Zweedse wedstrijdsport.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Zweedse wedstrijdsport.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 11:13

Ik ben op zoek naar iemand die in Zweden wedstrijden rijd, dressuur en/of springen. Of in ieder geval weet hoe het in elkaar steekt en werkt. :))

Zoals welke klasses er zijn (en vergelijkbaar met welk niveau??). Hoe de wedstrijden in elkaar steken, punten systemen? Wat is de Zweedse wedstrijd organisatie (de "KNHS")?

Ik kan namelijk wel wat dingen vinden, maar mijn Zweeds is echt nog iets te slecht om er goed dingen over te kunnen vinden. :))

gabyfedde

Re: Zweedse wedstrijdsport.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:18

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 11:23

Bedankt!

Als dat mogelijk gaat zijn, is dat wel de bedoeling. :j

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:07

De Zweedse federatie is inderdaad de Svenska Ridsport Förbundet, zie link daarboven.

In Zweden heb je twee licenties nodig, je paard moet een hästlicens hebben, en jij moet een ryttarlicens hebben. Daarmee kan je een combinatie vormen, je hoeft dus niet zoals hier een licentie specifiek voor de combinatie te hebben.

Zweden moeten een "grönkort" halen om te kunnen beginnen met starten, een soort ruiterbewijs. Ik hoefde dat destijds als buitenlander niet omdat ik wedstrijden had gereden onder een andere bond.

Wedstrijden zijn verdeeld in lokale, regionale en nationale wedstrijden. Volgens mij bestaat er de mogelijkheid om een goedkopere licentie te krijgen voor alleen lokale wedstrijden, ik heb dat alleen nooit gedaan. Ook hebben lokale wedstrijden meestal geen prijzengeld en zijn kleinschaliger. Het kan voorkomen dat een vereniging een aantal klassen lokaal en een aantal klassen regionaal uitschrijft op dezelfde wedstrijd. Op dezelfde manier kan een vereniging regionale en nationale klassen uitschrijven.

Bij aankomst op een wedstrijd laat je je papieren controleren op het secretariaat en krijg je een startbewijs. Je paard mag nog niet van de trailer voor je dat gedaan hebt (ivm controle op entingen)

De proeven zijn opgedeeld in klassen (Lätt C, B en A, vervolgens Medelsvår C, B en A, dan de FEI proeven) en binnen zo'n klasse zijn er een aantal proeven die oplopen in zwaarte. Proef Lätt A:1 is dus een veel simpeler proef dan de Lätt A:6 hoewel het allebei klasse Lätt A is. Er is geen winstpuntensysteem om door te stromen, een vereniging schrijft proeven uit en daar kan je op inschrijven. Wel krijg je plaatsingspunten als je wint, en bij een te hoog aantal punten achter je naam mag je niet meer in de lagere klassen inschrijven. Je bent verder vrij om een proef op jouw niveau te kiezen. Mensen zijn er dus ook totaal niet gericht op het scoren van winstpunten, maar zijn veel meer geïnteresseerd in hoe ze staan ten opzichte van hun concurrentie.

Wil je nationaal gaan starten dan moet je 62% gescoord hebben in een regionale proef op hetzelfde niveau. Het kan dus voorkomen dat je bijvoorbeeld wel LA:6 mag inschrijven op nationaal niveau, maar Msv B:3 nog niet omdat je in die proef nog geen 62% gescoord hebt.

Ik heb nooit wedstrijden gesprongen in Zweden, maar de regelingen zijn vergelijkbaar qua systeem.

Ik vond het een bijzonder prettig land om wedstrijden te rijden. Wedstrijden zijn doorgaans echt goed georganiseerd. Doordat je geen winstpuntensysteem hebt kan je een klasse kiezen die bij je past. ALs je een meerdaagse wedstrijd hebt kan je beginnen met een makkelijke proef en de zwaarte opbouwen tijdens de wedstrijd.

Als je nog specifieke vragen hebt mag je ook wel een PB sturen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 14:26

Klinkt inderdaad wel een fijne manier van wedstrijd rijden! Ook fijn dat je zelf je eigen klasse/niveau mag uit kiezen, zo zit je eigenlijk nooit onder je niveau (zoals met het systeem in Nederland vaak wel zo is).
Wat houden de hästlicens en ryttarlicens precies in? Net zo iets als in Nederland de startkaart? :)

En mag je ook pony's tussen de paarden startten of werkt dat niet zoals in Nederland?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:30

In Nederland vraag je een licentie aan per combinatie, in Zweden vraag je een licentie aan per paard en per ruiter. Een ruiter met een licentie mag dus elk willekeurig paard met een licentie starten. Je hoeft niet een aparte licentie/startkaart voor de combinatie aan te vragen.

Volgens mij starten er wel pony's tussen de paarden (als je ouder dan 18 bent) maar of daar nog exacte regels voor zijn durf ik niet te zeggen. Sowieso hebben ze geen E-pony's, alles boven de 1.48 is een paard.