Oude pony, verschrikkelijk hyper

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJustMe6

Oude pony, verschrikkelijk hyper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 22:00

Ik heb mijn pony nu 8 jaar. Het is altijd al een snel en druk beestje geweest maar dat was prima in de hand te houden.

Sinds afgelopen zomer is hij met pensioen. Hij is 28 en heeft artrose.
Pony verveelt zich heel erg snel dus ik ga 4 keer per week met hem wandelen, leuk voor hem en leuk voor mij :) .

In de zomer allemaal geen probleem, liet ik hem ook wel eens naast de fiets mee lopen en ging super.

Maar nu...
Hij staat sinds 3 weken niet meer op het weiland. Hij staat in een paddock met schuilstal. Hij loopt dus wel de hele dag buiten en kan lekker rennen maar toch veel minder dan in het weiland.

Probleem is dat hij nu echt verschrikkelijk hyper actief is. In de winter word hij altijd nog een beetje drukker, toen ik nog met hem kon rijden loste ik dit op door 1 keer per week met hem naar de zeedijk te gaan. Kon hij een flink stuk rennen, lekker zijn energie kwijt. Dan had ik geen enkel probleem met hem. Nu gaat dat dus niet meer.

Als ik met hem ga wandelen loopt hij met zijn staart in de lucht en helemaal op zijn tenen. Bij het minste geluidje springt hij met 4 benen tegelijk in de lucht, als er iemand de bocht om komt gelopen staat hij op zijn achterbenen. En dat terwijl hij normaal nergens van opkijkt.
Ik moet echt om de paar stappen een flinke ruk aan het halstertouw geven anders gaat hij er gewoon vandoor.

Hij krijgt onbeperkt hooi, verder 2 keer per dag 3/4 schep muesli.

Ik wandel gewoon met stalhalster, hoofdstel heb ik 1 keer geprobeerd maar daar werd hij nog heter van.

Heeft er iemand een idee hoe ik dit op zou kunnen lossen? Want dit is nou niet echt rustig wandelen, kan voor hem ook niet fijn zijn zo.

Iemand hetzelfde meegemaakt? en hoe heb je dat dan opgelost?

Brand los!

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:28

Ja.. Misschien mogelijkheid om nóg meer buiten te gaan met je paardje? Kan hij ipv bereden te worden bijvoorbeeld ik zeg maar werken met dingen te slepen ofzo, of gelongeerd worden? Ja ik weet dat je paardje artrose heeft, maar als het paard energiek is en ambitie heeft weet je nooit :) En wat zit er in die muesli? Is er misschien wat te krachtig voer bij? Als het kan teruggaan op recreatie voer zonder haver als dat erin zou zitten? :)

Sanne_zepp

Re: Oude pony, verschrikkelijk hyper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:21

Kun je er helemaal niet meer op? zou hij nog wel bijvoorbeeld aan een longe kunnen lopen?
Misschien andere dingen voor hem gaan zoeken, bijvoorbeeld werken met lange lijnen, zodat hij zich toch nog vermaakt...

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 11:06

Kan er helemaal niet meer op helaas. Longe kan nog wel maar is afgeraden door de DA. Te zware belasting.

Er zit geen haver in de muesli, het is de kruidenmuesli van subli.

Lange lijnen is mischien wel een idee, heeft hij vroeger gedaan dus zou hij moeten kennen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:12

Van muesli zonder haver (of met) worden ze hier ook knetter, zelfs van 1 handje per dag. :D Ik geef ze hier Hippostar Horsequick, geen gekke pony's en toch blijven ze mooi in het vlees (niet te vet). Je kunt ook de muesli Cavalor Pianissimo proberen: http://www.cavalor.be/Nutri/Nutrition/P ... 239&ani=-1 Hier worden ze wat flegmatieker van.

Staat hij alleen? Geef hem dan een maatje om mee te spelen en zich af te reageren. Een bal in de paddock, iets anders te spelen, noem maar op.
Doet hij het om de kou? Geef hem dan een deken! ;)
Oude paarden en pony's houden zichzelf niet zo goed meer warm en verbranden veel bij dit soort koude dagen, ze worden wat schraler, een deken voorkomt dat ze alles moeten verbranden om zich warm te houden, ze blijven dan wat beter "gevuld". Sommige paarden/pony's springen zich wel warm, dat hoeft ook niet als ze een deken hebben, ze hoeven zichzelf nl niet meer warm te lopen en te houden.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 30-11-10 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:15

heeft hij een dekentje op? Mijn pony (36) werd altijd fris als ze het koud had, als ze gewoon lekker onder de deken meeliep tijdens het wandelen was er niets aan de hand (tenzij ze natuurlijk echt helemaal vrolijk was :) )

Minder voeren zou ik niet doen(verandering misschien wel, maar let op met die ouwetjes!), zeker niet als hij zich zo druk maakt. vergt toch wat energie van een oudere pony, plus de pijn van de artrose en de kou.. je moet echt opletten dat die oudere beestjes absoluuut niet afvallen en een beetje vettig houden (wat natuurlijk weer een beetje tegenstrijdig is met wat fijn is voor de artrose, maar ik heb zelf gemerkt dat als de artrose uiteindelijk tot stilstand komt (en dus geen artritis) je je pony best een maatje meer kan/mag aanmeten, alleenmaar fijn want op ten duur krijg je het er echt niet meer bij.

