Veluwe trail vraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Therocker

Veluwe trail vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 16:01

Is er hier misschien ook iemand die de veluwe trail helemaal of in ieder geval voor meer dan de helft heeft gereden?
Ik heb namelijk al een tijdje in mijn hoofd om dit nog eens te gaan doen, en er zijn inmiddels ook al aardig wat mensen die zeggen: "ja dan wil ik ook mee".
Ik heb dat boekje van de veluwe trail en heb al aardig wat op internet lopen zoeken.
Maar ik kan eigenlijk nog te weinig goede informatie vinden over plekken waar je kunt overnachten. Er zijn wel wat plekken te vinden, maar die liggen meestal of te dicht bij elkaar of juist te ver uit elkaar. Zomaar langs de route een tent opzetten lijkt me ook niet helemaal de bedoeling :D (ookal is dit natuurlijk wel het mooiste.) Is het misschien het beste om gewoon onderweg bij boeren aan te bellen en te vragen of je je tent in de wei op kunt zetten en de paarden even een nachtje in de wei mag laten lopen ofzo?
Is er iemand die hier ervaring mee heeft.....?

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:48

Er zullen hier genoeg zijn die op die manier de Veluwe verkend hebben; ik niet. Ik vind wel dat het boekje dat ik heb van de Veluwetrail beroerd te ontcijferen is. Is het jou wel gelukt om er wijs uit te worden?
Heeft het zin om de site van Hippisch-tourisme door te lezen? Heb je dat al gedaan?

Therocker

Re: Veluwe trail vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 22:09

Bedankt voor je reactie! Vond het boekje soms ook een beetje vaag ja!
Ja daar staat inderdaad een kaart met onderdakadressen. Maar er zijn hele grote stukken met helemaal niks.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 23:33

Ik rij wel regelmatig op de Veluwe rond waar een deel van de trail loopt, maar heb hem (nog) nooit gereden.

Misschien kun je eens gewoon wat plaatsen opschrijven waar je graag zou willen overnachten en dan op internet gaan zoeken wat daar zit.

Op de bonne fooi rijden en zomaar ergens aanbellen zou ik niet doen.
Zit je toevallig op een stuk waar je niks kunt vinden heb je wel een groot probleem.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 23:38

Therocker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 23:49

Thanks!
Maar zoals ik hier boven al zei had ik die al gezien ;).
Op de bonne fooi rijden lijkt me opzich wel het mooiste. En als je alleen of met zijn tweeën gaat is dat vast ook goed mogelijk. Maar er zijn inmiddels dus al meerdere mensen die (zeggen) dat ze mee willen.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 08:26

Met hoe meer mensen/paarden je die trektocht wil ondernemen; hoe meer je onderdak moet regelen. Met meer dan twee is op-de-bonne-fooi al niet meer te doen.
Wanneer gaat het plaatsvinden?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 10:02

Therocker schreef:
Zomaar langs de route een tent opzetten lijkt me ook niet helemaal de bedoeling :D (ookal is dit natuurlijk wel het mooiste.) Is het misschien het beste om gewoon onderweg bij boeren aan te bellen en te vragen of je je tent in de wei op kunt zetten en de paarden even een nachtje in de wei mag laten lopen ofzo?

Pas op: de Veluwe is toch voornamelijk bos, en de boeren zijn er niet dik gezaaid! Wel langs de randen natuurlijk, en rond Garderen, maar verder niet. Ik heb ooit wel eens op de bonnefooi gereden (maar dan in Limburg), en dat zorgde toch wel voor stress, omdat ik soms veel verder moest zoeken naar een plekje dan gedacht (niet fijn voor moe paard). Sommige mensen vonden het nl. een buitengewoon idiote vraag of de tent & de pony bij hun in de wei mochten - hoewel ik ook wel eens geluk heb gehad en op een super plekje gestaan heb.

