paard rent en draait in de stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mulder1982

paard rent en draait in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 17:44

hoi hoi

mijn paard staat de laatste tijd weer heel onrustig in zn stal, hij loopt dan steeds van voren naar achteren en draait om zn as heen waardoor zn hoeven zover zijn afgesleten dat hij op zn straal ging lopen (hiervoor staat hij nu op ijzers)
wij hebben geen idee waar dit gedrag wegkomt en zouden graag van anderen horen of ze dit gedrag herkennen en een oplossing weten..
hij heeft het wel al vaker gedaan en na een aantal maanden kan het ook zo ineens weer een paar maand goedgaan.
hij staat in een stal met vrij uitzicht tussen soortgenoten rondom, ze gaan elke dag naar buiten (en daar doet hij het soms ook voor het draad), we hebben hem van 3 kg biks per dag teruggezet naar 1 ivm misschien teveel energie omdat hij nu wel minder vaak buiten is dan zomers en hij krijgt heel veel kuil maar ook dat trapt hij op den duur door zn stal heen..
het gaat om een 15 jarig kwpn paardje van 1.65 die ongeveer 4 a 5 keer per week gereden wordt.
zn vorige eigenaar herkent het gedrag niet, wij hebben hem nu anderhalf jaar en zijn erg wanhopig omdat het gedrag voor de derde keer terug is gekomen en het waarschijnlijk toch een oorzaak moet hebben maar wij hebben geen idee watvoor oorzaak.
kan iemand ons helpen????

Dilan1993

Re: paard rent en draait in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:11

mijn paard was ook verschrikkelijk onrustig. Hij was toen hengst, en deed niets anders dan heen en weer lopen. Sinds ie gecastreerd is (en hij dus niet die hinderlijke hormonen aanmaakt) doet hij bijna nooit meer zo onrustig.

Misschien heeft jouw paard ook last van z'n hormonen?

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:13

misschien te weinig beweging? geef hem eens een speelbal met bikjes erin.. misschien een optie ?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:26

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:31

Bij ons op stal staat een paardje die het ook doet.Voornamelijk in de lente en de herfst (begin en einde weideseizoen)
Dit jaar hebben ze hem voor het eerst vast gezet,zodra hij begon te lopen.Dat hielp enorm.Ook voor het paard was het een stuk rustiger.

mulder1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 23:13

dank jullie wel alvast voor antwoorden, ik weet niet of hij last heeft van hormonen hij is ruin en op dit moment is er niemand hengstig..

te weinig beweging zou deels kunnen omdat ik wat rustiger aan moet doen omdat ik nu een half jaar ziek ben, maar daarvoor trainde ik ook 3 a 4 keer per week alleen iets intensiever. een speelbal hebben wij idd ook aangedacht zodat hij misschien wat te doen heeft..
hij heeft nu een groot hooinet in zn stal hangen en daar kan hij ook heerlijk mee bezig zijn waardoor hij zowiezo die tijd al veel rustiger is omdat hij daarmee aan het spelen is..

en vastzetten is voor hem denk ik geen optie want als hij een touw over zn hoofd krijgt door te bukken en omhoog te komen en het touw zit even verkeerd raakt hij helemaal in paniek en zakt door zn kont heen en wordt hij echt helemaal bang/gek..

mulder1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 23:15

ja dat gaat om hetzelfde dier dat is mn "zusje" we wisten van elkaar niet dat we deze vraag gesteld hadden haha

vlaaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 23:17

zoals jij het verteld heeft hij een een stal kwaaltje hij neigt gewoon naar het weven. het enige wat je daaraan kan doen is veel afwisselen in het werk als hij moe is word hij rustiger. succes ermee

loulou87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:44

Wij hadden ook zo'n paard op stal, dat was echt om gek van te worden, Het is dat wel een merrie, maar eens in de zoveel tijd begon ze hier ook weer mee, kon ze dagen achter elkaar gek te doen in haar stal, ze kwam gewoon in een soort van trance.. constant om haar as heen lopen, zelfs agressief naar de stalwand bijten etc. we hebben haar toen in een andere stal gezet en was het over,zo gauw het nu weer begint verhuizen we haar weer een paar stallen er naast en gaat het weer goed.... wij zeggen altijd ze heeft gewoon een kronkel in het hoofd.... overdag staat ze op de wei, en word vaak s'avonds nog gereden, zodat ze niet zo heel lang op stal hoeft te staan, en dit helpt ook aardig goed.

Succes!!

blackkas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:23

Ja het is toch uit verveling denk ik. Dus meer beweging of dat hij meer buiten kan komen...

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:30

Mijne heeft 2 dagen op stal gestaan en om die reden komt hij er dus nooit meer in... Het is wel bekend dat het niet natuurlijk is voor een paard om in stal te staan maar mijn vorige paard was het gewend en had er geen problemen mee, maar dit paard kan er dus absoluut niet tegen. Gelukkig is hij ook niet echt een staltype maar een dikke beer dus hij staat nu lekker dag en nacht buiten met een schuilstal.