mijn paard bij huis in een eigen stal, en een leuk stuk weiland. laat ik voorop stellen dat hij voor die tijd in een stalling met meerdere paarden heeft gestaan, en nu ineens moederziel alleen is.
overdag, wanneer hij bij zijn sinds kort weidemaatje (shetlander) loopt is er niets aan de hand, maar zodra hij naar stal gaat, en weidemaatje buiten blijft, is het gedaan met de pret. zenuwachtig. angstig. gaten graven in de stal (er zit een zandbodem in), en constant aandachtig luisteren of hij misschien wat hoort.
het is gewoon zielig. en ik maar denken dat die stal zo veilig en warm is.
het is wel een lieverd, maar hij vind het toch niet echt gepast wanneer shet 'zijn' stal in loopt overdag (staat open, omdat deze direct aan het weiland grenst) dus ik ga proberen om een ruimte te maken in het gedeelte waar nu het zadel nog hangt. kunnen ze elkaar in ieder geval zien, en misschien gaat het dan (nog) beter. zonder graverij in de stal.
Tigra_
Geplaatst: 27-11-10 20:10
En waarom laat je de stal dan niet gewoon open staan kan je paard zelf kiezen of die binnen of buiten wil. De shet kan nu zo te lezen ook niet naar binnen dus het verschil is alleen dat je paard zelf kan kiezen. Lijkt me het beste.
probeer er een inloop stal van te maken? dan kan hij altijd naar buiten als hij wilt, en kan hij wanneer hij wilt bij de shet zijn anders is het inderdaad een mooi idee om een stalletje voor de shet naast die van je paardje te maken
nou, hij staat nog maar net, sinds woensdag @tigra bij mij thuis. dat huis waar ik in ga wonen, dat wordt verbouwd, en ik woon nog elders. ik vind het daarom nu een beetje griezelig, omdat hij gewend was bijna 24 p/d binnen te staan, om de stal 's nachts open te laten. dat ligt waarschijnlijk meer aan mezelf dan aan mijn paard (fries) maar goed. als hij de stal gaat om lopen spitten, en alleen maar zenuwachtig is, zodra hij binnen staat (dat wordt ik hier zelf ook van) dan zal ik wel wat moeten, voordat het uit de hand loopt. ik denk dus maar dat ik voor shet een stalletje ga maken in de ruimte waar nu zijn zadel nog hangt. groot genoeg. en dan zien ze elkaar in ieder geval. ik denk zelf gewoon dat dat het beste is.
Elisa1967
Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-10 21:36
ik ben net nog even wezen tjekken, en heb stiekum om het hoekje van de stal gegluurd.
shet staat aan de staldeur te snuiven.
als dat de hele nacht zo door gaat, begrijp ik waarom mijn paard zo onrustig is op stal.
Tja, denk inderdaad dat het vooralsnog het beste is ze allebei buiten te laten in de nacht. Mits het overdag ook prima gaat met die twee... Paardje dat een hele nacht zo onrustig is op stal is ook niet prettig.
Het is een hele logische reactie het zijn kuddedieren die bij elkaar horen en willen blijven. Nooit paardje alleen op stal zetten of de shet erbij halen zodat hij niet helemaal alleen is op stal
nee dat gaat niet. hij zou wel in een stuk voor de box kunnen staan, want het probleem van zenuwachtig op stal, is inmiddels opgelost, meneer is nu gewoon weer zich zelf, en het vrouwtje heeft zich druk lopen maken om nix. ben daar erg goed in.
paarden denken nu eenmaal niet als mensen, en mensen niet als paarden, en dat verlies ik soms wel eens uit het oog. na je hele leven lang in pensionstallingen gestaan te hebben, nu ineens moederziel alleen in de wei, en op stal, nou geen wonder dat ie woensdag zo zenuwachtig was. gewoon zielig om te zien.
maar goed, het zal wel niet in deze catogorie vallen, maar even wat anders: wanneer het vrouwtje het koud heeft hebben de paarden het ook vast heel erg koud. moet shet nou echt op stal, kan hij buiten blijven (ook nu dus) of moet ik een soort schuilhut voor hem in elkaar gaan timmeren??