Hallo allemaal , Ik heb een paard van 15, dat af en toe op stal van links naar rechts rent, soms is hij gewoon kletsnat van het zweet,.. Hij doet het 2 a 3 x in de week, zijn hoeven slijten, en hij valt af. Is dit weven? En wat moet ik hier mee doen?, hij staat elke dag buiten,. En krijg genoeg ruwvoer,.. En staan 13 paarden op stal,.
Hij doet het "af en toe". Maar zie je ook een reden waarom hij dit gedrag vertoond? Is het op momenten dat bv. andere paarden weg gaan, of bv gevoerd worden? Het is natuurlijk een signaal van stress.. Probeer daar eerst de oorzaak van te vinden. Daarna kun je nadenken over een oplossing. Succes..
misschien 24/7 buiten zetten dan vertoond hij dit gedrag niet... Dit is puur Stress....
Sjolvir
Geplaatst: 25-11-10 19:58
Je bedoelt meer ijsberen heen en weer achter tralies of echt weven?
Weven is gewicht van ene kant op andere kant gooien, ik meen bij jou te lezen dat ie echt heen en weer loopt.
Wat overigens ook een vorm van stereotypie is... Omstandigheden waarin hij dit doet? En sinds hoelang? Is ie medisch al nagekeken? Omdat je zegt vermagert?
Lusitana
Geplaatst: 25-11-10 20:02
Bij weven blijven ze op een plek staan, met de benen wijd en zwaaien dan heen en weer, vooral met hoofd en hals. Heen en weer rennen is "pacen". Dit is net als bij wilde dieren in een kooi een teken van stress. Meestal omdat ze bv achterblijven als er een groep paarden weggaat, of als ze als laatste eten krijgen, maar ook om simpele dingen als geuren of geluiden die ze angst aanjagen, waardoor ze willen vluchten, wat niet kan in de stal, en dan vluchten ze dus maar heen en weer, zeg maar. Ratten kunnen paarden soms tot wanhoop brengen, en bv de lucht van varkens. Als er bv de wind van een varkensstal komt. Maar ook krakende bomen of wind. Je moet dus even gaan denken als een paard en kijken wat er aan geluiden en geuren en bewegingen om hem heen aanwezig zijn als hij het gedrag vertoont.
weven is het zoiezo niet. Het lijkt mij gewoon een flinke portie stress en/of verveling. Geef hem een speeltje of zoiets voor op stal. Mijn paard is met dit gedrag gestopt sinds hij gecastreerd is en meer buiten staat samen met anderen.
@ Lusitana, ik wist niet eens dat paarden onrustig werden van varkens Dat verklaart dus dat m'n verzorgpaard op precies hetzelfde punt altijd heel raar gaat doen als ik buiten rij
Bon_charmeur
Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-10 22:29
superrizzo schreef:
misschien 24/7 buiten zetten dan vertoond hij dit gedrag niet... Dit is puur Stress....
Op het land doet ie het ook we is voor het draadje heen en weer wandelen
Ja, dat is echt pacen. Kunnen ze trouwens ook doen als ze JEUK hebben of een ander lichamelijk probleem dat ze dwars zit (gas bv). Dus onderzoekje door een DA is misschien ook wel handig.
apollootje
Geplaatst: 25-11-10 22:42
Wij hebben er ook een op stal, een 5jarige fjordenmerrie. Ze doet dit al enkele maanden en waarom? Ze staat zomers altijd buiten, alleen op stal met erg slecht weer of nattigheid. Ze staat nu overdag ook nog altijd buiten en alleen snachts op stal. Ze is nu pas beleerd en krijgt dus ook meer aandacht en beweging dan eerst. Ze krijgt behoorlijk flink hooi en staat op stro, altijd wat te knabbelen dus. Ze heeft speeltjes in haar stal, een boomstam en verschillende likstenen. Ze deed het trouwens ook in de paddock, ze liep er helemaal een hoefslag. Ik kan niet met zekerheid zeggen of ze het nu nog buiten doet.
Iemand enig idee wat dit bij deze merrie kan zijn?
margriet78
Geplaatst: 26-11-10 12:52
Je moet de oorzaak proberen te vinden. Is het paard onrustig, wil ze achter andere paarden aan die weglopen? Als je de oorzaak weet kan je beter naar een oplossing zoeken.