Oefeningen voor de ruiter/amazone

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Donna93

Oefeningen voor de ruiter/amazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 23:10

Hallo,

Ik vroeg mij af wat voor oefeningen ruiters/amazones allemaal doen om fit en soepel te kunnen paardrijden.
Zo zijn er ruiters/amazones die aan Pilates doen..
Ik wil zelf graag fit zijn en blijven voor het trainen van me paarden en ook over het algemeen lijkt me dat gezond.
Nu vraag ik mij dus af wat voor oefeningen jullie thuis doen of wat voor sport je naast het paardrijden doet wat er dan weer voor zorgt dat je voor het trainen van paarden soepel bent.

Ik hoop dat jullie dit snappen, want ik weet even niet hoe ik dit anders moet verwoorden.. :o

Ik weet niet of het hier goed staat..

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:21

Whaha ik niet :o
Maar ik ben (uit mezelf?) al best lenig, en dit hou ik wel bij met gym op school ofzo.
Ik kan mn been achter mn hoofd houden met 2 handen en ik kan 1 been in mn nek leggen, niet beide.
Dat doe ik soms gewoon uit verveling en dan oefen ik dus onbewust xD!
Soms dan kijk ik filmpjes op youtube waar ze uitleggen hoe je het best kan oefenen ofzo,
Maar dat is dan weer te paard.
Dan ben ik altijd zo charmant om een krukje erbij te pakken en te doen alsof het mn paard is :+..
Ook puur uit verveling denk ik ?

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 18:10

Hahaha oke, dan doe je er dus (onbewust) wel wat aan :P
Ideaal als je van jezelf lenig bent!
Wou dat ik dat had haha, ik moet t echt bijhouden..
Heb paar beenoefeningen van mijn trainer gekregen, en probeer nu fanatiek mijn oefeningen te doen :o

Cocodox

Re: Oefeningen voor de ruiter/amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:19

Ik leerde het ook wel van mezelf toen ik klei nwas hoor :o
Gewoon heel vaak maf doen, zoals je been zo hoog mogelijk tegen de muur zetten xD
Hoe langer je het doet hoe hoger je komt !
Ik kan dan jammergenoeg net geen spagaat ofzo haha.
Succes met die beenoefeningen :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:24

Kijk eens op www.fittepaard.nl

Ik heb laatst een rondje Educatie gevolgd over "Hoe word je als ruiter fitter?" en vond dat heel interessant.
Als gevolg daarvan heb ik nu een gymbal aangeschaft en doe daarop allerlei balansoefeningen en kleine krachtoefeningen.

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 18:28

Wat leuk en interessant ja! Heel erg bedankt!!
Ik vind dat als mijn paard fit moet zijn ikzelf ook fit moet zijn..

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:31

ik ben zelf links sterker dan rechts (in me armen)
ik borstel daarom nu altijd met rechts :) om het beetje in balans te krijgen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:33

Dat was inderdaad ook de instelling van de man die de presentatie gaf.
Hij heeft met zijn team de olympische ruiters voor 2008 gecoached.
En inderdaad, als je zelf helemaal fit en in balans en blessurevrij op je paard zit, is de kans dat jouw hulpen perfect doorkomen en je paard jou dus perfect kan opvolgen automatisch ook hoger.

En dan zijn er nog wel wat verschillen in typen van fysieke training, afhankelijk van of je dressuur-, spring- of eventingruiter bent.

Het concept is nog redelijk nieuw, maar ik vond het zeker een logisch verhaal.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:49

Goed initiatief dat je fitter probeert te zijn voor het paardrijden :)

Eerst danste ik nog, dat zorgde zeker voor een betere conditie, extra lenigheid en een betere coördinatie dus dat was ook handig voor het paardrijden. Nu dans ik al een aantal jaren niet meer, maar ik ging af en toe hardlopen om m'n conditie een beetje op peil te houden. Sinds kort volg ik een schema dat ik voor mezelf heb gemaakt en dat wil ik echt vol gaan houden, voor mijn eigen gezondheid en om fit te zijn voor het paardrijden. Ik ben zelf niet helemaal recht dus daar wil ik ook wat aan doen. In het schema staat o.a. hardlopen, buikspieroefeningen en een oefening in autogene training (die oefening heb ik een keer gehad toen ik cesartherapie kreeg).

Het valt me trouwens op dat veel mensen bij extra sporten vaak maar 1 motivatie hebben, namelijk gewicht verliezen. Ik ging een poosje geleden hardlopen naar de manege en ik kwam daar een meisje tegen die ik ken. Vraagt ze 'Waarom ga je hardlopen, wil je afvallen?' dus ik zei 'Nee, er moet echt geen gewicht af (ik ben al heel licht :Y)) maar ik wil graag een goede conditie hebben, ook voor het paardrijden.' Daar had ze eigenlijk helemaal niet aan gedacht, dat je je rijden ook zou kunnen verbeteren door nog een andere sport te beoefenen :+

Angie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:51

Ik doe zelf aan bodybalance (mix van yoga,pilates en thai chi) vind het erg fijn om te doen, en er wordt getraind op je balans,lenigheid en kracht vanuit je rug/buikspieren.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:01

Oh ja en yoga, dat staat ook op het programma :P Ik heb het nog nooit gedaan, maar het lijkt me zeker een bijdrage aan het paardrijden :j

annlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:54

Goed idee! :j
Toch stom eigenlijk dat menig ruiter(waaronder ik) een topconditie van zijn paard verwacht maar zelf een slechte conditie heeft.
Eigenlijk is het heel logisch dat je met een beter conditie en meer flexibiliteit je hulpen beter en fijner kan geven.

Ga me nu zeker weer eens verdiepen in andere sporten en conditie/kracht trainingen :o

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 15:25

@Girassol: Inderdaad iedereen denkt meteen aan dat je wil afvallen als je extra gaat sporten. Bij mij zeggen ze ook van nou dat heb jij toch niet nodig.. Een goede conditie is ook belangrijk lijkt mij..

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 09:18

Dit vind ik erg goed! :j Zelf heb ik een tijdje aan pilates gedaan. En dit is naar mijn idee een goede combinatie met het paardrijden. Je bent veel met je houding bezig, maar ook met het trainen van je spieren, lenigheid, soms stukje balans enz.

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 10:27

Ik zit zelf ook aan Pilates te denken inderdaad. Ik had er eerst zelf nog nooit iets over gehoord, maar t blijkt bij ons op de sportschool aardig populair te zijn!

heijens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 22:48

Ik doe inderdaad pilates en soms een beetje Body Balance (rek en strek en goed voor de spieren).
Moet zeggen dat dit voor mij goed werkt, misschien eens een proefles aanvragen op een sportschool