Is er niet ergens in de buurt een grote (binnen)bak waar je hem eens lekker los kan laten? Ik weet niet hoe groot de pony is, maar ik, als mijn pepper eens echt wilde rennen, rende gewoon zo hard mee als ik kon en dan kon ze prima even naast me sprinten en daarna rustig galoperen. (hihi, moet je wel conditie voor hebben)

kan je hem niet 2 weken ofzo elke dag mee naar buiten nemen, zodat je even een periode iets meer vraagt totdat de frissigheid eraf is?

succes!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 15:55

Hij staat met een maatje in de paddock, vliegen ook regelmatig met z'n tweeen rond :D . Verder hebben ze nog een skibbybal op mee te spelen.

Dekentje opleggen heb ik geprobeerd (regendeken) maar dan ging hij zweten...te warm.

Ik laat hem ook wel eens een stukje rennen met wandelen. maar hij is zo ongelooflijk snel dat ik na een stukje draven helemaal loop te hijgen := .
Terwijl hij denkt: MEEEEER. haha.
Probleem is dat als ik hem 1 keertje laat gaan dat hij dan heel de tijd wil :P . In de zomer laat ik hem dan meelopen naast de fiets. Kan ik hem makkelijker bijhouden maar als hij zo druk is als nu ben ik bang dat ik van mijn fietsje afgesleurd word :+

Ik kan wel vragen of ik hem een keer mag loslaten in de bak van de ponyclub. Die is 30 bij 80 meter ofzoiets, moet toch wel groot genoeg zijn :=

Hem vaker mee naar buiten nemen gaat helaas niet lukken. Ben meestal van 7 uur 's ochtens tot 6 uur 's avonds van huis.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:32

Ik zou die muesli uit zijn dieet halen en in plaats daarvan een subli summerfitkoek geven. Mijn pony is ergens in de 20 en had hetzelfde; sinds ze dat krijgt en daarnaast onbeperkt ruwvoer is ze 'normaal'. Met die koeken krigen ze alles binnen wat ze nofig hebben zonder de extra energie......Ik denk dat je tegen je voer aan het vechten bent!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 17:22

Hmmm zit wat in.

Maar door die muesli krijgt hij zijn medicijnen binnen. Die meng ik daardoor heen. heb ook al eens met minder geprobeerd maar dan eet hij het gewoon niet, de muts :+

Mischien kan ik wel iets van brok geven waar wat minder engerie in zit. Maar wat?

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:29

zij medicijnen kun je in een wortel stoppen maar je er een gat is en maak je het weer dicht

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 17:35

eet hij niet :Y) ook al eens geprobeerd. Ook met appel. en met boterham met appelstroop. Zodra hij zijn medicijnen proeft spuugt hij het uit.

_bambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:23

Hee,
Wat lastig. En ook sneu voor hem dat hij zijn energie niet kwijt kan... Hmmsj. Ik weet natuurlijk niet hoe erg zijn artrose is enz. Maar ik zit te denken; kun je niet met hem gaan grondwerken? Simpele Parelli-oefeningen bijvoorbeeld? Gewoon die basisdingen kunnen (lijkt mij) geen kwaad voor hem? Misschien een keer proberen of hij dat 'leuk' vindt?

Xx

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:10

Gaat het om die welshxarabier? Krijgt hij echt droog hooi of is het voordroog (ingepakt)? Ik ken diverse bloedpaardjes (arabieren en dravertypes) die hyperactief worden van voordroog/kuil.
Medicijnen kun je ook heel goed mengen in een handje luzerne-met-zemelen (1 hand luzerne en een handje zemelen ivm calcium-fosforverhouding), geeft minder risico op drukte dan muesli.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 20:17

Grondwerk kan ik hem ook heel goed mee bezig houden :j . Maar zijn energie raakt hij er niet mee kwijt.

Het gaat inderdaad om het welsh x arabiertje in mijn profiel.
Hij krijgt gewoon droog hooi.
Geen kuil, geen voordroog.

Ik ga in ieder geval proberen of hij zijn medicijnen wil eten met zemelen en luzerne ipv muesli. Bedankt voor de tip.
Hoop dat het werkt :P .

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 21:06

Kom net bij pony vandaan en nu had hij het dus wel duidelijk koud!

Hij was aan het trillen, zijn vacht stond overeind en hij voelde helemaal koud aan.

Heb hem nu op stal gezet met een wollen zweetdeken op. Het is wel de bedoeling dat hij morgen weer naar buiten gaat. Ik wil hem met die artrose zo min mogelijk op stal hebben. Morgen nog maar een keer regendekentje proberen.