Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Motje11 schreef:Met dit weer zijn paarden vaak een beetje "heet". Dan grijpen ze soms dingen aan om van te "schrikken" terwijl ze er niet echt bang voor zijn, maar meer gespannen door opgekropte energie. Probeer hem lekker veel beweging te geven, het liefst elke dag rijden of longeren. Het is ook verstandig voor het rijden even te longeren zodat de ergste frisheid eraf is. Of je rijdt hem eerst even in de bak voor je naar buiten gaat.
Probeer er op tijd bij te zijn. Dus meteen aan de rem trekken op het moment dat hij gaat versnellen, en niet wanneer hij al op snelheid is want dan is het veel lastiger afremmen.
Een truukje om een paard dat door de teugelhulp heen loopt af te remmen is het volgende:
Met één hand houd je normaal contact. De andere hand knijp je dicht zodra hij harder wil gaan, dus zo dat er flink druk op komt te staan. En zodra hij iets langzamer gaat ontspan je je hand weer. Volgende keer dat hij wil gaan doe je hetzelfde. Dan krijgt hij door dat ie geen loopje met je kan nemen en zal beter luisteren. Een martingaal kan helpen. Dit is in elk geval een hulpteugel die geen kwaad kan.
Dat galopperen in de bak, daarvoor moet je eerst even uitvinden of hij het wel kan. Is de bak misschien te klein en heeft hij zijn balans nog niet? Hoe oud is de pony? Wil hij aan de longe wel netjes doorgalopperen in de bak? Zo niet dan zou ik dat eerst een tijdje oefenen. Maar als ik het zo hoor, dat ie gaat stilstaan en omdraait dan denk ik dat hij een loopje met je neemt. Zorg dat je dat moment van uit de galop vallen vóór bent door dan extra been of een tikje met de zweep te geven. En probeer dat JIJ het initiatief neemt om te stoppen met galopperen. Dus desnoods maar 2 galopsprongen en dan neem JIJ hem terug naar draf. Dan kun je hem ook belonen en je zult zien dat hij daar goed op reageert. En dan weer een keer aanspringen in galop.
En denk bij voltes en stelling goed aan je buitenteugel. Die bepaalt het tempo.
Veel succes!
julius_juut schreef:Het verschil in gedrag dat de pony laat zien tussen je zus en jou lijkt me dat hij gewoon nog niet heeft geaccepteerd dat zij net zo goed een baas is als jij. Laat haar lekker met hem/haar bezig zijn, ook aan de hand, zodat de pony doorkrijgt dat ie ook naar haar zal moeten luisteren.
Het niet in een bak kunnen galopperen kan heel best komen omdat de pony het inderdaad gewoon niet kán. Het is veel moeilijker voor een paard om op zo'n klein stukje grond rondjes te rennen dan een lang recht stuk buiten. Daar is het veel minder lastig om het evenwicht te bewaren. Kan ze het wel zonder ruiter op haar rug?
Dat moet je dan gewoon negeren en zorgen at ze gewoon doorloopt. Even longeren voor het rijden, zoals al eerder gzegd is, kan ook helpen.
senna21 schreef:Met deze bevroren grond zou ik het even rustig aan doen. Als ze gaat rennen/galopperen heb je de kans dat ze uitglijdt. Onder het zadel is daar meer risico op, zeker wanneer de pony niet helemaal onder appél staat.
.demiisabel schreef:Misschien een keer proberen met haar te lopen en vast te stellen dat jij de leider bent en ze daar respect voor moet hebben(en luisteren) door elke keer als zij te ver vooruit loopt of trekt achteruit zetten , zo weet ze dat jij de leider bent (de leider loopt voorop, ook in de kudde)
Madje1992 schreef:Tja, stellingen daar zeg je een goed iets. Dat is nou moeilijk om met haar te doen. Wat je ook vooral merkt tijdens een volte met haar is dat ze over de buitenhand weg loopt en stellingen is niet haar favoriete ding. ..... Maar haar balans is wel heel goed.