Mijn foto's gebruiken voor verkoopadvertentie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Serendipity1

Mijn foto's gebruiken voor verkoopadvertentie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 21:47

Dag allen!
Ben benieuwd wat jullie van het volgende zouden vinden;
Je rijdt een paard voor iemand anders (1,5 jaar). Zij hebben echter zo ontzettend veel commentaar op alles wat je doet dat je er uiteindelijk mee stopt (kon erg weinig goed doen). Details hiervan zijn niet echt relevant.

Iemand heeft een keer foto's van mij gemaakt toen ik het paard reed, die heb ik de eigenaren ook laten zien. Nu ben ik al een tijd gestopt omdat ik volgens hen niets goed kon doen en ik dit emotioneel niet trok, maar nu zie ik het paard te koop staan op internet. Met jawel; mijn rijfoto's. t is natuurlijk hun paard dus ze moeten 'm op internet zetten als ze dat willen, maar ik vind het vrij apart dat ze dus foto's gebruiken waar ik er op rijd, terwijl ik er volgens hen niets van kon :+

Aargghh. Ik ga er niets mee doen ofzo, dat is het me niet waard, maar ben wel benieuwd wat andere mensen hier van zouden vinden? :+ T

edit: Dit zonder aan mij te vragen. Wel is m'n gezicht bewerkt :){
Laatst bijgewerkt door Serendipity1 op 27-11-10 21:51, in het totaal 2 keer bewerkt

joyce2

Re: Mijn foto's gebruiken voor verkoopadvertentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:49

Een beetje raar, gezien ze vonden dat je het niet goed deed en vervolgens wel jou rij foto's als "visitekaartje" bij de verkoop advertentie zetten!

Zie het maar als een compliment ;)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:49

Ik zou het niet zo leuk vinden. Het is jou gezicht ongevraagd op internet.
Als ze het zouden vragen of zeggen zou ik het niet erg vinden, is een kleine moeite toch. Kan je diegene niet bereiken.. gebruik dan maar een andere foto.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:51

Vind ik ook. Ongevraagd plaatsen is niet netjes.

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:53

Ehh, Ik zou zeggen,
Ik kon niks goed ? nou blijkbaar wel, wat waarom gebruiken jullie mijn foto's dan voor de verkoop, kunnen jullie er zelf niet op gaan ?.
of gewoon de eer aan jezelf houden, dat je het blijkbaar wel goed deed,
Succes.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:54

Juridisch gezien heet dit het schenden van portretrecht.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 21:56

sannerebbel schreef:
Ehh, Ik zou zeggen,
Ik kon niks goed ? nou blijkbaar wel, wat waarom gebruiken jullie mijn foto's dan voor de verkoop, kunnen jullie er zelf niet op gaan ?.
of gewoon de eer aan jezelf houden, dat je het blijkbaar wel goed deed,
Succes.

Stiekem heb ik best heel erg zin om dat inderdaad te zeggen. Ik vond het echt heel erg namelijk, hoe ze tegen mij deden toendertijd en vond het ook echt rot dat ik daardoor 'moest' stoppen want ik was echt gek op het dier. Maar tja, ik heb eigenlijk ook geen zin om me te verlagen.

Biskwie: Is dit ook als ze mijn gezicht zwart gemaakt hebben in Paint?

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 22:00

Jij blijft afgebeeld op de foto, dus je portretrecht blijft gelden.
Echter als je er echt een zaak van zou willen maken, is dit wel een 'verzachter' van de ernst van de overtreding.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 22:04

Het is netjes dat ze jouw gezicht onherkenbaar hebben gemaakt. Ik denk dat het dan wel 'mag' omdat je in principe niet te achterhalen bent, zeg maar.

Ik heb een paar weken geleden hetzelfde gehad, toen mijn verzorgpaard te koop stond. Het was niet geheel onverwacht dat dat zou gaan gebeuren, maar de eigenaresse had er niets van gezegd (contact was in principe goed) dat de advertentie geplaatst was. Ik kwam die advertentie zelf tegen en jahoor, met foto's van mij en van mijn nichtje die er een keer op gereden had (om te laten zien dat ze ook goed met kinderen was)
Toen had ik echt even zoiets van: dat had je wel even mogen vragen, of op z'n minst melden!

