Staart van mijn paard krijgt grijze plukken..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne14061993

Staart van mijn paard krijgt grijze plukken..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 20:38

Hallo,

Ik weet niet of het hier goed staat :o
Maar het volgende.
Mijn paard een KWPNer van 13 jaar heeft hele mooie zwarte staart maar nu is het probleem er zit aan de achterkant van de staat en beetje de zeikant een grijze pluk en vind het echt oerlelijk op foto's enzo nu is mijn vraag het is waarschijnlijk urine wat er overheen is gegaan maar nu krijg ik het dus niet meer zwart niet met heel vaak wassen met gewone shampoo...
Hebben jullie misschien een idee ervoor?

_maaike_D

Re: Staart van mijn paard krijgt grijze plukken..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:29

van urine wordt een staart niet wit hoor.
mijn merrie plast regelmatig (helaas) in haar staart en deze is nog steeds zwart ;)
ik denk eerder dat er een wondje gezeten heeft.
voor foto's of wedstrijden zou je het plukje zwart kunnen verven met kruidvat haarverf

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:39

Inderdaad verven ;)

en als je de staart invlecht ofzo, is het dan nog steeds te zien :) ?

Anne14061993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 11:49

Als ik hem vlecht is die nog steeds wit ja!
Wondje kan het niet zijn want als ik die pluk uitpluis komt er zand tussen vandaan¿ en aangezien het gewoon midden inn de staart zit met daar boven nog wel zwart ga ik er vanuit dat het geen wondje is.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:51

Mijn paard is donkerbruin en heeft een prachtige zwarte staart, hij is nu 23 maar heeft al jaren aan de zijkanten aan weerszijden twee grote spierwitte plukken. Geen porum !!!
Heb het geprobeerd te kleuren ( echt waar) en knip het nu steeds weg, niks aan te doen vrees ik..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:53

Kan toch een wondje/drukking in het verleden geweest zijn. Het is algemeen bekend dat daar witte haren voor terug kunnen komen.
Iets qua kleuren als schimmelen of rabicano verwacht ik niet gezien de leeftijd van je paard.
Is het echt vanaf de staartwortel wit/grijs? Of pas verderop in het haar? Anders zou je nog kunnen kijken of er ergens in de paddock of stal iets is wat wit afgeeft waar ie aan schuurt ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:56

Wilde net zeggen, misschien dat ie inderdaad met z'n staart in iets wits heeft gehangen :j
Toevallig in de buurt net iets wit geverft misschien? Of is er ergens kalk gebruikt bijvoorbeeld?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:57

de hele staart bleken? :P

maar je bedoeld dat de bovenkant van die pluk haar wel nog zwart is? dan zou ik het (als de pluk niet te dik is) afknippen en hopen dat het zwart uitgroeit?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 15:10

Heeft bij mijn paard niets met een wondje te maken gehad, is gewoon als enkele haren begonnen en wordt steeds groter.Gelukkig zit het meer aan de binnenkant dan buitenkant.Maar met vlechten zie je het wel. ik vlecht gelukkig nooit.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 15:31

Maar jou paard is "op leeftijd", wat ook weer een oorzaak kan zijn :j

Anne14061993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 18:43

Het zit midden in dus niet vanaf de boven kant....
Kan zo 1 2 3 niet bedenken of er iets is geschilderd of iets ze heeft wel een witte muur in der stal maar weet niet als ze daar aan schuurt of der staart dan wit word?
Maar wat mij wel op viel als dat ze zonder deken staat of deken zonder staart flap dat die dan zwarter is?
Kan het ook zijn als ze aan de deken huid vet of iets dergelijks zit dat die grijs achtig wordt?

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:47

Mijn pony van 8 jaar had ook altijd een grijze pluk door zijn staart heen hangen. Dus de leeftijd kan het niet zijn. Achja, ik denk maar zo: wij mensen worden ook grijs en de ene is met zijn 20e al grijs aan het worden en de andere pas met zijn 50e. Dus ik heb er eigenlijk nooit iets aan gedaan, ik zie het zelf toch niet zitten als ik erop zit :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:52

Anne14061993 schreef:
Het zit midden in dus niet vanaf de boven kant....
Kan zo 1 2 3 niet bedenken of er iets is geschilderd of iets ze heeft wel een witte muur in der stal maar weet niet als ze daar aan schuurt of der staart dan wit word?
Maar wat mij wel op viel als dat ze zonder deken staat of deken zonder staart flap dat die dan zwarter is?
Kan het ook zijn als ze aan de deken huid vet of iets dergelijks zit dat die grijs achtig wordt?

Lijkt me dus van buitenaf te komen. maak er anders eens een foto van?

Anne14061993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 23:32

Hierbij de foto's
Hoop dat ze het doen..
Bij de eerste is het het paard aan de linkerkant met de grijze pluk aan de linkerkant foto's zijn van gister en heb eer gister gewassen.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:13

slecht te zien zo, maar de haren zijn dus vanaf de staartwortel gerekend eerst zwart, dan grijs, en dan weer zwart?

Zou ook kunnen dat de haarvaten (heet dan zo?) beschadigt waren, dat er toen iets ingekomen is, en dat vervolgens de haarvaten weer hersteld en dus gesloten zijn, waardoor het vuil als het ware vast zit. Als dat zo is zou het er vanzelf uit moeten groeien

Anne14061993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 00:18

Jep de staart is eerst zwart dan grijs dan weer zwart ja ga er zelf nu ook wel vanuit dat het eruit groeit. Maar vond het raar dat het er zo opeens zat ik heb haar nu 4 jaar en laatste jaar is het gekomen.