Zonder cap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Drico

Zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 11:38

Weet niet of het hier goed staat en of er al zo'n topic is.

Hallo iedereen,

heel veel mensen hier op bokt zie je vaak zonder cap rijden.
Nou vraag ik me altijd af waarom mensen dit doen. Hebben ze zo veel vertrouwen in het paard en geen idee dat het toch dieren zijn?

Wat vinden jullie en rij je zelf ook zonder cap en waarom of juist altijd met?

horselover7

Re: Zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 11:40

ik denk dat ze het fijner vinden. ik moet eerlijk zijn dat ik ook niet van zo'n zweethoofd hou maar ik doe altijd mijn cappie op.
misschien dat sommigen het ook voor de foto doen?

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 11:40

*zucht*
hier zijn echt al zooooveel topics over :+

maar ik rij de meeste paardjes altijd met cap.

behalve ons oma'tje van 21, daar kan alleen nog maar mee gestapt worden en dan vind ik het niet echt nodig :)
en in de zomer al helemaal niet.
dan heb k meestal soort 'cowboyhoed' op
Laatst bijgewerkt door Carr_friesje op 27-11-10 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Nebron

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 11:41

Ik rij thuis in de training zonder cap. In de ponyclublessen is een cap verplicht, dus doe ik dat dan ook! Als het hard waait is de mijne nogal schrikachtig en draag ik voor de zekerheid een cap.
Maar ik vertrouw mijn pony dus het kan zonder denk ik dan zelf, ook al weet ik dat er tóch iets kan gebeuren..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 11:42

Altijd met, het is een gewoonte. Ik mis hem echt als ik hem niet op heb. En het 'hoort' ook wel bij het paardrijden, vind ik. Ik zou eigenlijk geen goede reden voor mezelf weten om zonder te rijden. Het afwegen van de risico's leidt bij mij ook tot het dragen van een cap: liever 100x te vaak een cap op dan 1x te weinig. Waarom zou je niet?

lepinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:08

Ik rij nooit zonder cap dat mag niet van mijn ouders!
maar dat zweet op je hoofd is vies en in de zomer gaat dat soms jeuken en je krijgt pukkels van een cap maarja het is wel veilig. die cap van mij heeft al wel eens mijn hoofd gered :P

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:11

tja er zijn zoveel smoezen om geen cap te dragen. Heb het ook een tijdje niet gedaan en daar een harde les in geleerd.

meeste wat je hoort is dat cap eigen keus is, en dat het hun eigen hoofd is. tja ik zou zeggen denk eens verder aan mensen die van je houden zoals familie. Die zitten er mee als jij dusdanig op je hoofd valt dat je letsel hebt. Ik kan je uit ervaring vertellen dat het niet leuk is voor je ouders als je ze vraagt wie ze zijn als ze bij je komen

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:13

Ik rij altijd zonder cap omdat ik het niet gewent ben. Rij eigenlijk altijd al zonder en heb er niet eens een. Daarnaast vertouw ik mijn paarden en ja er kan heel veel mis gaan maar daar denk ik liever niet aan ;) . Over straat rij ik tegenwoordig niet veel meer en ik rij eigenlijk maar 2 keer in de maand en dat is dan in de bak. Is natuurlijk geen excuus maar die hoef ik ook niet te hebben, ik heb geen reden waarom ik zonder rij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:14

Zal me vierkant worst wezen of iemand met of zonder cap rijdt. Zelfde al wel of niet een autogordel om etc.
Als iedereen zich nou eens gewoon met zichzelf bemoeide...

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 13:50

-
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 31-07-22 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

_gitte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 13:54

op buitenrit (al is het maar een halfuurtje) zet ik ALTIJD mijn cap op,je weet nooit wat je gaat tegenkomen.
maar thuis in de bak zet ik hem niet altijd op,waarom dat weet ik eigenlijk niet daar heb ik eigenlijk nog niet op nagedacht maar de bak is een vertrouwde omgeving en (je weet het natuurlijk nooit zeker) daar weet je wat er wel en niet kan gebeuren.
dat is mijn persoonlijke mening

maar ik vind het een keuze die ieder voor zich moet uitmaken.
vind je het onverantwoord dan rij je gewoon met cap.
vind je het wel verantwoord,fijn dan rijd je gewoon zonder.
ieder beslist voor zichzelf en is zelf verantwoordelijk voor wat hij doet vind ik.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 13:58

Ik heb +/- 10 jaar lang zonder cap gereden, vanaf dat ik gestopt ben met wedstrijden.
Sterker nog, ik had geeneens een cap meer.

Tot ik ben verhuisd en weer les wilde rijden en cap verplicht was, toen 1 aangeschaft en weer met cap gaan rijden.. ik vond het eerst verschrikkelijk.. het voelde niet fijn.

