rijden in de sneeuw met pony zonder ijzers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ietjelover

rijden in de sneeuw met pony zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 12:16

Kan dit of zijn er dingen die ik dan moet doen?
ik wil graag een staprit door de bossen maken met een van onze pony's, maar in dit verstandig?

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:22

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd. Ik heb namelijk hetzelfde plan als jij voor vanmiddag :+

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:24

Wij zijn net terug van ons buitenritje. Heerlijk hoor :j

Geen ijzers, lekker gerden, zelfs stukjes gedraafd (over de weg, waar gestrooid was). Beetje uitkijken voor platgereden stukken, daar kan het wat gladder zijn. je kan het beste door de losse sneeuw rijden (wel uitkijken voor wat er onder kan liggen natuurlijk)

Genieten hoor! Bij ons ging het ook nog lekker sneeuwen :)

[edit] blij vlakke bermen en losse sneeuw kan je vaak ook nog prima een galopje doen hoor :j (gaat schuilen voor alle reacties :P)
Laatst bijgewerkt door zap op 30-11-10 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:27

Kan prima, zolang de weg naar het bos niet glad is en je pony gewoon rustig wil blijven stappen/draven. Vorig jaar ook gedaan, ook in de wei gereden omdat de bak een ijsplaat was.
Natuurlijk wel wat meer risico, omdat je gaten/boomstammetjes/bevroren delen onder de sneeuw niet kan zien. Hou dat wel in gedachten. Als je de conditie van het pad kent is dat nu in je voordeel. Hoe meer sneeuw, des te beter eigenlijk!
Twijfel je of merk je dat het een deel glad is, kan je even afstappen, dan kan je pony wat beter zn evenwicht bewaren. Als je reflectie hebt, trek t aan. Hoeven goed uitkrabben voor je weg gaat. En zoals normaal als je alleen op pad gaat: volle telefoon mee, en laat iemand weten dat je op pad gaat en wanneer je terug denkt te zijn. Veel plezier!

blue_kim

Re: rijden in de sneeuw met pony zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:38

Kan inderdaad makkelijk, en inderdaad op de stukken berm waar de sneeuw nog niet is aangereden kan je nog wel een drafje op galopje doen.
In het bos moet je alleen oppassen dat het ruiterpad niet te hobbelig is.
Er is natuurlijk voor de vorst net een natte periode geweest, en zoals hier is het ruiterpad dus 1 gaten en hobbels baan, maar dat is door de sneeuw niet echt lekker te zien, dus daar zou ik je pony rustig laten stappen, aan bv een lange teugel, zodat ie zelf zijn weg een beetje kan zoeken.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:42

Ja hoor. Gaat best.
Gisteren zelfs hele stukken getolt met onze ijslanders

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:28

het kan wel, maar je moet er wel even rekening mee houden dat je alleen op vlakke ondergrond rijdt. Door de vorst zijn de ruiter paden onregelmatig opgevroren, dit kan zorgen voor gekneusde hoeven en ik kan je 1 ding verzekeren duurt lang voor dat je paard weer rad loopt.

Dus niet over de ruiterpaden rijden.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 16:00

ik rijd niet over een ruiter mat maar een harde pad met een berm dus dat zal wel gaan!

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:14

Ik doe het niet. Mijn merrie is nogal schrikkerig en ik ben bang dat ze (gladde) weg op springt. Ze wil namelijk nogal eens een sprongetje opzij doen of plotseling stoppen. Wel jammer hoor!

_Lott_Wanda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:17

heb het zelf vorig jaar ook gedaan. Ging erg goed.. Moest naar mijn stage (pensionstal) omdat er een leraar voor een gesprekje kwam en was als de dood om in de net gevallen sneeuw te fietsen.. toen dus maar t paard gepakt :D ging gewoon erg goed moet ik zeggen.. (ben nieu echt een dappere op de fiets maar te paard durf ik veel ;))

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:53

Nou hier ging het prima vandaag! zowel op het ruiterpad als stukjes in de berm. op het ruiterpad ook een paar kleine stukjes kunnen galopperen (ik wist al waar de vlakke stukken zaten) en mijn paard was er echt niet van onder de indruk. In de berm wel alleen gestapt maar dat ging ook goed.

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:26

Ik ben ook gegaan vandaag. Maar vond het wel behelpen.....Gelukkig is mijn pony behoorlijk schrikvrij anders zou ik het niet prettig vinden. Ik rij op ruiterpaden die onder de sneeuw hobbelig en hard zijn. Mijn pony zocht letterlijk naar de goede stappen. Dus met lekkere lange teugel gereden. Draf kan op zulke paden echt niet. en als het stopt met sneeuwen en verder opvriest kunnen we helaas niet meer :n
Jammer want het is prachtig! en hij keek ook zijn ogen uit, oortjes naar voren en alsof alles nieuw was......

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 20:59

Het was echt super mooi!
Goeie paden, geen bobbels!
zelfs een beetje sneeuw gehad er lag nog veel dus geen vastgelopen ijs ofzo.
had babyolie en hoefolie opgedaan en er zat geen brokje sneeuw in!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:02

Ik los het altijd op door van tevoren de hoeven lekker in te vetten (ik gebruik hoefvet) aan de onderzijde en mocht het toch klonteren onderweg; hoevenkrabber mee op zak!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:04

Makkelijk hoor, hier in een flinke galop langs de dijk gegaan en echt genoten. :)
Echter op de weg stap ik wel af, platgereden sneeuw op afstalt = glibberen en daar begin ik niet aan.
Licht mischien ook aan het type pony hoor.
De grote B met stevig lichaam en korte pootjes die ook mee was stapte vrolijk over ijsplaten heen waar ik zelf niet eens fatsoenlijk bleef staan...
Oja en idd even iets van vaseline in de hoeven, hoewel die B pony dat dus ook niet had en nergenst last van had? Mafkees is dat ook.