Expres

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xObii

Expres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 23:25

Helluu :D

Voorstukje
Hugo (Grote Belgische knol met nog grotere hoeven :+ ) vond het even nodig op m'n voet te gaan staan }> .... Juist, dit is al een tijdje geleden, toen ik laatst dit hoorde,

Stelling
'Meestal gaan paarden expres op je voet staan, om de baas over je te spelen.'

Iemand uit mijn dinsdaggroep vertelde het, ik rijd nu op zaterdag, maar zou haar kunnen Pben via Hyves, waar ze het vandaan heeft.. Ik heb nog wat rondgesnuffeld op internet, maar zag vrijwel alleen bokttopics over blauwe plekken :o . Ben uiteraard niet de beste zoeker at all..

Hmm... Nu komt het, weten jullie of dit waar is? Of hebben jullie er ervaring mee dat een paard dit expres doet?

Als je bang bent, daar kan ik me nog iets bij voorstellen, maar de baas zijn?

Ik hoor het graag, zou graag willen weten hoe het zit! :D

Groetjes, xObii

vivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:43

Het kan maar lijkt me zeer ongebruikenlijk meestal zien ze het niet of willen ze niet stil en lopen je omver over je voeten!

groetjes

xObii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 23:46

Biskwie schreef:
En als jij de baas over je paard wilt zijn, moet je ook op zijn voeten gaan staan! Lees de wiki maar eens na!

Dat zei zij dus ook ;) (heb dat niet in het topic staan...)

@Rest

Ik sta bij iedereen in de weg :o .. Was bij hoeven uitkrabben x].. Paarden van tegenwoordig, grapjuh xD

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 00:39

rachel_j schreef:
wordt ik geacht om dit serieus te nemen??

Euh tsja, hoe serieus TS het meent weet ik natuurlijk niet, maar ik ben het wel eens met de stelling van het meisje.
Een paard weet dondersgoed waar hij zijn hoef neerzet, en gaat echt niet zomaar op je voet staan..
imo is het een teken van dominantie..

Ra_chel

Re: Expres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 00:43

oke, serieus dan;
ik ben van mening dat dit te maken heeft met de opvoeding van het dier en ook gewoon met de aard van het beestje, wanneer hem is geleerd om op te passen voor ons is de kans al kleiner dat hij op je tenen gaat staan, maar sommige zijn nu eenmaal als een olifant in een porceleinkastje....
de ene mens is immers ook wat minder handig dan de andere...

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:28

Moderatoropmerking:
Ik heb net 80% van de reacties hier verwijderd. TS stelt een vraag, jammer dat er zo flauw op gereageerd wordt.

PP >> OPG

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:59

heb eignlijk geen idee of een paard express op je tenen gaat staan. :') Sommige misschien, maar ik heb er zelf nooit mee te maken gehad dat een paard echt op m'n tenen trapte

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:28

Best nuttige topic vindt ik.

Die van mij stond vanmorgen nog op mijn voet. En dan krijgt ze toch echt op d'r lazer. Een brul en een tik tegen d'r schouder.
Ze staat me dan echt zo aan te kijken van, joh dat deed ik toch niet expres!!
Ze deed het ook niet expres, maar zij moet opletten is mijn mening.

Het is wel een vorm van dominatie denk ik, want een onderdanig paard zal ook niet zo gauw in "jouw" ruimte komen.
En een domininte (net als die van mij :+ )

Overigens gaat ze wel expres op je tenen staan als je niet moet (wat uiteraard niet zonder reden is) of je doet haar pijn bij bijv. te hard aansingelen. :D En dan stapt ze ook niet snel van je voet af wat ze wel doet als ze per ongeluk op je voet is gaan staan.
Dan vind ik het niet zo erg. Moet je haar maar met respect en eerlijk behandelen...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:41

Paarden spelen 'spelletjes' met hun voeten om leiderschap te bepalen. Dus oha is het inderdaad gewoon dominantie. 'Hoezo mijn voet aan de kant, zet jij de jouwe maar aan de kant!'

Paarden die 'per ongeluk' op je voeten gaan staan zijn dus niet voorzichtig genoeg. Ik heb nog nooit een paard bij een ander paard 'per ongeluk' op de voet zien staan, dit mag gewoon niet van ze! Wij worden dan niet boos, want het ging toch per ongeluk.

Natuurlijk heb je er uitzonderingen bij zitten (autisten, klunzen etc.) maar iha is het inderdaad een vorm van dominantie;)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:45

Helemaal mee eens, mijn paard doet het ook.

