Meerdere problemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Madje1992

Meerdere problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 22:00

Heey,
Ik heb sinds een aantal weken een Fjord bij mij thuis staan. Ze is maar tijdelijk, maar ik moet er wel op rijden tot in april 2011.
Maar nu zijn er een paar problempjes.
Momenteel kan ze in de bossen heel erg bang worden van sneeuw, en ik weet niet hoe ik dit kan verhelpen.
Tegenwoordig is ze ook heel erg sterk, en dan neemt ze het bit nog net niet tussen haar tanden en begint dan heel hard te rennen, vaak ook in combinatie met bokken. De bokken zijn best uit te zitten. Maar mijn zusje wil er ook graag op en kan haar dan niet houden.
Ook kan ze in een bak niet galoperen, dan zet ze 2 passen en dan draait ze zich om en staat stil. Weet iemand ook hoe ik dit kan oplossen.
En ook loopt ze vaak weg als je een volte met haar gaat rijden. de problemen van het galoperen en het wegrennen doen zich ook vooral voor als je een volte wilt rijden of aan stelling doet. Maar dat is niet altijd het geval.

Zou iemand misschoen een idee hebben, wat het zou kunnen wezen??? Mijn zusje durft er nu namelijk niet meer op

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:13

volgens mij is deze pony hartstikke ondeugend aan 't doen, en moet je streng en rechtvaardig zijn. Anders kan je zus er niet op, wat je zelf al aangeeft. Verveled zo he.

Madje1992

Re: Meerdere problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 22:20

Ja, ik ben zelf ook heel streng voor haar. Wordt ook af en toe eens boos als ze echt te ver gaat.
Ben altijd een lief type gewwest met paarden en aanpakken is niet mijn sterkste ding.
Maar wordt er door haar steeds beter in. Toen we bitloos reden een tijdje had ze ook al dat soort streken en kon ik er alleen op rijden. Geen idee waarom, maar dat was zo.
Ik ging er eerst op en dan pas kon mijn zusje erop rijden.
Misschien een hekel aan mijn zusje???

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:22

ik denk dat dat paard wel doorheeft dat jou zusje 'm niet aankan, en dan gaan ze lopen vervelen he! :P

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 22:28

oke, dat zal het zijn:D
Dan zullen we daar eens aan gaan werken.
Mag ze eerst eens weer helemaal gezond worden(mijn zusjs). Is namelijk vaak heel erg moe

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:30

misschien dat het wel goed gaat als zei erop zit en jij houd het paard aan de lijn.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 23:18

Ja dan gaat het goed. Maar mijn zusje wil wel wat meer dan alleen een beetje rond stappen en draven aan het lijntje. Ze rijd nu al zeker 9 jaar, dus wil ze wel wat meer. Maar wat de Fjord haar geeft is te veel. Maar misschien dat het nog wel goed komt tussen die twee. In ieder geval dat hoop ik.
Maar zou iemand nog weten wat ik aan haar sterkheid kan doen???
Want op zulke momenten luisterd ze ook niet zo goed naar je zit

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:27

Met dit weer zijn paarden vaak een beetje "heet". Dan grijpen ze soms dingen aan om van te "schrikken" terwijl ze er niet echt bang voor zijn, maar meer gespannen door opgekropte energie. Probeer hem lekker veel beweging te geven, het liefst elke dag rijden of longeren. Het is ook verstandig voor het rijden even te longeren zodat de ergste frisheid eraf is. Of je rijdt hem eerst even in de bak voor je naar buiten gaat.

Probeer er op tijd bij te zijn. Dus meteen aan de rem trekken op het moment dat hij gaat versnellen, en niet wanneer hij al op snelheid is want dan is het veel lastiger afremmen.
Een truukje om een paard dat door de teugelhulp heen loopt af te remmen is het volgende:
Met één hand houd je normaal contact. De andere hand knijp je dicht zodra hij harder wil gaan, dus zo dat er flink druk op komt te staan. En zodra hij iets langzamer gaat ontspan je je hand weer. Volgende keer dat hij wil gaan doe je hetzelfde. Dan krijgt hij door dat ie geen loopje met je kan nemen en zal beter luisteren. Een martingaal kan helpen. Dit is in elk geval een hulpteugel die geen kwaad kan.

