Gevroren en paard met Hoefijzers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mary_X

Gevroren en paard met Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 18:47

Hey,
Dezewinter is de eerste keer dat mijn paard ijzers heeft,
ik ben een beetje bang om buiten te komen als het gevroren heeft,
ik zou niet zo graag onderuit gaan,
is dit een reden om bang te zijn?
groetjes x

Quinn

Re: Gevroren en paard met Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:50

Mijn paarden staan het hele jaar op ijzers en staan ook gewoon overdag buiten. Ook vorig jaar met de snneuw. Je paard heeft het snel genoeg door dat het glad is. Die van mij rennen zelfs..

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:51

Ja. Je hebt nu ook van die dingetjes voor in je ijzers.. dat het ijs niet onder de ijzers kan komen

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:59

In het land zullen ze niet gauw uitglijden. Op de weg zou ik wel erg oppassen!

Ik heb ze mede om die reden veel liever blootsvoets.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:05

ik heb ze met ijzers ook gewoon in de wei lopen, de wei is onregelmatig. De stoep waar ze over lopen richting de wei strooi ik met zout. Ik laat dit jaar ook speciaal winterbeslag plaatsen tegen de klompen sneeuw.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:12

Als je paard niet anders gewend is als iedere dag naar buiten gaan, dan kun je dat makkelijk nu ook doen. Ook als er sneeuw ligt.
Ga je ze een dag of meer binnenhouden, dan gaan ze buiten racen omdat ze hun beweging gemist hebben.
Die van mij gaan zomer en winter, weer of geen weer, iedere dag naar buiten en ik heb daarmee nog geen ongelukken gehad.
In de winter moet ik ze echt naar buiten duwen omdat ze dan niet willen (maar ze moeten!!).

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:42

Ik denk dat je best voorzichtig mag zijn. Gladheid is niet prettig voor een pony/paard. Onderuit gaan kan altijd gebeuren. Hele dagen binnen omdat het dier op ijzers staat is geen optie. Kijk even bij onderstaande link.

[BEH] Ervaringen sneeuwzooltjes onder ijzers

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:21

Mijn pony moet op ijzers vanwege zn slechte hoeven, dus ook in de winter...
Hij rent gewoon door de wei heen, en er is niets aan de hand, hij weet dondersgoed wanneer t glad is en doet dan voorzichtig. Ik slee zelfs met zn ijzers eronder, geen problemen mee gehad.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:23

Leer het commando "voorzichtig" aan!!!
Vorige winter gleed mijn paardje weg en ik zei "voorzichtig" als ik nu voorzichtig zeg gaat hij stapje voor stapje!

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:24

Net wat ik zei: als je paard gewend is om buiten te staan iedere dag, dan kun je dat óók met deze weersomstandigheden doen.
Wanneer je ze nu binnenzet als ze gewend zijn om buiten te staan, dan gaan ze juist stuiteren. Ze schuiven 1x een beetje en dan worden ze gelijk voorzichtiger.

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 23:19

Isegrim schreef:

ja ik ook, maar voor de wedstrijd is het wel het beste om ze op ijzers te zetten :)

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 23:21

pieteritus schreef:
Net wat ik zei: als je paard gewend is om buiten te staan iedere dag, dan kun je dat óók met deze weersomstandigheden doen.
Wanneer je ze nu binnenzet als ze gewend zijn om buiten te staan, dan gaan ze juist stuiteren. Ze schuiven 1x een beetje en dan worden ze gelijk voorzichtiger.

ja mischien wel :) maar ik weet niet of ze voorig jaar in engeland gewend was om buiten te staan, ze komt namelijk van een handelaar, een fokstal ofzo :)

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 23:25

doei schreef:
Leer het commando "voorzichtig" aan!!!
Vorige winter gleed mijn paardje weg en ik zei "voorzichtig" als ik nu voorzichtig zeg gaat hij stapje voor stapje!

ooh schatig, maar mijn paardje is heel bang en loopt zoizo aal achter mij als ze iets niet kent :)

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 23:27

pieteritus schreef:

khoop dat je gelijk hebt want ze is nog heel jong en omploft al waneer ze nog maar buiten gras ziet als ze een tijdje heeft binnengestaan :)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:31