Ik ben ervan overtuigd dat het expres is. Hij was vroeger heel dominant, ook bijten en trappen. Dat heb ik hem afgeleerd toen ik hem ging trainen. Maar het voetenstappen is hij nog lang blijven doen. Nu doet hij het bij mij niet meer, maar bij vreemden wil hij nog steeds wel op voeten gaan staan om te laten zien dat hij de baas is. Ik waarschuw kinderen die bijvoorbeeld helpen poetsen. "Hij is heel lief en bijt niet, maar pas op je voeten!"
De medewerkster van een vorige stal vertelde dat hij bij het naar buiten laten expres een zijstap deed om op haar voeten te stappen.

Wat raar dat je zoveel flauwe reacties kreeg. Ik kan ze jammergenoeg niet meer lezen. Maar ik heb zelf toch aardig wat ervaring met paarden en ben het gewoon met je stelling eens.

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:49

Een paard staat niet op je voeten, een paard staat te dichtbij (en dus op je voet)

Les 1: paard moet de persoonlijke ruimte respecteren!

Doet hij dit niet dan getuigd dit van weinig respect voor jou, en dus zou je kunnen zeggen dat je niet bepaald de baas bent (of als baas gezien wordt)

opoe46

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 14:09

Je kunt zelf ook de ruimte van je paard respecteren ;)
Scheelt een heleboel blauwe plekken :+

Neemt natuurlijk niet weg dat er nooit één op mijn voet is gaan staan ;(
En dat had niets met dominantie te maken, een paard ziet nl. niet altijd waar het z'n voet neerzet.
Ik sta ook weleens per ongeluk op iemand z'n tenen :o

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 14:15

De door jou geopperde stelling is een symptoom van een foute rangorde tussen paard en ruiter, het paard denkt dat het de leider is.

Een van de basiselementen van het opvoeden van een paard om een goede rangorde te bekomen is de "persoonlijke ruimte".
Zowel ruiter als paard hebben rond zich een persoonlijke ruimte die je niet zomaar betreed.
De ruiter mag als leider, de persoonlijke ruimte van het paard betreden, nadat hij het paard heeft verwittigd, maar hij moet geen toestemming afwachten.
Het paard mag aan de ruiter "vragen" om zijn persoonlijke ruimte te betreden maar moet dan wachten op toestemming van de ruiter.
Door met zijn voet op jou voet te gaan staan geeft hij dus aan "ik respecteer jouw ruimte niet, ik wil leider zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 14:17

die van mij heeft het werkelijk waar een paar keer gedaan als ik dan net naast hem stond om op te stijgen :+
echt even stiekem dat voetje van hem opzij en boven op mijn tenen :(

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:47

Volgens mij kan hnet best perongeluk zijn...
Soms gaat me pony op me voet staan maar dan zet ze hem zelf heel snel weg
Meestal doet ze dat als ze schrikt van iets of zo dus denk dan perongeluk?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:48

Volgens mij kan het best perongeluk zijn...
Soms gaat me pony op me voet staan maar dan zet ze hem zelf heel snel weg
Meestal doet ze dat als ze schrikt van iets of zo dus denk dan perongeluk?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:10

Je kunt niet standaard zeggen dat het op een voet stappen expres is of niet. Elke situatie is anders.
Ik durf zonder enige twijfel te zeggen dat Yng nooit opzettelijk op mijn voeten is gaan staan. Maar als hij zijn aandacht bij zijn eten heeft en ik mijn aandacht bij een gesprek, dan gaat het wel eens fout.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:08

xObii schreef:
Stelling
'Meestal gaan paarden expres op je voet staan, om de baas over je te spelen.'

Iemand uit mijn dinsdaggroep vertelde het, ik rijd nu op zaterdag, maar zou haar kunnen Pben via Hyves, waar ze het vandaan heeft.. Ik heb nog wat rondgesnuffeld op internet, maar zag vrijwel alleen bokttopics over blauwe plekken :o . Ben uiteraard niet de beste zoeker at all..

Hmm... Nu komt het, weten jullie of dit waar is? Of hebben jullie er ervaring mee dat een paard dit expres doet?

Groetjes, xObii

Ik weet wel wie dit beweert: Parelli zegt dit in zijn programma (level 1). Hij zegt dat paarden dit expres doen en dat het een dominantiespelletje is. Zoals je weet, worden in het spel de regels (en de dominantie) bepaald, zodat er zo min mogelijk gewonden vallen.

Sassol schreef:
Paarden spelen 'spelletjes' met hun voeten om leiderschap te bepalen. Dus oha is het inderdaad gewoon dominantie. 'Hoezo mijn voet aan de kant, zet jij de jouwe maar aan de kant!'