Dat galopperen in de bak, daarvoor moet je eerst even uitvinden of hij het wel kan. Is de bak misschien te klein en heeft hij zijn balans nog niet? Hoe oud is de pony? Wil hij aan de longe wel netjes doorgalopperen in de bak? Zo niet dan zou ik dat eerst een tijdje oefenen. Maar als ik het zo hoor, dat ie gaat stilstaan en omdraait dan denk ik dat hij een loopje met je neemt. Zorg dat je dat moment van uit de galop vallen vóór bent door dan extra been of een tikje met de zweep te geven. En probeer dat JIJ het initiatief neemt om te stoppen met galopperen. Dus desnoods maar 2 galopsprongen en dan neem JIJ hem terug naar draf. Dan kun je hem ook belonen en je zult zien dat hij daar goed op reageert. En dan weer een keer aanspringen in galop.
En denk bij voltes en stelling goed aan je buitenteugel. Die bepaalt het tempo.
Veel succes!

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 14:30

Motje11 schreef:
Met dit weer zijn paarden vaak een beetje "heet". Dan grijpen ze soms dingen aan om van te "schrikken" terwijl ze er niet echt bang voor zijn, maar meer gespannen door opgekropte energie. Probeer hem lekker veel beweging te geven, het liefst elke dag rijden of longeren. Het is ook verstandig voor het rijden even te longeren zodat de ergste frisheid eraf is. Of je rijdt hem eerst even in de bak voor je naar buiten gaat.

Probeer er op tijd bij te zijn. Dus meteen aan de rem trekken op het moment dat hij gaat versnellen, en niet wanneer hij al op snelheid is want dan is het veel lastiger afremmen.
Een truukje om een paard dat door de teugelhulp heen loopt af te remmen is het volgende:
Met één hand houd je normaal contact. De andere hand knijp je dicht zodra hij harder wil gaan, dus zo dat er flink druk op komt te staan. En zodra hij iets langzamer gaat ontspan je je hand weer. Volgende keer dat hij wil gaan doe je hetzelfde. Dan krijgt hij door dat ie geen loopje met je kan nemen en zal beter luisteren. Een martingaal kan helpen. Dit is in elk geval een hulpteugel die geen kwaad kan.

Dat galopperen in de bak, daarvoor moet je eerst even uitvinden of hij het wel kan. Is de bak misschien te klein en heeft hij zijn balans nog niet? Hoe oud is de pony? Wil hij aan de longe wel netjes doorgalopperen in de bak? Zo niet dan zou ik dat eerst een tijdje oefenen. Maar als ik het zo hoor, dat ie gaat stilstaan en omdraait dan denk ik dat hij een loopje met je neemt. Zorg dat je dat moment van uit de galop vallen vóór bent door dan extra been of een tikje met de zweep te geven. En probeer dat JIJ het initiatief neemt om te stoppen met galopperen. Dus desnoods maar 2 galopsprongen en dan neem JIJ hem terug naar draf. Dan kun je hem ook belonen en je zult zien dat hij daar goed op reageert. En dan weer een keer aanspringen in galop.
En denk bij voltes en stelling goed aan je buitenteugel. Die bepaalt het tempo.
Veel succes!

Het feit is dat haar energie niet het probleem is. Je kunt haar gerust 2 dagen laten staan en er zo op stapen, maar ja als mijn zusje erop gaat gaat het fout. Bij mij gaat het wel goed. Tja we hebben in de buurt wel een bak, maar niet overdekt. Dus met slecht weer kan ik daar niet rijden. En ik weet niet of ze kan longeren, want dat doen wij nooit met haar. Buiten rijden vind ze ook veel leuker dan in een bak rijden, dus we gaan nog even kijken hoe we dat schrikken kunnen laten afnemen.