Nu rij ik alweer een paar jaar áltijd met cap op!
En het is gewoon gewenning.. ben em laatst eens vergeten en toen zonder cap even gereden maar miste em gewoon. :')

Het is dus een gewenning ook (in mijn geval).

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 15:23

Als ik met Almé (halfpensionpaard) rijd in de piste draag ik geen cap, ik ken haar door en door, en ze durft wel eens gaan lopen oid maar ik weet dat het al lelijk zou moeten doen voor ik eraf val. Als ik met haar het bos inga zou ik er wel 1 opzetten, voor bv als ze gaat lopen en ze zou onder laaghangende takken racen, of ik val op een steen oid. Als ik met haar ga springen ga ik er ook 1 opzetten, ik kan nog niet springen, de kans is groot dat ik er dan wel eens afval want ze is heel hevig bij het springen, en ik wil niet graag met m'n hoofd op een balk landen. Als ik op een ander paard dan Almé rijd draag ik altijd een cap. Het is je eigen keuze vind ik, en ik snap niet waarom je mensen zou afkraken omdat ze wel of geen cap dragen.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 15:31

Ik vind het net als met een autogordel.. het is een automatisme geworden en het voelt gewoon raar om hem niet op te hebben.
Ik heb hem dan ook altijd op.

sorayamagic2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 15:38

ik heb hem ook meestal op, mag ook niet zonder cap maar hoef ook niet zonder.
heb soms alleen niet op voor foto's of als ik hem thuis ben vergeten,
dan heb ik meestal geen zin meer om hem te gaan halen.
+ als ik met mijn vpony in de straat aan kwam ging die altijd poepen. :+

Anouk146

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 16:30

Ik rijd nu altijd met cap, omdat ik me meer bewust ben geworden van de gevaren. Vroeger meestal zonder cap, behalve bij les en springen..dacht er toen niet zo bij na geloof ik. En ja, het rijdt ook veel fijner zonder, hou ook niet van dat ding op mn hoofd maarja, liever dat dan de rest van mn leven in een rolstoel door 1 ongelukkige val! Mn moeder is iig érg blij nu haha..
Maar ik snap wel dat mensen er kritiek op kunnen hebben dat anderen geen cap dragen, dat is niet puur bemoeizucht. Een autogordel, bromfietshelm enz draag je in eerste instantie ook voor je eigen veiligheid maar denk eens aan de ziektekosten die ontstaan als iemand een ongeluk krijgt met ernstige gevolgen die voorkomen hadden kunnen worden (of iig veel minder ernstig hadden kunnen zijn) als diegene wél bescherming had gedragen? En wij draaien daar wel met zn allen indirect voor op (zorgpremies).

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 16:32

Ik heb altijd met cap gereden.
Een paar jaar geleden heb ik een behoorlijk ongeluk gehad met mijn paard.
Als ik geen cap op had gehad had ik hier niet meer zo gezeten
[PP] Mijn capje, mijn redding....
Dus nog altijd met cap :j

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 16:32

Op de manege altijd met cap, maar op me verzorgShet zonder(vertrouwen+laag van de grond+nooit harder dan een rustige draf+aan de longe(omdat ze anders naar de schuilstal loopt, met mij erop!)). Er kan altijd wat gebeuren, maar ik rij haar toch niet vaak en lang!

britt299

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 16:38

Ik moet op de manege ook altijd met cap rijden.
Ik vind dit ook verstandiger, er kan altijd wel wat gebeuren.
Ik heb een cap die zweet opneemt, dus heb daar in de zomer geen last van..

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 16:40

zit fijner, een cap zit echt verschrikkelijk, je krijgt altijd een zweethoofd en in de winter is het zo koud als je hem dan af doet..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 16:44

barbara28 schreef:
zit fijner, een cap zit echt verschrikkelijk, je krijgt altijd een zweethoofd en in de winter is het zo koud als je hem dan af doet..

:+

Net als bij het tandenpoetsen: 'nee ik poets mijn tanden niet want als je het wel doet en je doet het eens een keertje niet dan heb je meteen zo'n vieze smaak in je mond :')'.

Ik hou mijn cap ook altijd op 's winters, ik doe hem zo laat mogelijk af :+

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 16:48

ik rij heel vaak zonder cap, het zit fijner :)

Therocker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 16:52

Altijd zonder! (nou ja een keertje geprobeerd maar voordat ik bij het paard was hem alweer afgedaan omdat het zo naar zat (heb een te dikke kop denk ik :D)).

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 16:53

als iedereen zich nou gewoon mrt zich zelf bemoeid ....
er zijn hier al veel topics over !
en iedereen is gewaarschuwd om met een cap te rijden.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:23

daphnijntje schreef:
als iedereen zich nou gewoon mrt zich zelf bemoeid ....
er zijn hier al veel topics over !
en iedereen is gewaarschuwd om met een cap te rijden.

uhh het is een discussie gedeelte... dus snap je de toevoeging van je antwoord niet zo aangezien je em ook niet onderbouwd ;)