Welke deken moet ik op doen bij mijn ongeschoren paardje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sonraffie

Welke deken moet ik op doen bij mijn ongeschoren paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 21:07

Hoi,
Mijn paard heeft nu al een tijdje een 200 of 220 grams dek op,
Ik wil een 300 op gaan doen, omdat ik niet wil dat ze een dikke vacht krijgt
Ze zweet behoorlijk snel, dus als ze een dikke vacht heeft duurt het heel lang voordat ze droog is,
Maar wanneer kan ik dat doen?

Gr sanne

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 21:07

sannerebbel schreef:
Hoi,
Mijn paard heeft nu al een tijdje een 200 of 220 grams dek op,
Ik wil een 300 op gaan doen, omdat ik niet wil dat ze een dikke vacht krijgt
Ze zweet behoorlijk snel, dus als ze een dikke vacht heeft duurt het heel lang voordat ze droog is,
Maar wanneer kan ik dat doen?

Gr sanne

Ik weet niet of ik hem op de goede plek heb geplaatst hoor !

Kim14

Re: Welke deken moet ik op doen bij mijn ongeschoren paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:14

Ik denk dat het nu te laat is om te veranderen van dekendikte. Misschien zou je als het erger gaat vriezen de 300 grams opdoen, maar als ze dan gaat zweten met die vorst erbij is ook niet erg bevordelijk. Ik denk dat je beter bij deze deken kan laten of scheren en dan de dikkere deken opdoen ;)

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:01

Waarom zou ze nu niet een 300-grams op kunnen leggen? Het word nu weer een stuk kouder (nacht en volgende dag ook overdag vorst), dus als ik jou was zou ik juist nu die deken erbij leggen, wil je niet nog meer haren.

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 22:03

Farfalla_ schreef:
Waarom zou ze nu niet een 300-grams op kunnen leggen? Het word nu weer een stuk kouder (nacht en volgende dag ook overdag vorst), dus als ik jou was zou ik juist nu die deken erbij leggen, wil je niet nog meer haren.

Ja, dat d8 ik ook, Morgen ochtend, dan doe ik dat 300 gr deken op, en als het dan nog kouder word -15 dan krijgt ze er een zweetdekentje onder denk ik,
Maar ik w8 nog even af, wat iedereen zegt.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:05

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:57

Paarden krijgen vaak niet meer of minder haar van de kou. Ik deed mijn paard al vroeg de dekens op, hij stond dan ook vaak te zweten, maar zag er alsnog uit als een shetlander.
Ik geloof dat ze meer reageren op licht en daarbij is het ook een stukje aanleg, de dikte vd deken maakt dus niet heel veel uit en mijn paard maakte ik ook niet blij met een grotere hoeveelheid dekens.

witchy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:03

de paarden van mijn kennis staan zonder deken, en geen stal. gewoon onder een overkapping met aan 1 kant dicht. ze hebben wel haar maar geen shetlandervelletje. en als je ze uit de wind zet dan droogt t vanzelf. succes.

lepinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:06

je kan best lekker dikke deken op doen en als die dan naar het rijden zweet dan doe je hem gewoon even zweetdeken op een daarna gauw weer je dikke deken

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:17

Maroesjka schreef:
Paarden krijgen vaak niet meer of minder haar van de kou. Ik deed mijn paard al vroeg de dekens op, hij stond dan ook vaak te zweten, maar zag er alsnog uit als een shetlander.
Ik geloof dat ze meer reageren op licht en daarbij is het ook een stukje aanleg, de dikte vd deken maakt dus niet heel veel uit en mijn paard maakte ik ook niet blij met een grotere hoeveelheid dekens.

Nou, vorige winter had mijn paard toch veel meer haar dan dat jaar ervoor, terwijl ik het qua dekens precies hetzelfde gedaan had. Eigenlijk, zodra de dagen korter worden moet je al beginnen met dekens, omdat ze dan al beginnen te verharen, dus aan de ene kant wel waar, maar volgens mij niet helemaal. En de dikte van de deken maakt wel degelijk uit, onder een 200 grams deken krijgen ze veel langere haren dan onder een 400 grams deken. Mijn paard staat zonder halsdeken, en op de plekken waar geen deken zit, zijn de haren veel langer/dikker.

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 08:46

Farfalla_ schreef:
Maroesjka schreef:

Nou, vorige winter had mijn paard toch veel meer haar dan dat jaar ervoor, terwijl ik het qua dekens precies hetzelfde gedaan had. Eigenlijk, zodra de dagen korter worden moet je al beginnen met dekens, omdat ze dan al beginnen te verharen, dus aan de ene kant wel waar, maar volgens mij niet helemaal. En de dikte van de deken maakt wel degelijk uit, onder een 200 grams deken krijgen ze veel langere haren dan onder een 400 grams deken. Mijn paard staat zonder halsdeken, en op de plekken waar geen deken zit, zijn de haren veel langer/dikker.

Ik heb al 3 jaartjes een paardje, waar we staan sins de zomer op een andere stal, op mijn vorige stal was het als het buiten vrieste 7 graden ong, bij deze stal is het ong zo koud als buiten mis 1 of 2 graden verschil.

xhipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:18

Het heeft inderdaad ook te maken met het licht, wij hebben net nieuwe lampen in de stal en echt een héél verschil met vorig jaar met de wintervacht. Natuurlijk reageren sommige paarden er niet op, en dus hebben we de pony's die een hele dikke vacht hebben geschoren. Wat ook wel nodig is voor de sport, anders krijg je ze niet droog.
Maar je kan gewoon een dikkere deken erop gooien, en anders scheren.