Als zij gaat rennen, voel je dat niet aankomen. Ze rent ineens weg. Dus met teugelhulpen kun je bij haar dan niet veel maken. Dus misschien dat we nog een keer een martingaal aangaan schaffen. Tja over dat galoperen in de bak, ze kan in de bossen zonder problemen galoperen, maar dan merk je wel dat ze niet aan elkaar kan galoperen. Ze neemt dan hele groote stappen, dus in een bak zal dat haar moeilijkheid zijn. Omdat wij haar ook nooit longeren weten we ook niet hoe ze galopeerd aan de longe. Misschien dat we dat nog een keer gaan testen als de sneeuw weg is. Tja, stellingen daar zeg je een goed iets. Dat is nou moeilijk om met haar te doen. Wat je ook vooral merkt tijdens een volte met haar is dat ze over de buitenhand weg loopt en stellingen is niet haar favoriete ding. Ze kan het ook niet echt goed. Ze is nu 7 jaar en is toen ze is ingereden nooit ingereden op dressuur, maar meer op het buitenrijden. Dus ja, dat heeft ze nooit geleerd. Maar haar balans is wel heel goed.

Maar goed als de sneeuw weer weg is, dan gaan we vooral in de bak rijden en gaan we veel werken aan stellingen en galop. Zodat mijn zus er ook fatsoenlijk op kan. Maar ja ik denk wel dat die bak voor haar aan de kleine kant zal zijn. Dus dat wordt nog wel moeilijk. Maar wel beter dan op het land zo goed mogelijk in je zadel gaan zitten en hopen dat ze terug gaat. Ze luisterd helemaal niet naar zithulpen. Misschien dat we nog een kennis van ons om hulp gaan vragen, om ons ook nog les te gaan geven. Want die rijd zelf in de Z1 dus die moet daar wel wat vanaf weten.

Maar in ieder geval bedankt voor het advies.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:30

Het verschil in gedrag dat de pony laat zien tussen je zus en jou lijkt me dat hij gewoon nog niet heeft geaccepteerd dat zij net zo goed een baas is als jij. Laat haar lekker met hem/haar bezig zijn, ook aan de hand, zodat de pony doorkrijgt dat ie ook naar haar zal moeten luisteren.

Het niet in een bak kunnen galopperen kan heel best komen omdat de pony het inderdaad gewoon niet kán. Het is veel moeilijker voor een paard om op zo'n klein stukje grond rondjes te rennen dan een lang recht stuk buiten. Daar is het veel minder lastig om het evenwicht te bewaren. Kan ze het wel zonder ruiter op haar rug?

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 15:46

julius_juut schreef:
Het verschil in gedrag dat de pony laat zien tussen je zus en jou lijkt me dat hij gewoon nog niet heeft geaccepteerd dat zij net zo goed een baas is als jij. Laat haar lekker met hem/haar bezig zijn, ook aan de hand, zodat de pony doorkrijgt dat ie ook naar haar zal moeten luisteren.

Het niet in een bak kunnen galopperen kan heel best komen omdat de pony het inderdaad gewoon niet kán. Het is veel moeilijker voor een paard om op zo'n klein stukje grond rondjes te rennen dan een lang recht stuk buiten. Daar is het veel minder lastig om het evenwicht te bewaren. Kan ze het wel zonder ruiter op haar rug?

Ja zonder ruiter kan ze het wel

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:47

Is ze altijd al bang geweest van sneeuw, weet je dat? Zo ja, dan kun je misschien aan de hand door de sneeuw, zodat ze leert dat het niet eng is. Een ander paard voorop laten gaan kan ook helpen.

ALs ze er eerst zonder problemen doorheen ging, is het nu verschrikkelijke aanstelleritus :') Dat moet je dan gewoon negeren en zorgen at ze gewoon doorloopt. Even longeren voor het rijden, zoals al eerder gzegd is, kan ook helpen.

