Plotseling steigeren..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Plotseling steigeren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 17:33

Allereerst : ik zou graag geholpen worden. Hou het dus netjes ;)

Ik heb een vijfjarige pony waarmee ik - door gebrek aan vertrouwen met rijden - aan vrijheidsdressuur doe. Verder longeer ik hem en speel ik lekker wat in de bak. Hij heeft dit altijd goed opgepakt. Hij was best happerig maar na een kwartiertje kon ik fijn oefeningen doen, echt lezen en schrijven kon ik dan met 'm. Tot zondag. Ik ging hem eerst even longeren, maar toen ik hem een kant op wou laten lopen en hij niet wilde, protesteerde hij en steigerde hij, met z'n been vast in het touw. Hij kwam neer, begon te panikeren en sprong gespannen rond, tot ik hem kon kalmeren (al was ik zelf gewoon de hysterie zelve omdat ik bang was dat hij wat zou breken) en ik hem kon bevrijden. Daarna nog even rustig begeleid met longeren. Daarna vrijheidsdressuur, dat ging ook niet je van 't het. We zijn begonnen met spaanse pas en zoals altijd doet hij dan ongevraagd z'n nieuwe kunstje om te bedelen. Ik negeer dit normaal en dan stopt hij, maar deze keer beet hij gewoon in m'n arm omdat ik hem negeerde. Gaf hem toen een korte tik tegen z'n neus, waarna hij steigerde. Ik ging achterwaarts, en toen ging hij enkele passen vooruit om vervolgens weer te steigeren..

En zo waren er nog situaties die zondag. Als hij een oefening niet goed uitvoerde werd hij niet beloond, kreeg ik bijna een stel paardenhoeven tegen m'n hoofd. Niet fijn als je gevangen zit tussen een steigerende pony en een ijzeren hek, en je niet wegkan, en bovendien levensgevaarlijk. Vandaag dus rustig aan gedaan, maar hij wou me constant bijten. Hij heeft ook een keer gesteigerd maar ben er toen in geslaagd om hem op afstand te houden. Ik vertrouw hem gewoon niet meer, niet meer onder het zadel, en nu ook niet meer in datgeen waar we zoveel plezier in hadden.. Ik herken hem niet meer, m'n eigen pony. Hij was zo leergierig en meewerkend, en nu moet ik hij het minste een stel ijzers of tanden ontwijken. Ik kan wel huilen..

Zoals ik al zei : wees lief! :)

Bojangles

Re: Plotseling steigeren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:35

Ik zou je willen adviseren om eens helemaal terug naar de basis te gaan en gewoon grondwerk te gaan doen.
Even weer de verstandhouding recht trekken en daarna pas weer overstappen naar vrijheidsdressuur met behulp van voedselbeloning :)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 17:38

Dat is het probleem. Ik kom bij hem in de bak en hij ramt me omver, maar als ik hem daarop wijs bijt hij me bijna in de arm. Geef ik hem daarvoor een tikje steigert hij. Ik snap het gewoon niet. Hij heeft altijd veel respect gehad voor mij, maar nu opeens.. Zelfs gewoon stappen aan het halster gaat niet.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:08

Op wat voor manier wijs je hem daar op dan?

Dat hij vooruit gaat als jij achterwaarts loopt is niet zo vreemd trouwens. Achterwaarts lopen betekent voor je paard namelijk dat hij jou moet volgen.

Is het niet een idee om een les grondwerk te nemen met je pony? Als ik 't zo lees, lijkt mij dat 't verstandigst. Anders gaat 't misschien van kwaad tot erger...

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:11

maybe les?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 18:23

ik heb al vaak gekeken naar lessen, maar er is niet echt in de buurt iemand die grondwerklessen geeft, of ik moet al hoge reiskosten gaan betalen..

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:42

Oei, dit klinkt niet zo goed.
Is deze situatie echt ontstaan zoals je beschrijft? Dus hij moest een kant op met longeren, protesteerde en stijgerde? Heeft hij eerder gestijgerd? Heb je eerder iets gemerkt, dat hij begon te bijten of ongewenst gedrag begon te vertonen? Is er iets veranderd in zijn omgeving, langer op stal, maatjes etc?

