Toch een beetje in twijfel...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Toch een beetje in twijfel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 22:26

Mijn man is nogal snel van Joh geef haar een deken om (bv al als het flink regent). Ik ben meer van, nee hoor in het wild hebben ze ook geen deken om :o
En eigenlijk ben ik van mening dat een 2.5 jarige geen deken omhoeft. Maar nu toch enige twijfel }:0

Even wat meer info,
Het gaat dus om een merrie van 2,5 jaar (kruising Tinker x Welsh Cob).
Afgelopen zomer hebben ze gewoon 24/7 op het land gelopen.
Als het weer het toelaat (nou ja meer het land eigenlijk) gaan ze 'smorgens rond 7.30/8.00 uur naar buiten en gaan rond 16.30/17.00 uur weer naar binnen.
Alleen bij heel veel regen moeten ze binnen blijven. Dit vanwege het weiland vertrappen en geen schuilstal (mag ook niet gebouwd worden).
Maar op de dagen dat het te nat is, komt ze evengoed wel ruim een uur buiten hoor.
En ze heeft dus evengoed een lekker warme teddy vacht.
Als ze wel nat is van de regen dan is d'r ondervacht lekker warm en droog.

Maar de afgelopen 2 dagen heeft ze het niet naar de zin buiten. Ze staat binnen een half uur al te zeuren dat ze weer naar binnen toe wilt, en dat is niets voor haar....
Er staat niet veel gras meer maar krijgen genoeg hooi bijgevoerd.
We hebben ze toch de hele middag buiten laten staan. Kijk het was wel koud (-2) maar het zonnetje scheen wel.
Achteraf gezien hadden we haar misschien beter toch binnen kunnen zetten omdat ze het toch wel wat koud had volgens mij..... ze voelde niet echt warm aan, ook niet in haar vacht zeg maar (meer naar de huid toe).....

Toch maar voor buiten een (dun) dekje opleggen, of toch maar laten afharden aan de kou?

Verder is ze prima gezond hoor! ze speelt, doet gek, bokt etc er vrolijk op los. Eet en mest goed.....

lynne_berna

Re: Toch een beetje in twijfel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:28

Ik zou haar lekker zonder deken houden, zolang ze niet ziek is of ontzettend mager of geschoren is zeg ik afhouden die dekens!

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:30

Ik zou haar lekker zonder deken laten staan, waarschijnlijk moet ze nog een beetje aan het weer wennen. Pas als ze mager word of ziek word zou ik een deken omdoen. Of als ze het echt heel koud heeft.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:30

Staat er genoeg gras in de wei of is het ontzettend schraal?
Ik merk bij mijn pony dat ze het buiten niet naar haar zin heeft als ze er ook niets te doen heeft. Ja dan staat ze liever op stal want daar is hooi, dus iets om te knabbelen.
Persoonlijk denk ik niet echt dat ze het koud heeft hoor :)
Als je al zegt dat ze een goede vacht heeft. Onderschat de vacht van een paard niet. De bovenste laag van de vacht kan enorm koud zijn, maar daaronder tegen de huid is het warmer.

Ik zah net dat iemand in een ander topic een hele mooie link had neergezet waar je wel iets aan kan hebben. Maar die kan ik zo 1,2,3 niet terugvinden.
Wellicht reageert ze zelf nog.

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:31

Je kunt altijd aan haar oren voelen of ze het koud heeft! Hebben we bij die van mij ook aangehouden. We waren ook aan het twijfelen omdat we niet wilden maar zij raar ging doen. Toen hebben we de oude regel aangehouden en ze had idd koude oren. Nu is ze met dunnen deken heel happy.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:32

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 22:35

Het liefst laat ik haar ook zonder deken buiten staan hoor! Want ik ben eigenlijk zelf van mening dat het onzin is bij een gezonde 2,5 jarige.
Ze is niet geschoren etc en verder gezond!