Voor de problemen in de bak heb ik helaas geen oplossingen :=

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:50

Met deze bevroren grond zou ik het even rustig aan doen. Als ze gaat rennen/galopperen heb je de kans dat ze uitglijdt. Onder het zadel is daar meer risico op, zeker wanneer de pony niet helemaal onder appél staat.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 15:51

senna21 schreef:
Met deze bevroren grond zou ik het even rustig aan doen. Als ze gaat rennen/galopperen heb je de kans dat ze uitglijdt. Onder het zadel is daar meer risico op, zeker wanneer de pony niet helemaal onder appél staat.

Nu in de sneeuw kan ik ook helemaal niet rijden. En ik breng mijn paard liever niet in gevaar. Dus nu met de sneeuw staat ze stil.

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:13

Als ze er echt bokkend vandoor gaat kun je ook nog als tip aan je zusje geven(als laatste redmiddel als ze niet blijft zitten als hij bokt) om zijn hoofd helemaal om te trekken, dan is het voor hem bijna onmogelijk om te bokken. Dit is alleen niet zo prettig voor het paard, dus dat moet je echt alleen doen als je er anders af valt. En sowieso nu met die bevroren grond lijkt het me geen goed idee.

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:16

Tis wel goed dat jij m aanpakt , maar meschien moet je zusje dat ook dan maar eens gaan doen :P .
Want nu weet hij wel dat jij hem de baas bent, maar dat weet hij niet van je zusje.
Gewoon een keer goed op zijn lazerus geven en klaar.

blackkas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:10

Ja dat is de enige manier, goed aanpakken en weten wie de baas is...
Vooral die fjorden zijn stront en stront eigenwijs

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 15:45

Eigenwijs is ze zeker.
Gelukkig zijn haar bokken met gemak uit te zitten. Maar het is gewoon niet prettig.

Tja, mijn zusje pakt haar wel aan. Maar madam weet dat ze geen kracht heeft en daar maakt ze misbruik van. Aanpakken doet ze wel. Maar ja, mijn zusje heeft nu nog veel last van vermoeidheid en krachtafname. Dus als dat beter is zal dat ook beter worden.

En natuurlijk gaat zij voorlopig alleen nog maar in een bak rijden en dan kan ze ook niet wegrennen.
En ik ga natuurlijk van alles met de tips doen.
Hopen dat het helpt, ondanks alles is het wel een knuffelkont.

demiisabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:17

Misschien een keer proberen met haar te lopen en vast te stellen dat jij de leider bent en ze daar respect voor moet hebben(en luisteren) door elke keer als zij te ver vooruit loopt of trekt achteruit zetten , zo weet ze dat jij de leider bent (de leider loopt voorop, ook in de kudde)

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 13:02

demiisabel schreef:
Misschien een keer proberen met haar te lopen en vast te stellen dat jij de leider bent en ze daar respect voor moet hebben(en luisteren) door elke keer als zij te ver vooruit loopt of trekt achteruit zetten , zo weet ze dat jij de leider bent (de leider loopt voorop, ook in de kudde)

Dat doet ze heel goed. Dat weet ze wel, dat ik de baas ben. Maar bij mijn zusje loopt ze ook zo netjes achter haar aan. Maar tijdens het rijden gaat het verkeerd. Maar als de sneeuw nu lang genoeg weg blijft, kunnen we in de bak gaan rijden, en aan de basis met mijn zusje gaan werken. Dan kan ze ook niet wegrennnen

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 00:26

Ik weet zeker dat ze ondeugend is, vooral als ze dingen bij je zusje plotseling niet kan die ze bij jou wel kan. Dit is ook wel een beetje typisch voor sommige koudbloedjes. Wat mij opvalt is (heb ik bij mijn tinker ook) dat ze juist gaan klieren om onder de moeilijke dingen uit te komen. Zo zal ze galopperen zeker moeilijk vinden, maar het feit dat ze omdraait en stopt in plaats van het te proberen en terug in draf te vallen bewijst dat het ook eigenwijsheid is.