Is er de mogelijkheid om iemand een keer mee te laten kijken wat jij doet en hoe je pony zich gedraagt? Iemand die het desnoods een keer van je overneemt en kan kijken hoe je pony op hem/haar reageerd? En rijd je hem helemaal niet meer? Ook niet onder begeleiding?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:45

maar als hij jou echt hard bijt of zelf steigerd , is misschien een tikje niet genoeg , als je aan vrijheids dressuur doet zou ik ook niet met een zweep straffen maar met een halstertouw eens een TIK verkopen , en achterwaards laten lopen en hem uit jou cirkel jagen. klinkt een beetje of je te zacht voor hem bent , en ik neem aan dat je toch ooit wel weer wilt gaan rijden?

en idd misschien de vrijheids dressuur een tijdje op een laag pitje zetten . dat bijten lijkt me te komen doordat hij tijdens de oefeningen steeds (lekkers) beloningen krijgt en hij lijkt er niet mee om te kunnen gaan .

meer longeren oid en ff niets uit de hand geven , alleen na het werk een appeltje in de wei/ stal gooien.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:03

Zou je dat dier niet eens aanpakken?
Door al dat lievige gedoe heeft hij totaal geen respect meer voor je, levensgevaarlijk!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 19:09

ik probeer hem ook aan te pakken, maar als je een paar maaiende hoeven voor je krijgt denk je op die moment wel aan iets anders dan afstraffen. Heb hem vandaag wel toen hij tegenwerkte gewoon de longeerzweep gepakt en rond laten galoperen in de bak. Daarna weer geprobeerd, als hij weer beet mocht hij weer rondjes lopen. Werkte helaas niets. En als ik hem een tik geef met het touw steigert hij gewoon, zoals al gezegd is in de OP.
Maargoed. Ik weet ook wel dat de pony geen respect heeft, maar ik vind het gewoon vreemd. Hij heeft altijd respect voor mij gehad tot dat van de ene op de andere dag omsloeg..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:11

Komt 'ie wel genoeg met anderen paarden op de wei?

Ik vraag me af in hoeverre jouw pony altijd respect voor je heeft gehad. Je zegt dat 't altijd een kwartiertje duurde voor je met je pony fijn kon werken. Dat klinkt mij al niet echt respectvol in de oren. Als je iedere keer eerst dat kwartier nodig had. Misschien dat 'ie 't nu gewoon echt zat is?

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:13

Ik denk dat je pony zich waarschijnlijk verveelt. Klinkt misschien vervelend, maar ik zou eens kijken hoe hij zich bij iemand anders gedraagt. Dit kan nog wel eens een heel groot verschil maken.
En waarom rij je er niet meer op dan? Misschien ook iemand anders die het even over kan nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:14

Joycebunny schreef:
Hij heeft altijd respect voor mij gehad tot dat van de ene op de andere dag omsloeg..

Is dat werkelijk zo?
Beantwoord de vragen van Emm_ eens als je wilt?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:15

Joycebunny schreef:
ik probeer hem ook aan te pakken, maar als je een paar maaiende hoeven voor je krijgt denk je op die moment wel aan iets anders dan afstraffen. Heb hem vandaag wel toen hij tegenwerkte gewoon de longeerzweep gepakt en rond laten galoperen in de bak. Daarna weer geprobeerd, als hij weer beet mocht hij weer rondjes lopen. Werkte helaas niets. En als ik hem een tik geef met het touw steigert hij gewoon, zoals al gezegd is in de OP.
Maargoed. Ik weet ook wel dat de pony geen respect heeft, maar ik vind het gewoon vreemd. Hij heeft altijd respect voor mij gehad tot dat van de ene op de andere dag omsloeg..

Oeioei..... wat zou deze de mijne zijn alsie dat zou proberen.....

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:16

Dier is nu 5, wordt volwassen, kijkt hoever hij kan gaan.
Ik zou m als hij steigert niet rondjagen, maar raak slaan met de zweep...
Maar eigenlijk denk ik dat je iemand erbij moet halen die je kan helpen.
Ik ben bang dat je dit niet in je eentje opgelost krijgt.
In welke hoek van NL zit je?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:22

Jeetje, dat klinkt als een gevalletje stoere pony, terughoudende persoon..
Ik heb een beetje dezelfde vragen als hierboven, zal later verder op dit topic in gaan.
Maar, in welke regio zit je?

