Scheren? Jong vs. zeiknat en humeurig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wiljemijn

Scheren? Jong vs. zeiknat en humeurig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 10:56

Jeuj, nog een scheer/deken-issue topic :+

Ik heb een bijna 4 jarige. Ze zit flink in haar vacht (je kunt je vingers er lekker doorheen halen). Ik rij haar 2 keer in de week en afh van tijd en paard nog 1 of 2 keer aan de longe. Voor beide ben ik max. 30 minuten aan het werk met haar, meestal zelfs korter. Na het rijden is ze nat. Voornamelijk hals, zadel en flank en mag ze onder een zweetdeken.

Allemaal geen drama natuurlijk en niet persee een reden om te scheren.
Ik merk alleen dat ze humeurig is, niet lekker actief als ik haar uit de box haal terwijl ze normaal gesproken nooit staat te mokken.
Ik twijfel dus of ik er een jachtmodel (voornamelijk boeg/hals) in zal laten scheren.

Ben benieuwd wie er voor de zelfde keus staat en wat jullie zouden doen/hebben gedaan.

Wel normale reacties graag :D

Rijlaarsdam

Re: Scheren? Jong vs. zeiknat en humeurig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:58

ik zou voor jacht model gaan. zo hoef je niet met uitrijdekens te klooien en kan ze toch al veel warmte kwijt.

gr.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:59

hier gaat alles kaal wat haar krijgt langer als 2 cm :D

echt daar denk ik nooit langer als 1 minuut overna..veel paarden voelen zich ook veel lekkerder in hun vel zitten als ze geschoren zijn,dus ik zeg Doen! :D

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:15

kimmie261 schreef:
hier gaat alles kaal wat haar krijgt langer als 2 cm :D

echt daar denk ik nooit langer als 1 minuut overna..veel paarden voelen zich ook veel lekkerder in hun vel zitten als ze geschoren zijn,dus ik zeg Doen! :D

Ha gelukkig ben ik niet de enige met een scheerobsessie _O- .
Zodra ze haren krijgen sta ik al klaar met het scheerapparaat. Enige wat er minder leuk aan is zijn de haartjes in je ogen.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:19

Mijn driejarige zit ook aardig in de vacht, die heb ik zo'n drie keer per week aan het werk.
Zelf durf ik hem nog niet te scheren, omdat ik hem niet goed genoeg ken en hij nu al wel eens streken kan hebben..
Ben dus bang dat als ik hem ga scheren dat het vlieglessen worden deze winter.
Maar als hij volgend jaar weer zo dik in zijn vacht zit gaat het er zeker weten af, vind het een grote ellende.. Ben anderhalf uur aan het wachten voor hij een keer droog is na het rijden. :n

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 12:00

hahaha, ik vrees ergens ook voor vliegles. Ze is nu onder de man ook veel actiever dan aan de hand. Beesie is alleen echt moody nu en dat komt denk ik door die warme vacht.
Maar ja, wie gaat nou een 3 jarige staan scheren?

Ik heb nu gewoon een normale (100 en 200 grams) deken zonder hals. Er hoeft toch geen zwaardere op als je jachtmodel scheert?

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:06

Ik heb wel eens een 3 jarige geschoren, al was deze niet van mij dus ik hoefde me ook geen zorgen te maken over vliegles ;)
het ligt aan de stal waar je je paard hebt staan,maar denk dat die 200 wel voldoende is. het beste is om je paard te temperaturen. zo weet je pas echt of hij het goed,warm of juist koud heeft.
gr

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 12:28

Wanneer zou ze het dan koud hebben?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:33

temperatuur haar nu paar keer op verschillende momenten van de dag paar dagen achter elkaar, en dan na het scheren zelfde, dan kun je het vergelijken ;) Ieder paard heeft een ander basis lichaam temperatuur, en dat verschilt dan ook nog per moment van de dag.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:49

Appieee schreef:
Mijn driejarige zit ook aardig in de vacht, die heb ik zo'n drie keer per week aan het werk.
Zelf durf ik hem nog niet te scheren, omdat ik hem niet goed genoeg ken en hij nu al wel eens streken kan hebben..
Ben dus bang dat als ik hem ga scheren dat het vlieglessen worden deze winter.
Maar als hij volgend jaar weer zo dik in zijn vacht zit gaat het er zeker weten af, vind het een grote ellende.. Ben anderhalf uur aan het wachten voor hij een keer droog is na het rijden. :n

Ik zou een driejarige nog niet zo gauw scheren die is nog echt aan het opbouwen aan zijn basisvacht voor mijn gevoel. Dat zou ik niet willen verstoren. Heb ze ook vaak zo lang mogelijk zonder deken staan tot het door regen/hagel dan wel erg veel wind niet meer kan.
Denk dat vlieglessen ook niet ondenkbaar worden want ze worden dan dubbel rillerig ;-) :+

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:50

fargo schreef:
Denk dat vlieglessen ook niet ondenkbaar worden want ze worden dan dubbel rillerig ;-) :+

Precies de reden die ik dus noem om hem niet te scheren.. :Y)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:51

Appieee schreef:
fargo schreef:

Precies de reden die ik dus noem om hem niet te scheren.. :Y)

daar refereer ik ook naar 8-)

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 16:30

Ik heb mijn 3,5 jarige tinker geschoren. Had een dikke vacht, flink zweten na 5 min en stond te zweten op stal. Is nu geschoren en voelt zich veel beter. Je moet naar het paard kijken en niet naar leeftijd. De mijne wordt nu zadelmak gemaakt

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 23:09

ik heb mijn drie jarige ook geschoren. je zag hem direct opbloeien nu hij het niet meer zo heet had tijdens het rijden. hij zat veel beter in zijn vel!

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 15:52

@irm, heb je hem/haar helemaal geschoren of ook met een modelletje er in?
Ik merk dat ze op sommige plekken wat irritaties krijgt (hals en bij de boeg). Er zit ook echt een dik pak haar op...

marjolein_elJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:55

Mijn pony is vanaf 6 jaar geschoren (jaar ervoor kreeg ik er rond oud en nieuw, toen was het beetje te laat) en is een enorme drukte maker, dus ik zou lekker gaan scheren. Ik zou het trouwens wel snel doen!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:25

Ik zou gewoon scheren hoor! Hier worden alle zadelmakke paarden ook geschoren, dus vanaf hun 3e jaar. Vind ik persoonlijk wel makkelijk, je kan na het rijden meteen weer de dekens opleggen. :)

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:32

wiljemijn: ik heb hem helemaal geschoren en hij is echt in een top humeur. hij voelt zich helemaal lekker nu die berenvacht eraf is. momenteel heb ik er een 400 grams deken op gedaan.

sasja10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:35

Ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben die van kale dieren houd hihihi
al hoe wel Heb er hier dit jaar maar eentje geschoren de andere zitten echt nog top in hun haar Het ene of andere jaar schild misschien nog
Maar die ik geschoren heb staat echt dik in de dekens.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:45

Heb de mijne vandaag onder 370gr gezet. Was nu nodig. Is helemaal geschoren op benen en hoofd na