Kennis van mij heeft wel wild gekampeerd op de Veluwe. Nadeel is wel, dat je voor jezelf voldoende water moet meedragen, en voor je paard bij een goede diepe plas (die natuurlijk niet al weken staat te koken in de warmte) moet overnachten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:59

Therocker schreef:
Thanks!
Maar zoals ik hier boven al zei had ik die al gezien ;).
Op de bonne fooi rijden lijkt me opzich wel het mooiste. En als je alleen of met zijn tweeën gaat is dat vast ook goed mogelijk. Maar er zijn inmiddels dus al meerdere mensen die (zeggen) dat ze mee willen.

Wanneer je op de bonnefooi wilt rondrijden op de Veluwe, is het eerste wat je uit je hoofd moet schoppen de Veluwetrail. Je zult dan namelijk moeten gaan rijden op mogelijke overnachtingsadressen en die liggen voornamelijk NIET langs de Veluwetrail. Met twee a drie personen op de bonnefooi kan nog, maar vier personen is echt het maximum, zeker wanneer je zelf al rijdend ook je adressen moet regelen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:01

VeerenAshley schreef:
Therocker schreef:
Zomaar langs de route een tent opzetten lijkt me ook niet helemaal de bedoeling :D (ookal is dit natuurlijk wel het mooiste.) Is het misschien het beste om gewoon onderweg bij boeren aan te bellen en te vragen of je je tent in de wei op kunt zetten en de paarden even een nachtje in de wei mag laten lopen ofzo?

Pas op: de Veluwe is toch voornamelijk bos, en de boeren zijn er niet dik gezaaid! Wel langs de randen natuurlijk, en rond Garderen, maar verder niet. Ik heb ooit wel eens op de bonnefooi gereden (maar dan in Limburg), en dat zorgde toch wel voor stress, omdat ik soms veel verder moest zoeken naar een plekje dan gedacht (niet fijn voor moe paard). Sommige mensen vonden het nl. een buitengewoon idiote vraag of de tent & de pony bij hun in de wei mochten - hoewel ik ook wel eens geluk heb gehad en op een super plekje gestaan heb.

Kennis van mij heeft wel wild gekampeerd op de Veluwe. Nadeel is wel, dat je voor jezelf voldoende water moet meedragen, en voor je paard bij een goede diepe plas (die natuurlijk niet al weken staat te koken in de warmte) moet overnachten.

Deze zomer nog door Limburg gereden, maar we hadden nauwelijks problemen met het vinden van onderdak.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:03

Ik zou gewoon een oproep op bokt plaatsen voor de plekken waar je wilt overnachten. Grote kans dat je daar in de wei terecht kunt of dat ze wel een plekje in de buurt weten.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:55

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:11

Op de bonnefooi zou ik ook niet aandurfen, wil wel een veilige plek voor paard EN niet aan het einde van de dag nog een uur bezig zijn met het zoeken van een plek. Dan kan je wel eens hele lange dagen gaan krijgen wat je nekt.
En als je met een groep gaat, kunnen alle paarden bij mekaar? Anders lijkt het mij een struikelblok om zomaar een locatie onderweg te vinden.
De trail zelf vond ik qua bordjes redelijk te rijden, maar heb dan ook gps op telefoon waardoor ik er altijd wel uitkom als ik een bordje mis of naar een adres moet. Zo op de kaart alleen...zou dan ook de kaarten van SBB erbij houden met de reguliere ruiterpaden want die van het boekje vind ik niet echt duidelijk en je moet meestal nog een stuk van de trail af naar een overnachtingsplek.
De voorbereiding is het halve werk!

Heb bij de Krimhoeve (Hoenderloo, dagtocht 4,6,8) verbleven, bij manege Samoza (Vierhouten, deel van 1), Ponyvreugd (Kootwijkerbroek, 7): verschillende stallen qua facaliteiten. En volgend jaar Laag Soeren, tocht 2, misschien.
De twee dagtochten door het Nationaal Park gereden en daar was maar 1 echt water punt....dat is wel balen als het 25 graden is en je in totaal 8uur/45km onderweg bent... Opvouwbare emmer bracht wel uitkomst onderweg.
Voor een kaart van Garderen/Hoenderloo/Kootwijk kijk hier.

