onder de dames... ahum.

Brand los!

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:04

Het zou mooi zijn als je ze even samen kunt uitproberen zodat je weet of ze met elkaar overweg kunnen.
Op het moment staan er zoveel shetjes te koop, heb je geen kennissen of mensen uit de buurt die een shetje hebben staan dat je eventueel kunt kopen maar eerst een weekje of zo bij je pony kunt zetten om te zien wat ze doen samen? Een ruin of merrie is allebei wel mogelijk. Als ik moet kiezen zou ik zeggen: een ruin.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:05

Over welk geslacht kan ik geen uitspraken over doen. Ik heb zelf een oudere merrie, die heeft een tijdlang samen in een dubbele box gestaan met een ruintje, en dat ging fantastisch goed, die twee waren al dikke maatjes toen ze elkaar voor 't eerst tegenkwamen. Ook al kan ze flink hengstig zijn, nooit problemen gehad! Ik denk dat je vooral moet letten op de karakters.

Sinds kort heb ik de mogelijkheid om paardjes aan huis te hebben. Daarom wilde ik m'n paardje dus verhuizen, maar niet zonder maatje. En het ruintje is niet van mij. Eigenlijk had ik dus hetzelfde dilemma als jij. Ik ben op zoek gegaan naar een beestje met een vergelijkbare graad van dominantie. (mijn merrie is een watje, die laat zich door iedereen ondersneeuwen...) Uiteindelijk heb ik een shetlandertje gevonden, een merrietje, en ook zo'n onderdanig typetje, dus ik heb de gok gewaagd. Want een gok blijft het natuurlijk altijd, je kan niet twee paardjes dwingen om vriendjes te worden.

Wat de introductie betreft: Ik heb ze eerst gewoon samen op de wei gezet. Die is zo'n 1500-2000 m2, niet al te groot, maar ze konden elkaar makkelijk ontlopen als ze daar zin in hadden. In het begin was shetje een beetje overdonderd door de "grote" (1.50 m) merrie, want dat is nogal een plakker, en daar was kleintje niet zo van gediend.... :+ Maar er werd meteen al niet gevochten of geklierd, dus dat ging best. Dus overdag stonden ze samen in de wei, en 's nachts in een aparte box. Shetje omdat ze anders te vet werd (de wei was nog een beetje te vet) en 't ouwetje omdat ik vind dat ze anders teveel energie kwijt is aan warm blijven, wat ze beter in "gevuld blijven" kan steken.
Maar dat even terzijde.
Na een paar weken merkte ik dat de dames dichter bij elkaar in de buurt bleven, en uiteindelijk zelfs gezellig aan elkaar gingen knabbelen. Toen heb ik de tussenwand tussen de boxen uitgehaald, en vanaf toen staan ze gezellig samen.

Maar ik denk dus dat het belangrijker is dat de karakters bij elkaar passen dan het geslacht.

Ben wel benieuwd naar de ervaring van anderen!

Ik wens je in elk geval veel succes bij het uitzoeken van een maatje voor je paardje!!

aslo

Re: 2 pony's in 1 stal: welk geslacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:23

Moeilijk te voorspellen. Heb al eens 2 shetmerries bij elkaar in stal gehad, dat ging niet echt lekker. 1 merrie en 1 hengstje ging goed (merrie was al drachtig van hem). Momenteel hebben we 2 hengstjes samen staan, gaat prima. Ik denk dat 1 merrie en 1 ruin de beste optie is.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:28

Het hangt zoiezo erg van de karakters van de paarden af.
Het is bv meestal niet verstandig om 2 dominate beestjes bij elkaar te zetten, maar ook een dominate en een onderdanige kan verkeerd uitpakken omdat de onderdanige dan geen kans krijgt om te eten of bv alleen de hoek in wordt gedreven.
Dan heb je nog dat het meestal (niet altijd dus) tussen 2 merries niet geweldig klikt, vaak zijn deze toch wat narriger naar elkaar.
Over het algemeen kunnen een ruintje en een merrie goed bij elkaar. Maar ook dit kan fout gaan natuurlijk.
Dus ik zou gewoon even aankijken hoe het op het land gaat, voordat je ze uberhaupt bij elkaar op stal zet. Daar kan je vaak alwel uit opmaken of het helemaal neit zal gaan lukken of dat er een kans van slagen is.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:31

zowieso kijken of ze samen kunnen
hier hebben ook 2 haflingers samen in 1 grote buitenbox gestaan
nu heeft die eigenaar 1 hafflinger weg gehaald en naar een rijhal gebracht
en die andere hier gelaten nu heeft die hierbij een veulen gekocht op de markt in de hoop dat die het wel konden vinden met mekaar,
maar helaas ook heeft die nu deze 2 uitmekaar moeten halen na 3 weken proberen (1 in de box en in buiten de box op het paddock gedeelte)

daarbij stond die oudere hafflinger hier niet echt op zijn plek en die heeft die ook weer ergens anders heen gebracht en nu staat het veulen dus alleen.
wat wil die nu gaan doen nog een veulen erbij kopen %)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:49

Het ligt meer aan de karakters. Hoe groot is je stal? Ik heb zelf 2 shetten en een welsh van 136. Die welsh is dus heel dominant en ik zal haar nooit met een andere pony in een stal zetten die dicht is. Mijn stallen staan altijd open en als ze toch een keer dicht moeten, dan zet ik de shetten in een stal en de welsh alleen op stal. Mocht ze het op haar heupen krijgen dan kan Hans niet weg. Mijn stallen zijn nu 3x3, mijn oude stal was 5x3, daar deed ik vroeger snachts de deur wel van dicht. Dat ging verder goed, want als Amber Grietje ging wegjagen dan had ze genoeg ruimte om te draaien. Ze liep er namelijk achteraan en jaagde haar nooit in een hoekje. Het ligt dus maar van de karakters af en de grootte van de stal.

