bij hoeveel graden 2 dekens ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xjesssicaa

bij hoeveel graden 2 dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 13:17

ik heb wel eens gehoord dat mensen 2 dekens
om doen bij hun paard. doen jullie dat ook ?
zo ja bij hoeveel graden.
Laatst bijgewerkt door xjesssicaa op 28-11-10 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Suus

Re: bij hoeveel graden 2 dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 13:18

Ik vind 2 dekens over elkaar überhaupt niet normaal. Een paard is gemaakt om zichzelf warm te houden. Ligt er natuurlijk wel aan in welke omstandigheden je paard staat.

lijs1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 13:23

Bij min 10 is het meestal wel normaal om één deken op te doen om de wintervacht niet te dik te laten worden. Of als je net gereden hebt. Voor de rest is een deken op doen gewoon niet nodig.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 13:23

Een gewone fleece zweetdeken vind ik sowieso niet geschikt als onderdeken, vaak gaan die schuiven en naar achteren trekken, zodat ze klem komen te zitten op borst/schouders/hals...

Een paard dat niet geschoren is en een normale vacht heeft kan de hele winter prima af met 1 goede warme (en zo nodig waterdichte) winterdeken.
En paard dat geschoren is ga ik vanaf dat het rond het vriespunt komt een extra dun dekentje eronder geven.
(de mijne is vorige week geschoren en staat nu onder een 300 grams Dominick, met een dunne Dominick deken, rond de 100/150 grams, eronder)

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 13:25

okee bedankt voor jullie reacties.
ik zou mijn verzorgpony ook niet
zo snel 2 dekens omdoen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 13:27

mijn paard staat nu onder 2 dekens. Samen zijn de dekens 350 gram. Ik had ook kunnen kiezen voor 1 dikke deken, maar toen kwam het financieel zo beter uit dus vandaar 2 dekens

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 13:57

Mijn geschoren pony heeft nu 1 300 gramsdeken om, maar als het kouder wordt (ongeveer -10)komt
er nog 1 overheen :j Dat is toch niet raar? Juist lekker warm. Mits alles goed past
en je er niet teveel of te weinig op legt kan het geen kwaad om 2 dekens op te leggen.
Laatst bijgewerkt door xApple op 28-11-10 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 13:58

Ik deed dat nooit, gaat veelste erg schuren. Gewoon 1 warmere deken op.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:01

lynne_berna schreef:

Waarschijnlijk verkeerde maat, of geen goede deken ;) Mijn dekens schuren nooit!

Ik heb er nu 350 grams opliggen (Pony is geschoren!) Maar krijgt als het echt heel koud word er nog een deken bij op.
Me paard heeft een 250 grams deken opliggen.
PS: Heb de nieuwe BR dekens, die ventilerend zijn.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:02

Die van mij staat al een tijdje met 2 dekens op.

Voor de mensen die dat onzin vinden: Als ik dat niet doe krijgt hij best wel veel last van zijn rugspieren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:04

Suus schreef:
Ik vind 2 dekens over elkaar überhaupt niet normaal. Een paard is gemaakt om zichzelf warm te houden. Ligt er natuurlijk wel aan in welke omstandigheden je paard staat.

Behalve als je paard geschoren is natuurlijk.
Maar goed, aantal dekens kan per paard verschillen. Je hebt paarden die nu eenmaal kouwelijk zijn en ook oudere paarden vinden een extra dekentje erg prettig.
Maar te warm is ook niet goed.
Voel vlak achter de oren. Daar moeten ze warm zijn. Heeft je paard de haren op, heeft ie het ook koud.

lodewijkxiv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:35

Als je dan toch een deken bij je paard omdoet in de winter, is het makkelijker om een regendeken met lichte vulling te hebben zodat je bij hele lage temperaturen altijd nog een passende onderdeken kan gebruiken. Stel je hebt een 300/350 grams deken en dat is je enige winterdeken en het is een keer niet zo koud, dan is er natuurlijk grote kans dat je paard nogal aan het zweten is. Wat Joki zegt betreffende de prijs kan het ook gunstiger zijn.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:08

Ook mijn paardje staat nu met 2 dekens op. Een onderdeken van 200 gram en daaroverheen een waterdichte deken van rond de 150/200 gram.
Soms staat ze met 1 deken en soms met 2. Ligt er net aan hoeveel gram ik bij elkaar wil hebben.
Als je gewoon een onderdeken hebt die goed blijft liggen is er niks aan de hand hoor.
Zou alleen nooit 2 waterdichte dekens op elkaar leggen i.v.m. dat dat dan niet zo goed ventilerend is.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:22

Mijn paarden hebben ook twee dekens op. Verschilend van dikte, maar ze staan allemaal onder ongeveer 600 grams. Eentje heeft een 250 grams en een 400 grams op, andere heeft weer een 100 + 500 grams op, etc. Gaat prima hoor, heb ook wel eens 3 dekens over elkaar.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:34

mijn 14 jarige merrie staat nu met een 200grams stal/onderdeken en daaroverheen een 0 grams regendeken. Dit omdat ze een soort van in en uitloopstal heeft die aan de bovenkant open is. Wanneer het kouder word dan staat ze met die 200grams onderdeken en een 200 grams regendeken eroverheen. Dit is warm genoeg voor haar om de winter mee door te komen. Dit is echter de makkelijkste manier om haar mooi op gewicht de winter weer uit te krijgen. Ze is wat gevoeliger voor de temp dan mn tinkers. Die hebben hun eigen bontjas aan en die krijgen niets op. Mn welsh hengst staat met een luchte staldeken op stal (omdat hij niet zo vol stond in het vlees) samen met zijn vriendinnetje die geen deken rond krijgt.