@Marchador
De wei is idd vrij schraal ja, maar krijgen wel onbeperkt hooi bijgevoerd.
Wat je zegt van de huid klopt hoor, want dat gebruik ik eiegenlijk altijd al graad meter. Maar nu viel het dus op dat ze nu velemale minder warm was op d'r huid..... Vandaar mijn twijfel!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 22:46

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:48

Met een deken doe je een jong paard geen plezier (zieke/uitzonderingen daar gelaten).
Je paard heeft de meest perfecte deken al op z'n rug liggen. (schuurt niet, past zich aan aan aan de omstandigheden, ventileert goed en is waterdicht)
Lekker bloot laten hoor. Een paard heeft eerder last van de warmte dan van de kou.
Succes met de discussie met je man. ;)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:54

Ik snap wel wat je bedoelt TS. :j
Een jong paard heb ik zelf nooit een deken om gedaan. Maar mijn oudje staat te rillen als het echt koud word. Ze heeft niet veel vet en niet zo'n hele goede wintervacht. Voor mij was het proberen en onder de deken merkte ik dat ze zich een stuk beter voelde.

Het kan een kwestie van proberen zijn, maar zodra je die deken om hebt, is het beter die om te laten gedurende de winter.

Staat ze alleen buiten of met anderen?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 22:54

senna21 schreef:
Succes met de discussie met je man. ;)

Gaat lukken hoorDoe toch wat ik vind wat voor haar het beste is

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 22:56

Marchador schreef:
Ik snap wel wat je bedoelt TS. :j
Een jong paard heb ik zelf nooit een deken om gedaan. Maar mijn oudje staat te rillen als het echt koud word. Ze heeft niet veel vet en niet zo'n hele goede wintervacht. Voor mij was het proberen en onder de deken merkte ik dat ze zich een stuk beter voelde.

Het kan een kwestie van proberen zijn, maar zodra je die deken om hebt, is het beter die om te laten gedurende de winter.Daarom wil ik het ook niet proberen eigenlijk

Staat ze alleen buiten of met anderen?Nee ze staat niet alleen hoor, en zijn dan ook lekker samen aan het klieren/spelen etc

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:24

VSW - SV

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:24

Ik zou ook zeggen zonder deken. Met pijn in mijn hart heb ik mijn tinkermerrie dit jaar een deken op gedaan, omdat ze hard moet trainen en dus geen te dikke vacht mag aanmaken i.v.m. zweten (ze moet nu met een iets dunnere vacht steeds al 1,5 uur drogen na het rijden). Een tweejarige hoeft niet te werken dus ik zou niet weten waarom ze een deken zou moeten...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:24

Krijgt ze dat hooi buiten op de wei of alleen wanneer ze op stal staat? Misschien anders op de wei bijvoeren?

Ik sluit mij aan bij de bokkers die aanraden om geen deken te gebruiken. Zo'n deken legt de haren alleen maar plat waardoor ze hun isolerende werking verliezen. Zowel de tinker als de welsh komen oorspronkelijk uit gebieden waar we laten we zeggen niet weinig regent, en ze hebben hun vacht niet voor niets. Helemaal een jong paard dat nog niet in het werk staat zou ik niet een dek op leggen hoor.

Ik merk aan de paarden bij mijn paard op de wei dat ze de kou juist leuk vinden, volop jolijt hier. De paarden staan dag en nacht, het jaar rond, buiten, ongeveer de helft ervan (warmbloed die net van stal komt en nog maar pas bij ons op de wei staat, een wat dunnige pony en een ouder Portugees paard) staan onder dek, de rest (shetlander, IJslander, tinker/fries en paint/arabier) niet. Mijn ijsje stond pas nog flink te zweten met z'n vacht, nu het vriest is hij helemaal happy :D

Moet wel zeggen dat ik regen/klammigheid veel vervelender vind voor de paarden dan vrieskou. Zo lang ze maar genoeg te eten hebben. Dus ik zou wel buiten wat hooi bij de paarden mikken als het kan. Hooi = kacheltje voor de binnenkant van je paard.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:24