Paarden die 'per ongeluk' op je voeten gaan staan zijn dus niet voorzichtig genoeg. Ik heb nog nooit een paard bij een ander paard 'per ongeluk' op de voet zien staan, dit mag gewoon niet van ze! Wij worden dan niet boos, want het ging toch per ongeluk.

Natuurlijk heb je er uitzonderingen bij zitten (autisten, klunzen etc.) maar iha is het inderdaad een vorm van dominantie;)

Ik heb, toen ik hoorde dat dit expres gebeurt, eens goed op zitten letten. Ik heb in een kudde waargenomen dat een veulen van ongeveer een half jaar dit bij een ruin uit de groep deed: op zijn hoeven proberen te staan. Niet een keer per ongeluk, maar echt meerder malen.

Zelf heb ik ook wel eens met paarden gehad dat ze op mijn voeten gingen staan. Maar naarmate ik meer grondwerk deed, hoe minder het voor kwam. Ik ben dus zelf beter geworden en nu is het al heel lang niet meer gebeurd dat een paard een treetje te hoog ging staan bij mij.

We kennen ook allemaal wel de voorbeelden van ongewenst gedrag van een paard, maar dat hij dat bij een bepaalde persoon nooooit doet. Paarden die op tenen staan, 'per ongeluk' in je vingers bijten of zo maar de box uitlopen wanneer de deur open staat, maar dat bij bv de staleigenaar echt niet in hun hoofd zouden halen. :D

Deborah__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 00:12

als ik met mij paard staat te grazen tijdens het wandelen gebeurd het regelmatig,lomp en lomper zijn dan samen :o ! we staan allebei te suffen ofzo :D als ik dan tegen der aan duw ofzo gaat ze er meteen vanaf ! in mij ogen doet ze het niet expres , bij het poetsen ofzo is het nog niet gebeurd? het was in het begin dat ik haar had tijdens het grazen wel erger dus misschien is het idd dominantie ???

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 10:56

Doet jouw paard dat tijdens het grazen dan ook 'per ongeluk' bij andere paarden? Ik denk van niet... ;)

Een paard (prooidier) kan zich echt niet veroorloven zulke dingen 'per ongeluk' te doen hoor. Ze hebben wel een lichaamsbewustzijn. Hoewel het ene paard, meer dan het ander. En het is ook te verbeteren, met bv TTouch.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:32

Hetgeen hieronder gezegt wordt is zeker niet juist.
En zoals er al velen hebben gezegt , moet je idd het probleem rangschikken onder de titel leiderschap en dominantie, elk paard weet echt wel goed waar hij zijn voeten neerzet, zelfs echt heel precies en bijna millimeter juist.
Als het paard jou als leider bekijkt zal hij nooit of te nimmer op jouw voeten gaan staan, want dat doe je niet bij een leider (respect, en ook wel angst voor de gevolgen).
Wees dus meer een goede leider, wees consequent, eerlijk, en supper duidelijk, belloon ook duidelijk wanneer het paard het wel goed doet, een paard leert niet uit angst voor iets, maar door het positieve , door het weghalen van de druk, de rust die er dan bij komt, .....
Grondwerk is iets heel goed om deze dingen ook te oefenen, maar het leiderschap moet je niet enkel zien als iets dat je nu wel eens gaat doen wanneer je dit of dat wil bereiken, nee van het eerste tot het laatste moment dat je maar in de buurt bent van het paard moet jij heel duidelijk de leider zijn.
Dit klinkt heel simpel en eenvoudig, is het eigenlijk ook wel, maar dit moet je ook echt leren, doe dat niet op eigen houtje maar zoek een goede instructeur/trainer die je ook bij dit kan helpen en begeleiden.

opoe46 schreef:
Je kunt zelf ook de ruimte van je paard respecteren ;)
Scheelt een heleboel blauwe plekken :+

Neemt natuurlijk niet weg dat er nooit één op mijn voet is gaan staan ;(
En dat had niets met dominantie te maken, een paard ziet nl. niet altijd waar het z'n voet neerzet.
Ik sta ook weleens per ongeluk op iemand z'n tenen :o

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:37

Sassol schreef:
Ik heb nog nooit een paard bij een ander paard 'per ongeluk' op de voet zien staan, dit mag gewoon niet van ze!

Gaat ook niet zo heel erg gemakkelijk :D :D .
Maar verder eens met de rest, het is misschien niet 'expres' dat ie het doet, maar hij moet het juist expres níet doen! Opletten op jou dus.