Als je een goedpassende deken hebt dan denk ik dat er geen verschil zit tussen 1 of 2 dekens. Het verschil is alleen dat als je twee boven dekens over elkaar doet dat je dan wel veel singels en bilriemen hebt.
Maar ik vind het makkelijker om twee dekens te gebruiken omdat ik dan makkelijk de grams kan bepalen. Dit scheelt me in geld ( hoe ik niet van elke zoveel grams een regen en een gewone versie te hebben.

lijs1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:55

Pally schreef:

Voor de mensen die dat onzin vinden: Als ik dat niet doe krijgt hij best wel veel last van zijn rugspieren.

Heb je er al eens aan gedacht of je paard wel goed is rechtgericht?
Als het paard gezond is en goed bereden wordt heeft hij geen dekens nodig tot min 10.
Een hond doe je toch ook geen deken op?

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:09

lijs1990 schreef:
Pally schreef:

Als het paard gezond is en goed bereden wordt heeft hij geen dekens nodig tot min 10.

Wat een onzin... Mijn paardje is gezond, wordt goed bereden en staat wel met dekens op.

Misschien heeft een paard die 24/7 buiten leeft en waar verder niks mee wordt gedaan of af en toe maar dan niet intensief, geen deken nodig. Maar bij wat ik doe met mijn paardje heeft zij zeker een deken nodig.

Als er intensief gereden wordt elke dag dan is zonder deken laten staan gewoon geen doen.

En de vergelijking met een hond, is een beetje apart, een hond wordt immers niet intensief gereden (in elk geval die van mij niet.. :Y) en die wonen meestal in huis. Als ze dan uitgelaten worden kunnen ze bewegen en krijgen ze het niet koud.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:13

lijs1990 schreef:
Pally schreef:

Beetje raar om een paard met een hond te vergelijken. Ik heb mijn paard toch ook niet in huis lekker bij de kachel?

Als het koud is slaat dat gelijk op zijn spieren, doe ik hem een lekkere warme deken op heeft hij er gelijk geen last meer van. Lijkt me dan duidelijk toch?

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:30

ik heb 2 dekens op omdat mijn paardje gister geschoren is een 300g en een 200g onderdeken.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:49

Mijn haflinger is geschoren en herstellende van een longontsteking, staat overdag buiten en 's nachts op stal en ik heb haar nu ook 2 dekens op gedaan. Een wollen onderdeken met halve hals met daaroverheen een weatherbeeta 360 gram :)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:17

Dat ligt er helemaal aan hoe dik de beide dekens zijn. Mijn paard staat al een hele tijd onder 2 dekens. Maar dat komt omdat de buitendeken een 0gr regendeken is. En de onderste deken is een 100gr of 200gr onderdeken. Als het straks echt flink gaat vriezen. Dan krijgt hij weer 1 deken op. Maar dat is mn 370gr waterdichte deken.

En ik kijk niet echt naar temperatuur. Ik voel gewoon elke dag onder de deken. Als hij niet warm aanvoelt krijgt hij een dikkere deken op.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:19

_Daniquee schreef:
lynne_berna schreef:

Waarschijnlijk verkeerde maat, of geen goede deken ;) Mijn dekens schuren nooit!

Ik heb er nu 350 grams opliggen (Pony is geschoren!) Maar krijgt als het echt heel koud word er nog een deken bij op.
Me paard heeft een 250 grams deken opliggen.
PS: Heb de nieuwe BR dekens, die ventilerend zijn.

Nee hoor, want als ze de dekens los van elkaar ophad had ze nergens last van ;)

AlbsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:32

Ben zelf er niet zo fan van om 2 dekens over elkaar te dragen!
Je hebt tegenwoordig ook enkele dekens die lopen t/m 500 gram, dat horen ze toch wel te overleven. :P
Maar ieder heeft daar zo zijn eigen mening over natuurlijk.
Hangt ook af of je pony geschoren is ja of nee.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 09:34

lijs1990 schreef:
Pally schreef:

Onzin. Een paard met veel vacht, zoals ze die krijgen zonder deken, wordt in het werk nu eenmaal zeiknat en het duurt daarna uren voor ie weer droog is. Met alle risico's van kou vatten etc. Heeft niks met rijden te maken. Mijne is geschoren (hardstikke gezond en wordt goed bereden overigens)
En trouwens, wat honden betreft: Ook hier geldt dat het uitmaakt wat voor hond je hebt en hoe oud ie is etc. Een poolhondachtige of een andere soort met veel haar hoeft i.d.d. geen dekentje. Maar de Rhodesian Ridgeback (dit ras komt van origine uit Afrika) slaapt zelfs snachts onder een dekentje. :D

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 09:46

Ik heb mijn ongeschoren haf sinds gister een 300 gr opliggen.
Dit is ook de dikste deken die ik heb en doe er geen onderdeken meer onder.