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 22:12

Toch fijn om te lezen dat jullie het ook niet zouden waarderen. Ik begon me al een beetje hypocriet te voelen dat ik me er druk om maak, maar blijkbaar zou ik niet de enige zijn :D

Biskwie: Doe je een rechtenstudie, dat je dit weet? :)

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 22:14

Nope, ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten, waarin het contact erg ingewikkeld lag en ik heb toen via een kort geding geeist dat de foto's waarop ik afgebeeld stond op marktplaats en de site van de eigenaar verwijderd zouden worden. Doordat ik veel energie heb gestoken in wat mijn rechten en mogelijkheden waren, kan ik je dit nu ook vertellen :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 22:17

heb hetzelfde gehad, weggegaan door ruzie met de eigenaar. maand later sta ik op marktplaats met dat paard.
achja, ik vond het niet zo erg.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 22:19

Mijn foto's zijn toen gebruikt voor de verkoop van een aantal paarden, waar flink winst op gemaakt zou worden. Ik zou (Via mondelinge overeenkomst) een percentage meekrijgen na de verkoop. Na het doorrijden en uitbrengen, kon ik vertrekken en de overeenkomst werdt ingetrokken. Dat is voor mij de reden geweest om de fotorechten terug te vorderen.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 22:20

Fijn in ieder geval dat je het met mij delen wil :) Wel rot dat het jou zoveel energie gekost heeft, is het je wel gelukt?

Ik vind het in principe ook niet erg, maar het voelt zo stom; Ik kon niets goed doen en het heeft me veel verdriet gekost, en dan nu dit. Vind het gewoon raar en snap het niet.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 22:22

Ja, ik ben in het gelijk gesteld. De foto's moesten binnen 24 uur na de uitspraak verwijderd zijn, voor iedere dag dat dit niet het geval was, kreeg ik een bepaald bedrag. Tevens hebben ze een waarschuwing gekregen, zowel op de bedrijfsnaam als hun privenaam. De foto's zijn netjes verwijderd, dat was mijn doel.

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 23:37

dit is laatst ook bij een vriendin gebeurt, zij reed paard, paar werd verkocht dus op mp gezet en wel met haar foto's en hoofd doorgekrast.
Paard stond al wel een poos te koop verder niet zoveel gebeurt volgens mij, toen weer een nieuwe advertentie erop gezet met haar foto's en in een keer was paard verkocht!

Gelukkig dat het is opgelost!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 01:06

-
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 31-07-22 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

sasja10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:55

Je kunt ze eventueel altijd even een berichtje sturen als je het niet prettig vind en vriendelijk vragen of ze een andere foto bij de advertente willen plaatsen.

Sanne_zepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:10

Ik vind het raar dat ze jou hier geen toestemming voor hebben gevraagd. Het zegt wel genoeg over hun en hun commentaar.. blijkbaar deed je het toch beter dan zij zeiden!

Solitudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:19

Ik zou contact opnemen, melden dat je het echt niet kunt waarderen en min of meer eisen dat ze je foto's van internet halen. Eventueel dreigen met een rechtszaak vanwege portretrecht (dreigen is genoeg, er echt iets mee doen zou ik niet). Ik zou echt not amused zijn!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:10

mij is het in het verleden een keer netjes gevraagd door de eigenaresse van de pony die ik in het verleden uitgebracht had op wedstrijden.Daar hadik toen geen probleem mee. Als het niet gevraagd is,zou ik het wel vervelend vinden,ook al zou ik onherkenbaar gemaakt zijn...

_Nikkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:07

.
Laatst bijgewerkt door _Nikkii op 22-10-23 01:10, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:50

als de adv op MP staat kan je daar een mail heensturen dat jouw persoon gebruikt is op een paard voor verkoop en dat jij geen toestemming gegeven hebt en je wilt dat de foto`s verwijderd worden

dan sturen hun een mail naar adverteerder om de foto`s eraf te halen

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 23:53

Bedankt voor de reacties!
Paard staat op een Duitse site, weet je toevallig ook hoe het er daar aan toe gaat Mirgino?

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 00:02

Heb ik ook een keer gehad
ik was zelf wel niet onherkenbaar gemaakt.
Ik ben het te weten gekomen doordat iemand vroeg 'seg dat paard dat je verkoopt....' ik kom helemaal uit de lucht vallen natuurlijk :+
Heb het gezegd dat ik geen probleem hebben dat ze mijn foto's gebruiken maar dat ik het wel graag zou weten, namen ze niet goed op,
werden boos en zeiden dat het toch HUN paard was. Foto's zijn erna er wel afgehaald