geen grammetje vet en dan deze weersverwachting!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

trudy13

geen grammetje vet en dan deze weersverwachting!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 21:46

sinds gisteren ben ik de gelukkige eigenaar van een shetje <3
helaas is ze naar mijn idee een beetje aan de magere kant of net op het randje van normaal(de ribben zijn voelbaar en de ruggegraat is te zien en ook goed te voelen!ik zie zelf graag wat spek op een shet)
omdat ze net in een nieuwekudde staat wordt ze nogal eens weggejaagd,wat ook weer veel energie kost
ik vrees zelf dat ze zichzelf niet warm zal kunnen houden als echt uitkomt wat ze voorspellen...
maar omdat ze 24/7 buiten staat weet ik ook niet of een deken wel zo handig is??
ze wordt wel bijgevoerd,maar ik krijg er geen spek laagje meer op waarmee ze beschermd kan worden.
heeft er iemand een idee???ik kom er 2 keer per dag dus in de gaten houden kan ik dr wel

VDB

Re: geen grammetje vet en dan deze weersverwachting!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:59

Hoe oud is het shetje?

trudy13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 22:38

ze is 10 jaar,vorige winter geschoren geweest en dus onder een deken gestaan!afgelopen zomer in en uitloop stal gehad en dat heeft ze hier niet..

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:49

Sluit haar gebit wel goed aan? Kan ze haar eten wel goed eten?
Waarschijnlijk moet je haar apart gaan voeren en waarschijnlijk ook apart zetten als je zegt dat ze gepest wordt door grotere en andere paarden. :-)

trudy13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 22:54

ze kan perfect eten en ik voer haar ook apart!ze staat pas sinds gisteren in die kudde dus het is geen pesten maar rangorde bepaling!!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:57

als je echt liever zonder deken staat dan moet je dat gewoon proberen en héél
goed je paardje in de gaten houden. Zodra het lijkt dat ze af begint te vallen alsnog de deken erop.
Al zou ik er in dit geval toch voor kiezen om een deken op te doen, vooral omdat ze net verhuisd is wat al energie en kracht kost en vorig jaar geschoren is dus dit jaar waarschijnlijk ook geen volledig voldoende wintervacht aan zal maken.
Zou mooi zijn als ie zonder deken kan maar wat niet gaat gaat niet.

succes ermee!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:10

Moeilijk rangorde bepalen met een zieke en magere shetlander, toch?
Ik ga mee met de onderbouwing van Zodiacje.

trudy13 schreef:
ze kan perfect eten en ik voer haar ook apart!ze staat pas sinds gisteren in die kudde dus het is geen pesten maar rangorde bepaling!!

trudy13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 23:32

het gaat hier helemaal niet om een zieke shetlander,maar om een pony die niet veel op de wei kwam,minimaal bijgevoerd werd en naar MIJN idee aan de magere kant is en nu door de rangorde bepaling (zo gaat dat in iedere kudde als er een nieuw paard bij komt!!!)veel energie verbruikt!!
Laatst bijgewerkt door trudy13 op 22-11-10 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

trudy13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 23:35

bedankt zodiacje,heb zojuist een deken besteld,probeer het eerst zo en ga haar goed in de gaten houden!!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:02

Top! Succes daarmee!

Admeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:47

Het paard van mijn zusje is ook wat aan de magere kant. Nu het winter wordt en ook kouder, voeren wij haar bij met grasbrok en vitaminen en mineralen. Daar knapt ze goed van op.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:49

zelf had ik het eerst even aangekeken en als het toch te veel was voor dr haar alsnog een deken opgegooid.
Wordt de deken nu niet vernield denk je, nu de rangorde nog niet bepaald is?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:55

ik zou een deken opdoen en een hoek van het weiland afzetten met een draadje waar zij net onderdoor kan en de rest niet,en daar wat extra hooi neerleggen.
Als je de hele dag moet rennen voor je leven is de kans klein dat je ooit vet wordt.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:58

Succes met je deken en de rangorde bepaling. Mijn ervaring is dat dekens dat vaak niet overleven en dat je weer van die rare situaties krijgt. Kan ze niet een tijdje apart staan direkt naast de kudde met extra ruwvoer? Is ze ontwormt?

trudy13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 14:09

ze staat nog niet met deken!en krijgt brok om iig genoeg energie te houden.ruwvoer krijgen ze nog niet omdat er nog genoeg gras op de wei staat en deze is moeilijk af te zetten gezien er ruim 10 andere shetlanders bij lopen,hier had ik ook al aan gedacht maar ja naar mijn weten is dat na een paar dagen weer over.ze is trouwens altijd netjes optijd ontwormd, geent en mankeert verder helemaal niets!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:36

dubbelpost
Laatst bijgewerkt door Amy77 op 23-11-10 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:37

Gefeliciteerd met je nieuwe shetje :)
Fijn dat je haar 2 maal daags in de gaten kunt houden.
Er zit geen voeding meer in het gras, dus bijvoeren met ruwvoer is nu zolangzamerhand toch wel noodzaak aan het worden voor paardjes als de jouwe (trouwens, de gezonde dame shier krijgen ook al ruwvoer bijgevoerd)..gok dat ze dan al snel wat gevulder raakt.
Zowel verhuizen als rangorde bepalen kost veel energie..dus denk dat je er goed aan doet om haar dat dekentje om te doen wanneer dat nodig zal zijn.
(wat een eventuele optie zal zijn is een dominante shet uit de kudde bij haar apart zetten, wellicht dat ze daarna meteen geintregeert is? zo werkt het hier wel)
Ikzelf ben erg blij met de force van Marstall, vitaminekorrels..omdat wij ijslanders hebben en dus ook sover gehouden worden, krijgen ze dat erbij sinds kort.

Succes met je shettenkind