Dacht dat de Paalhoeve nieuw leven was ingeblazen, heet nu Stal Horse Trust.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:18

Ik sta zelf met de paarden in pension bij stal de Ploeg in Wiesel, ligt precies aan de Veluwe trail kroondomeinen achter Paleis het Loo.
Deze stal staat niet in het boekje, maar er zijn vast wel mogelijkheden, stal, wei tent opzetten... in de zomer staan de meeste paarden 24/7 buiten dus ruimte zat.

Belangstelling PB maar...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:31

Anne_GTI schreef:
Ik zou gewoon een oproep op bokt plaatsen voor de plekken waar je wilt overnachten. Grote kans dat je daar in de wei terecht kunt of dat ze wel een plekje in de buurt weten.

Dat heb ik meerdermalen geprobeert maar iets zinnigs heeft dat nooit echt opgeleverd. Je hebt het sneller en efficienter zelf uitgezocht.......

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 15:03

Even een stipje. Ik wil hem volgend jaar ook gaan rijden maar mijn paard is nog maar vier dus ik wil echt heel weinig kilometers afleggen per dag... Ik zag wel dat je bij Kootwijk verschillende kanten op kunt maar dan kun je weer geen trail rijden maar moet je daar gewoon een paar dagen blijven.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 15:16

Kootwijk is een heel prettige basis om een paar dagen te zitten, daar heb je geen Veluwetrail voor nodig. De boswachterij is prachtig en voorzien van een goed ruiterpadensysteem dat doorloopt tot bij Hoenderloo.
Die trail is best aardig, maar niet per definitie de mooiste route om te rijden. We komen hem af en toe wel tegen als we zelf een trektochtje doen, soms is het handig om hem even te volgen, maar meestal niet ;)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 15:25

een vriendin van mij heeft wel een aantal keer op de bonnefooi heel nederland doorgereden. Dat lijkt mij ook nog heel gaaf om te doen. Enkel kan mijn paard niet goed alleen zijn. maar wat een avontuur!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 15:33

rakni schreef:
een vriendin van mij heeft wel een aantal keer op de bonnefooi heel nederland doorgereden. Dat lijkt mij ook nog heel gaaf om te doen. Enkel kan mijn paard niet goed alleen zijn. maar wat een avontuur!

Nah, dan ga je met z'n tweeen. Ook dan kun je prima op de bonnefooi reizen.

Therocker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 16:30

Weer heel erg bedankt!
Ja wij wonen zelf in Epe (dat is ook al veluwe ;) en weet dus ook een beetje hoe de veluwe eruit ziet :D)! Dus we kunnen hier in de buurt ook zat mooie kilometers maken! Maar de veluwe over en eens wat verder van huis lijkt me net mooi!
De bedoeling is om van de zomer een keer te gaan.
Dus ben vooral benieuwt naar ervaringen met overnachten en het meenemen van voer/water enz.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 23:05

Voer en water moet je niet al teveel willen meeslepen. Afhankelijk van het weer kun je voor jezelf een flesje meenemen voor onderweg, maar voor je paard kun je beter water vragen bij je pauze adres of eventueel bij een huis/boerderij langs de route. Er zijn maar weinig mensen die nee zeggen als je een emmer water voor je paard vraagt.
Wat betreft voer voor het paard: zorg dat je paard in een goede wei kan bij je overnachtingsadressen en pauzeer onderweg een keer bij een mooi stukje gras (berm, grasveld, kan vanalles zijn) en laat je paard een uurtje grazen. Als je overnacht op een adres waar ze paarden hebben kun je meestal wel een schepje voer krijgen/kopen, soms kun je bij buren aankloppen die paarden hebben, soms krijg je het tijdens een pauze gewoon aangeboden van behulpzame mensen. Krachtvoer is geen probleem, je belangrijkste punt van aandacht is een goede wei voor je paard.

Therocker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 19:19

Thanks, daar hebben we wat aan!
Iemand nog ervaring met het overnachten?