Ik snap je (man) wel. Ik heb dat ook wel een beetje. Moet me ook beheersen geen deken op te doen. Maar ik heb ook het stukje gelezen waar de link hiervan bij staat en dat houd ik maar steeds in gedachten :o . Onze 2.5 jarige is nu ook weer thuis en als ik hoor hoe koud het wordt en al die sneeuw terwijl ze hier ook van 's ochtends half acht tot dat het donker wordt buiten staan. Maar hij heeft nooit een deken op gehad en stond hiervoor altijd in een buitenstal in de winter. Soms als we kwamen lag de sneeuw op zijn vacht. Maar toch was hij vrolijk en niet ziek. En de onze is geen koudbloed paard. Hij lijkt het niet koud te hebben. Daarbij vind ik dat als ze buiten lopen ze zich tenminste nog warm kunnen lopen. In onze (buiten)stal is het niets warmer dan buiten en kan hij dat niet.

Ik zorg ervoor dat ze voldoende te eten hebben, niet helemaal onbeperkt hooi dat niet maar wel veel.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:47

[quote="Odessa1"]. Soms als we kwamen lag de sneeuw op zijn vacht. quote]

Dat de sneeuw op z'n vacht blijft liggen, is juist een bewijs van de prima isolatie van z'n eigen vacht.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:49

Als de sneeuw op de vacht blijft liggen geeft dat juist aan dat de vacht goed isoleert. Dus dan heeft je paard het inderdaad niet zomaar koud :)

Edit: zoals Senna21 dus ook al zegt :+

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:23

Ach ik snap je wel hoor.
Ik heb hetzelfde nu mrt mijn oudje.
Die heb ik zonder deken staan voor het eerst dti jaar. En opzich gaat het prima, heb alleen zoals nu het sneeuw en waait dat ik denk, zal ze het niet koud krijgen....
Maar dit zit echt tussen mijn oren. De vacht van een paard is de beste deken die je maar kan hebben.
Als ze nou erg mager wordt dan vind ik het een ander verhaal, maar anders zou ik m lekker af laten.

Wat ik nou alleen zit te denken, iedreen heeft t dan over een dun dekentje omdoen...
maar als je een deken omdoet, kan de vacht zijn werk niet meer doen, dus houdt neit goed warmte vast, en als je dan ook nog maar eens een dun dekentje om doet, zal het paard het dan juist niet kouder krijgen?
Of ben ik nou gek?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:26

Je paard moet er wellicht even doorheen, maar 'het koud hebben' maakt alleen maar dat de vacht nog wat extra isolatie gaat verzorgen om een volgende keer wel voldoende warmte vast te kunnen houden.

Gewoon lekker zonder deken laten staan.

Kan je paard wel voldoende ruwvoer eten om zijn motertje brandende te houden?
En is er een schuilmogelijkheid voor de koude en natte en winderige dagen?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 21:41

Ja hoor zoals al eerder geschreven krijgt ze opbeperkt hooi op de weide hoor!

Maar ik denk dat toch met wennen te maken had hoor, want het was vandaag al een stuk minder! Ondanks dat het nu sneeuwde en gisteren alleen gewoon guur koud was.

Nee ze hebben op de normale weide geen schuilstal (mag ook niet gebouwd worden helaas). Wel staan er aan 3 kanten bomen, maar ja die zijn nu helemaal kaal.
Ze staan nu in de winterweide en daar staan ze wel beschutter.
Maar ik denk dat het toch wel met de overgang te maken heeft. Met de nacht staan ze binnen......

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:26

Inderdaad zonder deken. En bednek dat een paard veel meer haar heeft als ons en het dus ook al veel warmer heeft als ons, je moet dus nooit een paard vergelijken met je eigen klimaatsgevoel(echt waar zijn heel veel mensen die dat doen)