taff schreef:van af 2011 komt er een nieuwe regel met b/e
volgend jaar hoef je geen e rijbewijs meer te hebben.
mijn man is het er niet mee eens trailer plus paard niet meer dan trekend auto.dat klopt.
maar als hij met een tandemasser kar rijd die tot 3500 kar/laadvermogen
dan mag hij met die kar plus een bankstel(totaal gewicht 800kg)
wel rijden.
geld er voor trailers een andere wet
Je man heeft geen gelijk! Hij mag niet met die kar rijden zonder E! (of heeft hij wel E? Dan begrijp ik niet helemaal wat je met die zin bedoelt)
Die kar heeft nl al een MTM van 3500 kg dus kom je altijd boven het totale gewicht van auto + aanhangwagen voor B uit. Dat geldt dus ook voor een trailer, het zijn beiden aanhangers, het soort aanhanger is niet van belang, het gewicht wel!
Lees de FAQ die hiervoor geschreven is en dan zijn de regeltjes je misschien duidelijk.
De nieuwe regels gaan waarschijnlijk inderdaad pas in 2013 in, je zult je dus nog aan de regels moeten houden zoals in de FAQ.
Even praktisch gezien, je zult je paard en trailer moeten wegen om zeker te weten wat het gewicht is. Hiervoor kun je vaak wel bij fouragebedrijven of een melkfabriek of zo terecht.
Ik schat in dat je tinker toch wel tegen de 500 kg aan zit en een 1.5 paards trailer is vaak gekeurd op zo'n 1200 of 1300 kg. Afhankelijk van je auto en het totaalgewicht heb je al dan niet E nodig.