De kunst is om door die eigenwijsheid heen te breken en dan blijkt vaak dat je paardje stiekem maar een teer hartje heeft. Hij wil het graag goed doen, maar dat kan hij niet en dus gaat hij maar klieren (bij je zusje is het een ander verhaal maar daar kom ik straks op). Dingen keihard gaan afstraffen is dus geen oplossing, want daar maak je je paard alleen maar onzekerder van.

Wat dan wel?

Over het galopperen vond ik de tip van Motje11 heel goed, gewoon zelf op tijd terug in draf gaan zodat je pony geen reden ziet om te gaan klieren. Misschien snapt ze dan ook dat het helemaal niet erg is om in draf te vallen, als ze maar haar best doet. Je zegt dat ze buiten wel galoppeert, maar dat ze veel ruimte nodig heeft. Als de grond buiten weer goed is kun je misschien buiten oefenen met wat verzamelder galopperen. Dat maakt het in de bak weer makkelijker.

Wat je zusje betreft: alles wat je paard bij jou kan zou hij ook bij je zusje moeten kunnen als zij de juiste hulpen geeft die het paard van jou gewend is en als ze haar net zo consequent rijdt. Dit zal zeker in het begin heel moeilijk zijn, dus zou ik zeggen help je zusje veel en denk goed na wat jij in een bepaalde situatie doet als de pony bijvoorbeeld niet luistert. Als je zusje dit gedrag van jou nadoet zal de pony het kennen en met een beetje geluk het na een tijdje oppikken.

Ik wens je er heel veel succes mee en les nemen kan natuurlijk ook nooit kwaad...

Annemarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:20

Oh god.
Zoals je aangeeft heb je die Fjord nog niet zo lang.
Dat beestje is je gewoon aan t uitproberen!
Wees ff streng man, pak dr een paar keer goed aan, dan
ist zo over..

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:20

Madje1992 schreef:
Tja, stellingen daar zeg je een goed iets. Dat is nou moeilijk om met haar te doen. Wat je ook vooral merkt tijdens een volte met haar is dat ze over de buitenhand weg loopt en stellingen is niet haar favoriete ding. ..... Maar haar balans is wel heel goed.

Een paard wat over de schouder weg loopt, is juist niet in balans.
En dan moet je niet gaan werken aan de stelling, maar aan de balans, en de pony eerst aan het been en aan je zit maken.
Daarna ga je haar leren om opzij te gaan voor je been. En dan veel voltes rijden met je binnenbeen naar de buitenteugel toe rijden. Dan laat je haar in de juiste buiging lopen (dus zonder al teveel stelling, je moet contact krijgen op je buitenteugel, je binnenteugel alleen op contact verder niet).Zoek hier hulp bij, want je moet leren voelen wanneer je pony goed loopt.
Gezien het bokken en vastzitten is het misschien raadzaam om ook eens een osteopaat er naar te laten kijken, misschien zit er een wervel scheef. Ligt het zadel goed?

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 12:33

Het zadel ligt goed. Hebben we laten keuren door een zadelmaker. Dus dat is het niet. Het bokken doet ze niet vaak, maar af en toe. En we hebben eergisteren na 2 weken weer gaan rijden. Was toen eerst naar de bossen gegaan. Daar hebben we over een paar takken heel gelopen. Eentje heeft ze er ook gesprongen. Een paard dat geen goede balans heeft kan dat ook goed springen???
In de bossen haar flink laten galoperen. Ze begint het galoperen steeds leuker te vinden. Daarna nog even de bak in geweest en daar gereden. Ging allemaal goed en volte's gaat ze al beter doen. Mijn zusje heeft er toen ook op gereden. En in de bak gaat het haar veel beter af. Dus zij gaat alleen nog maar in de bak rijden.
Gisteren ook in de bak gereden, en ook gewerkt aan haar galop. Op de lange zijde kan ze nu wel gewoon doorgaloperen. Maar echt een rondje galoperen doet ze nog niet. En een volte galoperen wil ze ook nog niet echt doen.
Dus het gaat steeds beter.

juutjeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:04

Heeft ze zich niet bezeerd? Misschien uitgegleden in de sneeuw, daardoor angstig en misschien haar rug bezeerd waardoor galop ook probleem is?