Mijn paard loopt nu nog voor op ijzers en ze loopt wel voorzichtig, doet in de wei ook geen gekke dingen. Het enige lastige is die klompen ijs die zich in/ om de hoeven vormen. Ik moest vanmiddag met warm water het ijs ontdooien; kreeg die blokken er niet zo af met de hoevenkrabber. Heeft iemand nog tips om dit makkelijker te maken? Ja de ijzers eronder uit halen. Maar dat is niet de bedoeling. heb er ook geen kalkoengaten o.d. inzitten. Wie heeft tips om ijsklompen te voorkomen bij je paard of zo min mogelijk ijs.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:32

sheela schreef:
Mijn paard loopt nu nog voor op ijzers en ze loopt wel voorzichtig, doet in de wei ook geen gekke dingen. Het enige lastige is die klompen ijs die zich in/ om de hoeven vormen. Ik moest vanmiddag met warm water het ijs ontdooien; kreeg die blokken er niet zo af met de hoevenkrabber. Heeft iemand nog tips om dit makkelijker te maken? Ja de ijzers eronder uit halen. Maar dat is niet de bedoeling. heb er ook geen kalkoengaten o.d. inzitten. Wie heeft tips om ijsklompen te voorkomen bij je paard of zo min mogelijk ijs.

Sneeuwzooltjes :-)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:45

@Horseware
Zet de hoefsmid die sneeuwzooltjes eronder?
Zijn ze ergens te koop? Of hebben de meeste hoefsmeden ze wel op voorraad?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:53

doei schreef:
@Horseware
Zet de hoefsmid die sneeuwzooltjes eronder?
Zijn ze ergens te koop? Of hebben de meeste hoefsmeden ze wel op voorraad?

De smid zet ze eronder. Ze zijn ook wel los te koop (ringen) maar ik heb liever de vaste.
Niet iedere smid heeft ze op voorraad, maar als ik mijn smid van tevoren aangeef dat ik ze wil dan zorgt hij dat hij ze bij zich heeft.

Sanne_zepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:12

sowieso de hoeven goed vetten. Je kunt evt winterbeslag krijgen.
Evt kun je er puntjes in draaien (moeten er wel gaten in de ijzers zitten) zodat hij meer grip heeft.

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 00:14

Sanne_zepp schreef:
sowieso de hoeven goed vetten. Je kunt evt winterbeslag krijgen.
Evt kun je er puntjes in draaien (moeten er wel gaten in de ijzers zitten) zodat hij meer grip heeft.

dat insmeren, moet dat mer vet of mag dat ook met olie ;)

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 09:22

sheela schreef:

Jaaa! Ik gebruik hier de achterkant van een hamer voor. Tik je het zo weg!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:11

Mary_X schreef:
Isegrim schreef:

ja ik ook, maar voor de wedstrijd is het wel het beste om ze op ijzers te zetten :)

Want???? Jij zet er dus ijzers onder vanwege wedstrijden? Als dit je reden is, is het heel normaal dat je ze in de winter eronder vandaan haalt. Een paard scoort echt geen extra punten hoor met ijzers.

Ijzers gewoon insmeren met hoefvet, olie druip eraf en heeft dus geen nut.

Ik zou 'r dus gewoon buiten zetten, hoe langer je d'r binnenhoudt des te zotter ze wordt.

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:56

Want???? Jij zet er dus ijzers onder vanwege wedstrijden? Als dit je reden is, is het heel normaal dat je ze in de winter eronder vandaan haalt. Een paard scoort echt geen extra punten hoor met ijzers.

Ijzers gewoon insmeren met hoefvet, olie druip eraf en heeft dus geen nut.

Ik zou 'r dus gewoon buiten zetten, hoe langer je d'r binnenhoudt des te zotter ze wordt.[/quote]

ja maar de wei is nu echt wel niet de beste oplossing, die staat bijna helemaal onder water :s |(

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 11:58

't is hier in zeeland nu -9 graden! inderdaad doen de paarden het voorzichtig aan. maar toch krab ik eerst de hoeven uit en smeer met een grote kwast tussen de ijzers hoefvet icm een vette creme om klonten tegen te gaan. ik zal blij zijn als de hoefsmid de ijzers komt afhalen!