Wat te doen tegen overmatige wintervacht (ondanks scheren) ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1589

Wat te doen tegen overmatige wintervacht (ondanks scheren) ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 19:38

Hallo allemaal!

Mijn merrie ontwikkeld een onwijs dikke wintervacht, waardoor ik haar altijd scheer. Dit moet ik ongeveer 2 keer per jaar doen.
Helaas is het dit jaar wel heel erg. Ik heb haar begin oktober voor het eerst geschoren, ze heeft daarna een 200 grams winterdeken op gekregen. Begin november heb ik opgebouwd na 300 gr, maar halverwege november had ze haar wintervacht al bijna weer helemaal terug! Toen nogmaals geschoren en nu staat ze onder een 400 grams deken. Maar het haar groeit alweer ontzettend hard, ik zou zeggen dat ik over 2 weken alweer moet scheren! Word me een beetje te gek!
Mijn paard staat elke ochtend een paar uurtjes buiten, de rest van de dag staat ze op stal. Ze word ongeveer 4 keer per week gereden. Ik moet er wel bij vermelden dat zij dagelijks Kerabol krijgt, dit stimuleert natuurlijk ook de haargroei, maar in deze mate lijkt het me erg extreem. Voorgaande jaren gebruikte ik geen Kerabol (nu wel i.v.m. hoefproblemen). Ze heeft dus nu een deken op van 400 gr, met hals.

Heeft iemand enig idee wat ik tegen deze overmatige haargroei kan doen?

groetjes Laura

Ibbel

Re: Wat te doen tegen overmatige wintervacht (ondanks scheren) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:40

Twee suggesties: laat je paard nakijken op Cushing
Heeft-ie dat niet, zorg dan voor veel licht 's avonds. Haargroei wordt grotendeels door daglengte (en dus de hoeveelheid uren licht) bepaald, en in mindere mate door temperatuur.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:42

Als je paard gezond is. Gewoon weer scheren?
Heb mijn fjord wel eens 4 of 5 x geschoren in 1 winter.
Anders viel daar niet met goed fastoen mee te rijden.
(kampioen in onder andere dus haren aanmaken)

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 19:45

Paard is nagekeken op cushing, dit heeft ze gelukkig niet. Op hoeveelheid licht heb ik helaas niet zoveel invloed, aangezien ze op een pensionstal staat, waar 's avonds en 's nachts het licht gewoon uit gaat, als er niemand op stal is. Maar bedankt voor de tips!

Sjolvir, ik vrees ook dat, dat de enige oplossing is... Pffff