Meerdere dekens op elkaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Meerdere dekens op elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 13:37

Aangezien mijn paard nogal een dure is met dekens zit ik erover te denken om dan maar 2 dekens aan te schaffen. Een goedkope voor op stal (daar sloopt ze ze iedere keer) en een fatsoenlijke voor erover voor buiten.

Maar ik kan ik zomaar iedere willekeurige deken over elkaar gooien of moet ik gaan voor een specifiek materiaal aan de binnenkant?

Mijn paard ligt veel in stal en begint eigenlijk altijd met rollen wanneer je d'r buiten gooit.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:40

Waarom voor erover? Is hij geschoren (en heeft hij dus nood aan die hoeveelheid warmte die twee dekens bieden)? Waarom wissel je niet gewoon.... heb ik ook jaren gedaan. Een goedkoop deken op stal, dat helemaal niet water/winddicht is en helemaal niet zo geweldig stevig is. En een goed stevig, onverwoestbaar, waterdicht deken voor buiten. Gewoon wisselen als hij binnen en buiten gaat...

Dorus

Re: Meerdere dekens op elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 13:50

Ik bedoel uiteraard een 0 grams buiten deken. Ik ga er niet nog zoveel gram bovenop gooien wanneer ik d'r buiten zet tov binnen. Dat lijkt me idd nergens voor nodig.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:56

Ik zou voor buiten een horseware kopen. Deze hebben geen bilkoorden en zijn glad van binnen. Blijven super goed liggen.
Meeste binnendekens hebben bilkoorden en dat zit je met twee paar bilkoorden.

trudy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:17

ik had hetzelfde probleem met een van mijn paardjes!zij had op stal een 200 grams staldeken op (waar soms de voering gewoon uit de scheuren kwam :-( )en als ze naar buiten ging kreeg ze er een 0 grams regen deken overheen.bij heel koud weer gooide ik er soms een 150 grams regendeken op,200 gram binnen en buiten een 0 grams erover geeft geen extra warmte!succes

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:41

Ben er zelf geen fan van, wegens schuiven etc bij rollen buiten..met daarbij zadelde ik in mijn geval mn stalgenoten ermee op, want kon er niet dagelijks zowel smorgens als savonds zijn om te wisselen.
Onze stal was goed fris en luchtig, dus kiezen tussen 2 kwaden, zelfde dekens om als het weer het toeliet en dan hadden we meteen een goede regendeken en wat gevuld.
Zodra het weer echt veeeeel te koud was buiten, sja dan kwam het wisselen weer, maar wederom niet 2 lagen over elkaar, maar gewoon een warmere regendeken op.
Dus je raad het al, 3 ongevoerde regendekens liggen en 2 gevoerde regendekens liggen :P voor als er 1 doornat is, kan de ander op.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 17:47

Dat rollen zit ik idd ook een beetje mee, maar dan zal het toch wisselen worden. Die van mij sloopt de deken op stal omdqat ze van mening is dat ze regelmatig aan d'r buren moet laten weten dat ze de baas is. Tot nu toe hebben ze het iedere keer maar 1 seizoen vol gehouden. Ik wil dus eigenlijk die dure waterdichte deken niet op stal op gooien zodat ik er misschien iets meer dan 1 seizoen mee kan doen. Daarnaast staat ze in een relatief warme stal (gebouw met circa 100 paarden/ponys en het verst weg van alle deuren voor zover mogelijk).
Overigens wordt ze zelden tot nooit door iemand ander buiten gezet/binnen gehaald dus hoef ik daar niemand mee te belasten.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:50

Ai, ok...das niet handig dan nee, staat ie te zweten straks.
Ik heb een ongevoerde regendeken en die is erg glad van binnen, merk Harry Horse. Das dus geen fijne deken om over een andere te doen ivm schuiven.
Fleece binnenkant regendeken vind ikzelf altijd wat eng, ivm statisch worden, dus die zou ik persoonlijk ook niet erover doen..
Gut, hopelijk komen er mensen met betere tips, haha.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 17:59

Ik heb een lichte voorkeur voor deze deken:
http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=3420096
http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=3420095

Die heb ik eerder gehad en is mij erg goed bevallen qua pasvorm etc. Helaas was die na 1 seizoen niet meer bruikbaar. De borst was helemaal open geschuurd en een van de twee gespen op de borst was dusdanig geslepen dat ze er makkelijk een ander paard mee zou kunnen verwonden op de wei.

De ene optie zou dus zijn de 0 grams (fleece voering) over een staldeken, maar omdat ze ook geregeld rolt is dat misschien minder handig ivm verschuiven. De andere optie is de 300 grams voor buiten en dan een staldeken erbij. Maar moet dat dan ook 300 grams zijn, of zou minder ook goed zijn aangezien ze toch op een relatief warme stal staat?

Dat statisch worden bij fleece had ik eigenlijk nog nooit over nagedacht, maar dat is idd niet zo'n stomme. Zou het dan verschil maken wanneer ze wel of niet op ijzers staan?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:14

Mooie dekens, en tevens dank voor de tip in je eigen topic :P

Wij doen ons dravertje zodra het echt koud wordt een dunnere deken om wanneer hij op stal staat, maar als de verschillen niet zo groot zijn houd ie dezelfde om.
In jouw geval is het binnen duidelijker warmer en zou dan niet voor een 300 grams gaan..gezien ze daar ook al in buiten staat als ik je goed begrepen heb (wat je opties betreft dan he). Als de 300 grams voldoende is buiten, zou ik persoonlijk voor een 200 grams staldeken gaan of wellicht nog 1 lichter..maar daar kan ik je niet mee helpen, omdat ik niet weet hoe warm het bij jou op stal zal zijn snachts met die aankomende kou.