Verder zou ik ze zeker de eerste paar weken niet samen zetten op stal. In het begin moet vaak de rangorde nog beslist worden en dat wil je niet in een kleine stal hebben. Ik heb toen bijna een mep gehad toen ik tussen de pony's door liep de eerste week. Pas na een paar weken ging het in de wei goed genoeg om het aan te durven om de stal dicht te doen.

Nu kennen mijn merries en de ruin elkaar al minimaal 5 jaar. Soms krijgen ze het voor elkaar om met zijn 3e in een stal te slapen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:06

Ligt eraan of de paarden goed met elkaar overweg kunnen. Het is wel zo (tenminste, da is mijn ervaring) dat merries eerder gaan gillen tegen ruinen als ze hengstig zijn.

Heb zelf een ruin, de andere pensionpaarden zijn merries. Allemaal doen ze zuur tegen 'm. Laatst stond ie over de draad heen aan een ruin van de manege te snuffelen. Ging allemaal prima, zonder gegil. Er kwam een merrie bij, gelijk brullen en slaan met voorbenen :')

Deborah__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:06

mij voorkeur gaat naar merrie en ruin samen,
heb daar toch de beste ervaringen mee :D !
verder zou ik ook kijken naar de karakter van je pony's !

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:11

ik ben er niet voor om 2 bij elkaar te zetten. tenzij je 2 gelijkwaardige hebt en das moeilijk. deshet vreet waarschijnlijk teveel omdat een grotere meer nodig heeft en ze dan samen eten. heeft er 1 meer of ander voer nodig dan moet je ze uit elkaar houden. of de 1 jaagt de ander weg. met slapen net zo; de dominante heeft alle ruimte,terwijl de andere in de hoek gedrukt staat.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:16

Ik zou een pony kiezen die erg onderdanig is tegenover andere paarden, ruinen zijn eerder onderdanig dan merrie's maar er zijn uitzonderingen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:24

Is niet van te voren te voorspellen, je zou inderdaad een pony moeten kunnen kopen die je op proef krijgt!!
Wij hebben voor de keuring wel eens 2 pony's in een box moeten zetten (voor 2 nachtjes). In het land konden ze het echt prima samen vinden, in de stal mepte de een de ander compleet tegen de muur in elkaar }:0
Gebeurde ook met 2 andere merries.
Mijn 2 ruinen staan wel eens op stal, samen in een grote paardenbox, geen enkel probleem.
Heb eens een hengstveulen verkocht naar iemand waar hij bij een andere pony in de stal moest. Ging echt perfect!

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:18

Ik heb altijd 2 merries gehad, ging goed, toen had ik een jonge hengst en merrie dit ging goed tot de hengst hengsten gedrag kreeg (goh :p ) Nu issie ruin en de merrie nog steed merrie ;) ze kunnen niet met en niet zonder elkaar

jessjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:54

je moet gwn kijken met wat voor

geslagt jou merrie bevald :D
doei doei

blackkas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:13

je moet het gewoon aankijken... dit is niet alleen met 2 verschillende geslachten hoor. Met twee ruinen moet het ook altijd maar gaan en met merrie idem

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:12

mijn welsh merries staan normaal ook samen in een stal, dan heeft de oudste het voor het zeggen (die is 7, andere is 2), op dit moment staat de 2 jarige samen met een hengstveulentje en daar heeft zij het voor het zeggen, maar gaat op zich allemaal goed. Hengstje blijft er uiteraard niet bijstaan ;), is maar tijdelijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:32

Als je het nuchter bekijkt, is het voor merries gewoon natuurlijk om samen te leven in een kudde, dus in principe is merries bij elkaar logisher.
Maar het ligt natuurlijk uiteindelijk aan of paarden/ponies elkaar liggen of niet.
ik zou ze ook niet meteen bij elkaar op stal zetten, maar kennis laten maken in een voor BEIDE vreemde omgeving, zodat niet een het voordeel heeft en de aandacht ook eerst vooral naar de omgeving gaat.
Dat is altijd de beste manier om paarden aan elkaar te introduceren. Samen meenemen uit rijden/wandelen kan ook bv.

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:35

ik heb nu 2 merrie's bij elkaar. Hiervoor stond mijn ene merrie samen met de andere ruin. En het gaat beide goed. Denk dat meer afhangt van het karakter van beide pony's dan het geslacht :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:11

ik heb 2 merrie,s die altijd bij elkaar gestaan hebben in 1 stal,gaat prima

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:13

Hier staan er 5 in een box, 2 ruinen en 3 merries, ik kan niet zeggen dat het een beter gaat als het ander, maar als ik ze in kleine groepjes zet is het wel een merrie en een ruin bij elkaar en geen 2 merries.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:14

Hier twee merrie shetten, wel eens spelen maar nooit bonje.

Maar goed, voor een ruin. Niet iedere ruin doet moeilijk bij een hengstige merrie. Hier eentje die zelfs dekhengst was, nu gecastreerd maar kijkt niet naar de dames om, mafkees. :+