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:28

denk inderdaad dat de pony heel hard zijn grenzen aan het opzoeken is, en die worden niet echt gesteld.
Ik ben niet voor geweld hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ik denk niet dat je het afkan met een zwiepje van je touw.
'zo zacht als het kan maar zo hard als het moet', is in dit geval mijn motto. Als het een dominantie issue is, dus.
zet 'm op... ik hoop dat je goede hulp gaat krijgen!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 19:35

Ik heb momenteel niet echt iemand in de buurt die echt bezig is met NH. Ik woon niet in nederland, maar in België trouwens ;)
En waar in de OP staat trouwens dat ik hem NIET meer rijd? Er staat dat ik het vertrouwen in het rijden kwijt ben, dat is iets anders. Ik rijd natuurlijk nog, maar op een lager pitje. Z'n vorige eigenaars rijden hem ook nog soms, op een hoger niveau dan.
@ DDlovesIona : hij heeft veel afwisseling, dus vervelen doet hij zich niet volgens mij. Ik rijd hem (op een laag pitje) dressuur of ga balkjes/lage sprongetjes rijden, ik doe vrijheidsdressuur met hem, longeren, langeteugelen, soms vrijspringen etc. Het is dus niet zo dat de pony nooit onder het zadel komt.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:35

ik hoop dat ik het bij het verkeerde eind heb , maar het klinkt ook niet dat je het gaat redden zonder hulp iig niet. als je pony zoveel respect had gehad kon je ook rijden , en dat lukt ook niet maak ik uit je verhaal op.

is niet aanvallen bedoeld hoor echt niet , maar is er niet iemand die normaal gesproken paardrijles geeft , maar met jou wil beginnen om simpel weg de verstandhouding tussen jullie weer op peil te krijgen ? die iemand die normaal gesoroken les geeft zal ook wel met paarden in het algeemen om kunnen gaan ,,
je klinkt als of je te bang bent op het moment dat hij steigerd om hem eens flink aan te pakken , en hij heeft het echt wel nodig anders gaat dit van kwaad tot erger.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 19:37

Onder het zadel doet hij trouwens niets. De twee dingen hebben ook niets met elkaar te maken. Het verloren vertrouwen komt door een val toen ik hem net had, omdat hij schrok van iets. Onder het zadel is het dus een doodbrave pony en doet hij netjes wat hem gevraagd wordt. Het zit gewoon tussen mijn oren ;)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:45

kunnen de vorige eigenaren die er nu af en toe nog op rijden , je niet helpen om hier door heen te komen ? is voor jou ook wel fijn dat er iemand bij je is als hij zo doet. is ook niet niks als ze recht omhoog komen als hij voor je staat , lijkt ie ook zo groot :))

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 19:46

vorige eigenaars hebben helemaal niks met VD, grondwerk etc. Ze vinden het onzin en voor hen zijn paarden enkel om te rijden :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:58

Misschien is dat op dit moment wel de juiste aanpak...
Niet trutten met de pony, gewoon consequent doorpakken en laat m maar werken...

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:54

Joycebunny schreef:
vorige eigenaars hebben helemaal niks met VD, grondwerk etc. Ze vinden het onzin en voor hen zijn paarden enkel om te rijden :)

ja maar de rest is ook belangrijk , ik liet iemand niet alleen maar rijden op mijn knollen , dan zullen ze ook de rest met ze moeten doen , zoals longeren borstelen ed.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:59

Joycebunny schreef:
Dat is het probleem. Ik kom bij hem in de bak en hij ramt me omver, maar als ik hem daarop wijs bijt hij me bijna in de arm. Geef ik hem daarvoor een tikje steigert hij. Ik snap het gewoon niet. Hij heeft altijd veel respect gehad voor mij, maar nu opeens.. Zelfs gewoon stappen aan het halster gaat niet.

Dit soort gedrag is voorbij het stadium ''tikje geven en klaar'', hier zijn ze toe aan een flinke oplawaai (en niet zo zachtjes ook)

Als je met hem werkt heb je dan een zweep bij je? Verder niet meer losgooien! Hoofdstel in en longeerlijn over z'n hoofd en koste wat het kost z'n hoofd naar binnen houden. Als hij op je af komt mag je in dit soort situaties hem voluit raken met de longeerzweep. Als je gaat longeren doe dat dan voorlopig met 2 missie's: hoofd naar binnen pony naar buiten en meppen als hij op je afkomt(wat pure dominantie is!).

Verder kun je oefenen aan het halster(of hoofdstel als hij je voortsleept). stap, draf, halt en achteruit als jij het wil, niets anders, en niet na 10 seconden maar direct en met een rijzweep in je hand. Ook hier geld dat je bij protest of dominantie je pony een flinke oplawaai mag verkopen. Accepteer hierbij het nooit als hij je voorbij loopt of in je schoenen loopt
Laatst bijgewerkt door amillia op 24-11-10 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt